Followers

Pages

There was an error in this gadget

Thursday, December 24, 2009

Date pertama bersama Khabir Bahtiar pengarah filem dan drama..Bersedia ke??

Lama sudah aku tak jejakkan jari-jemari aku ke blog ni..Rasa "sunyi" sangat blog ni sepanjang cuti sem dan exam. Tapi hari ni rasa nak luahkan sesuatu tentang diri aku sebagai pelajar tahun akhir di UKM ni. Sebagai pelajar tahun akhir aku sudah mula dilanda rasa sibuk dengan tesis yang merupakan syarat untuk graduate.

Aku memilih tajuk nilai pengaruh drama dakwah dalam siri Nur Kasih. Kajian kes di kampung aku sendiri iaitu Kanchong Darat. Aku tidak tahu kenapa aku memilih tajuk sebegini. Mungkin ia berkaitan dengan modul komunikasi aku. Tapi sebenarnya aku tertarik benar dengan cerita Nur Kasih sehingga aku ingin jalankan kajian terhadap drama arahan Khabir Bahtiar. Apa istimewanya drama ni berbanding drama hantu atau tahyul, drama cinta kosmopolitan dan sebagainya. Kenapa cerita ini mendapat sambutan yang sangat tidak disangka oleh pengarah drama sendiri. Mungkinkah penonton kehausan drama yang berbentuk agama. Atau jalan ceritanya mudah difahami.

So aku try call En Khabir Bahtiar untuk mendapatkan maklumat dan semakan soal selidik serta temuramah. Pada awalnya aku tidak dapat menghubunginya mungkin kerana dia terlalu sibuk. Tetapi rupanya beliau telah call aku semula, dalam keadaan aku tidak bersedia aku telah menetapkan dua minggu bahawa aku akan menemuinya. Kenapa mesti dua minggu kenapa tidak sebulan??

Itu yang buat aku rasa bersemangat untuk meneruskan kajian ku tentang drama Nur Kasih. Doakan aku berjaya menyiapkan tesis tentang drama beliau. InsyaAllah jawapan tentang drama tersebut aku akan try untuk masukkan dalam blog ini. Kalau sempat..Amin

Wednesday, November 4, 2009

Aku diekori dua orang lalaki

Al-kisah yang ingin ku kongsikan baru terjadi tghari tadi..4 Nov 09..
Tentu anda semua pernah berjalan pulang berseorangan.. Kalau ikutkan diriku yang sudah mengikuti kelas tekwando kemudian berhenti sehingga tahap tali pinggang hijau..itu mungkin sudah cukup baik untuk aku lindungi diriku dari sebarang kemungkinan yang akan timbul..

Rupanya fizikal wanita dan jiwanya terlalu lemah sehingga tidak dapat nak aplikasikan apa yang dipelajari ke dalam keadaan yang memerlukan. Semasa dalam perjalanan pulang dari KTM Klang untuk ke KL Sentral ku sempat berbual dengan kakak ku. Tajuk perbualan lebih pada masa depan kami untuk membeli sebuah kereta Honda (sekadar angan-angan yang mungkin tercapai dan mungkin tidak. Siap kami sebut jenama Honda Civic dan Accord dalam perbualan kami). Termasuk la perbualan tentang plan ku untuk sambung belajar. So ku tak fikir pula lelaki disebelah ku cuba memasang telinga mendengar perbualan antara kami. Perbualan ku juga termasuk tentang kewangan. Habis sahaja perbualan antara kami, ku dapat agak dia dan sahabatnya semacam mengata sesuatu sambil tersenyum dan tersengeh.

Ketika keretapi sampai ku masuk dan mencari terus kekosongan tempat duduk. Tiba-tiba mataku bertentang pula dengan mata lelaki yang duduk berhadapan tiga kerusi dari ku. . Ku lihat wajah-wajah mereka seperti dari negara Indonesia (just my assumption). Aku terus ke gerabak yang kedua untuk mengelakkan diri dari lelaki tersebut (sebenarnya malu juga pun ada). Pada mulanya ku tak detect apa-apa. Rupanya bila ku toleh ke belakang ku dapati mereka pun ingin bergerak ke gerabak tempat ku duduk. Mungkin mereka perasan aku memandang mereka terus mereka membatalkan niat untuk duduk ke gerabak kedua. Hati aku mula rasa semacam. 45 minit masa perjalanan aku habiskan dengan kerisauan. Takut-takut mereka cuba untuk memukau diriku.

Sampai sahaja KL Sentral, ku hubungi kakak ku. Ku keluar mengikut pintu gerabak kedua. Keadaan ketika itu agak sesak. Cuma pintu gerabak pertama tidak ramai yang lalu. So ku fikir lelaki tersebut mestilah akan keluar melalui gerabak pertama tempat dia duduk tadi. Rupanya sangkaan ku meleset bila dia juga ikut serta untuk keluar mengikut gerabak keretapi kedua. Kakak ku cdangkan agar memberikan laluan untuk lelaki itu supaya mendahului aku.

So ku cuba bersandar disebuah dinding yang terletak dekat dengan sebuah escalator. Lelaki tersebut keluar dan tiba-tiba dia nampak ku terus tersenyum (bagi ku macam kerang bucuk). Dia tidak pergi ke escalator tetapi dia pergi kearah bertentangan. Aku tak rasa dia hendak menaiki sebuah lif.. Aku berdiri untuk sementara rupanya dia menoleh ke belakang melihat aku ..tersenyum lagi macam kerang bucuk...Biasa laa senyuman pun boleh memukau orang. Aku takut kalau-kalau dia tepuk bahuku dan terus ku ikut kata-katanya...banyak terjadi sekarang ni..(mungkin ke dia pelik melihat aku atau dia dah tahu aku dapat detect)....sah...sah..terus ku lari menaiki tangga (bukan escalator) dan membeli tiket untuk ke UKM bangi. Alahai punya lah takut ketika itu sehingga aku salah station. Ku cuba tenangkan diriku dan terus turun ke tangga untuk mengambil KTM ke Seremban. Sampai sahaja ku mengambil ruang yang sunyi sambil menahan air mata yang hampir mengalir (akhirnya mengalir juga sebab takut sangat). Kakak ku tak putus-putus suruh lihat disekeliling mana lah tahu kalau-kalau dia juga membeli tiket untuk ke Seremban.

Darah ku yang berderau kembali tenang....bila aku dapati tiada antara mereka berdua yang mengekori ku

Nasihat ku disini kepada yang bergelar wanita terutama mahasisiwi. Berhati-hatilah ketika pulang atau pergi ke mana sahaja destinasi yang ingin anda tuju. Kemungkinan besar anda diekori. Percayalah kata-kataku. Sentiasalah melihat disekeliling anda..

Saturday, October 24, 2009

Ada harapan ke untuk aku??Tolonglah ya Allah

Jalan menuju kejayaan ni banyak antaranya mengejar ilmu dan cita-cita. Tapi apa yang ingin dikongsikan disini adalah beberapa ujian yang yang bakal ditempuh dan permainan "kemungkinan" sentiasa bermain didalam fikiran. Cita-cita yang ditanam adalah belajar sehingga peringkat kedoktoran tetapi ujian dari Allah tiba apabila diberitahu JPA akan menaja mereka yang punya CGPA 3.75 untuk sambung ke peringkat Master. Malangnya. Aku hanya ada satu tahun lagi untuk mendapatkan pointer yang diperlukan. So apa yang perlu dilakukan adalah bersabar, bertawakkal dan berusaha. Aku akan cuba sedaya mampu mengejar CGPA tersebut. Tapi aku terima seadanya sekiranya ilmu yang ingin ku cari berhenti sekadar Ijazah Sarjana Muda. Tapi sekiranya aku diberikan rezeki untuk menyambung Master dengan tajaan JPA. Ku panjatkan kesyukuran ku pada yang Maha mendengar dan Maha mengetahui.


Sekiranya tiadalah harapan ku untuk menyambung belajar ke peringkat Master. InsyaAllah aku akan buat secara jarak jauh. Seperti yang sedia maklum pelajar lepasan JPA dikehendaki bekerja dibawah kerajaan selama 4 tahun. So kemungkinan besar dalam aku bekerja aku akan mengambil Master jarak jauh. Bukan ku tak mahu mengambil tajaan Kementerian pendidikan. Tunku Abdul Rahman dan sebagainya cuma masalahnya sekarang aku sudah terikat dengan perjanjian JPA. Aku akur dengan apa yang diberikan.


Tapi aku tak tahu kenapa hati ini ingin benar menyambung pelajaran. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa luruhnya hati bila dapat tahu CGPA yang dikehendaki JPA terlalu tinggi permintaannya. Tidak boleh membuat rayuan.


Tapi InsyaAllah juga aku ada plan yang lain untuk cuba mencapai menara gading yang puncak sekali. InsyaAllah plan ni yang akan ku guna untuk sambung belajar. Bagi aku Master PJJ terlalu lama untuk tamat. AKu cuba untuk tamatkan dalam masa yang muda.


Pada semua pembaca doakan kejayaan aku untuk capai ilmu dan cita2 ini.

Tuesday, October 20, 2009

Bila Otak turun ke lutut

Tajuk dan isi kandungan tidak ku tapis.. Ia bertujuan supaya pembaca sedar apa yang bakal berlaku. Semua yang bakal berlaku adalah ketentuan illahi..JOM BACA

Inilah jadinya bila berotakkan kepala lutut. Pemikiran jadi sempit, bercelaru dan tak keruan. Kebolehan membuat pertimbangan yang wajar lenyap, semata-mata kerana dendam kesumat. Kesudahannya, kebodohan sendiri terserlah.

Pagi tadi saya membaca dalam akhbar 'The Star' wawancara pemberita Philip Golingai dengan makhluk berbangsa Indonesia bernama Adian Napitupulu, 38 tahun, berasal dari suku kaum Batak, yang mengangkat dirinya sebagai ketua kumpulan 'vigilante' Bendera (Benteng Demokrasi Rakyat), yang mana matlamatnya ialah 'Ganyang Malaysia'.

Kumpulan inilah yang telah melakukan operasi 'sweeping' rakyat Malaysia di Menteng, Jakarta pada Sept 8 yang lalu. Dengan berbekalkan buluh runcing, mereka bermaharajalela buat seketika di kotaraya Jakarta , memeriksa kad pengenalan pengguna jalanraya untuk menahan rakyat Malaysia . Malang bagi mereka, tiada pulak orang Malaysia lalu di situ pada waktu tersebut.

Golingai bertemu Adian di Jakarta hasil usaha seorang wartawan Indonesia bernama Samiaji Bintang. Bukan main bersemangat lagi si Adian ini ketika ditemubual oleh Golingai. Ditanya oleh Golingai apa tujuan 'sweeping' itu, dia menjawab, "Kerana kerajaan Malaysia 'sweeping' rakyat Indonesia di Malaysia."

Begitu terserlah 'kepintaran' Adian dengan jawapan ini. Tahukah dia bahawa di Malaysia ada 2 juta pendatang haram Indonesia yang menyusup masuk ke negara ini, disamping 1.4 juta warga dari seluruh pelusuk Indonesia yang masuk secara sah dan berkerja membanting tulang empat kerat mencari rezeki demi menampung kehidupan keluarga mereka di kampung?

Operasi yang dijalankan oleh pihak berkuasa Malaysia ialah untuk menangkap pendatang haram ini dan menghantar mereka pulang. Kalau benar-benar mahu mencari rezeki yang halal di Malaysia, kenapa tidak dimulakan dengan perbuatan yang juga halal, iaitu masuk secara halal? Saya yakin polis dan imigresen Indonesia juga akan bertindak sama jika berhadapan keadaan yang serupa.

Mungkin kehadiran 2 juta pendatang haram ini isu kecil kepada Adian, memandangkan penduduk Indonesia seramai 237 juta. Tetapi dia lupa (atau mungkin jahil) bahawa penduduk Malaysia hanya 27 juta dan 2 juta itu merupakan 7.4 peratus daripada jumlah penduduk negara ini! Dan jika diambilkira 1.4 juta yang masuk secara sah, ini bermakna lebih 10 peratus daripada penduduk di Malaysia terdiri daripada warga Indonesia semata-mata.

Saya ingin bertanya: "Senangkah kamu jika 23 juta daripada 237 juta penduduk di Indonesia terdiri daripada pendatang asing yang bukan warga sendiri tetapi menggunakan prasarana negara kamu dengan sepenuhnya? Mampukah kamu bertindak dengan prihatin seperti kami? Kalau diukur dengan apa yang saya lihat hari ini, kamu tidak mampu bertimbang rasa."

Kumpulan Bendera ini telah mengisytiharkan perang terhadap Malaysia dan telah mengumumkan akan menyerang Malaysia pada 8hb Oktober ini, iaitu hari Khamis akan datang. Di wawancara tersebut, Adian juga telah memberikan Golingai satu nota pengisytiharan perang bertajuk "Ganyang Malaysia !"

Pengisytiharan tersebut mengatakan bahawa rentcong Aceh, panah Papua, Pedang Pattimura, mandau Kalimantan, keris Jawa, kujang Sunda, golok Betawi, badik Palembang dan pedang Sisingamagaraja (kesemuanya senjata tradisi Indonesia) telah berikrar bermandi darah untuk menghapuskan Malaysia .[Perhatikan bagaimana setiap senjata diberi nama tempat yang khusus dalam nota tersebut, mungkin takut dimaling agaknya, walaupun kita juga ada golok, badik, keris, pedang, panah dsb].

Kemudian dia menunjukkan satu senarai 'kesalahan' Malaysia yang mendorong kepada pengisytiharan tersebut: tuntutan Malaysia terhadap kepulauan Sipadan, Ligitan dan Jemur, mencuri budaya Indonesia (makanan rendang, lagu Rasa Sayang dan tarian Pendet antaranya), menyiksa rakyat Indonesia (ada 34 nama dalam senarai).

Jemu jelak saya hendak memperkatakan persoalan ini sebenarnya. Tidak ada gunanya berdialog dengan manusia yang berdendam dan taksub, yang tidak mahu menerima kenyataan bahawa antara kita memang ada lintas budaya kerana kita serumpun.

Hanya 34 nama di antara 3.4 juta warga Indonesia (sah dan haram) di Malaysia? Bagaimana dengan penjenayah Indonesia yang berleluasa di Malaysia membunuh, merompak, mencuri, merogol dan sebagainya? Saya kira senarai mangsa mereka lebih panjang daripada 34 nama. Malah, tidak dapat dinafikan kadar jenayah di negara ini mencanak dengan kehadiran mereka. Ini bukan omong kosong; ia boleh dibuktikan.

Menurut Adian, enam minggu yang lalu, 10 pengintip Bendera telah meloloskan diri masuk ke Malaysia untuk menubuhkan satu 'network' pekerja Indonesia dalam usaha 'perang' ini. Katanya lagi mereka telah berjaya menghubungi 1.45 juta pekerja Indonesia - pembantu rumah, pekerja binaan dan pekerja ladang - yang akan membakar tempat kerja masing-masing apabila konfrantasi bermula. [PS: Sesiapa yang ada bibik sila ambil perhatian. Perlu tau demi keselamatan rumah].

Saya tidak pasti sama ada pekerja-pekerja yang dimaksudkan itu (rata-rata yang mencari rezeki halal di sini) akan sanggup mencurah pasir ke periuk nasi sendiri semata-mata kerana patriotisme terpesong ini. Sanggupkah mereka mematahkan punca rezeki mereka kerana ini?

Tambah 'pakar strategis perang' ini lagi, pada tarikh tersebut 300 orang Indonesia yang mempunyai ilmu kebal - tidak lut ditikam atau ditembak - akan menyerang Malaysia melalui Pontianak dan Nunukan di Borneo.

"Dari Pontianak kami akan menawan Kuching dan dari Nunukan kami akan menawan bandar Malaysia yang terdekat." Apabila ditanya apa nama bandar tersebut dia menjawab tidak tahu. (So much for a war strategist!) Note: Bandar Malaysia terdekat selepas Nunukan ialah Tawau . Dalam masa enam hingga lapan bulan, kata Adian, Bendera akan berjaya menakluki Kuala Lumpur .

Saya tidak tahu sama ada hendak ketawa atau menangis membaca temubual ini. Yang pasti, Adian dan para pengikutnya seolah-olah terlalu teruja untuk 'ganyang Malaysia ' sehingga tenggelam punca.

Hanya satu saja nasihat ikhlas dari saya: Daripada menghabiskan masa dan tenaga untuk menyerang Malaysia , lebih baik kalian berangkat ke Padang . Dua gempa bumi dua hari berturut-turut telah mengakibatkan lebih seribu kematian dan tiga ribu lagi masih hilang. Ataupun, kalian menyusur Tasikmalaya di Pulau Jawa tempat kalian sendiri, dimana berlaku gempa bumi sebulan yang lalu.

Cuba kalian kerah tenaga membantu mangsa senegara kalian yang amat memerlukannya. Bawa senjata kalian ke Padang dan gunalah golok Betawi mu untuk mengorek timbunan bagi mengeluarkan mayat-mayat yang kian reput di bawah runtuhan.

Jangan sekali-kali kalian lupa bahawa mangsa gempa bumi negara kalian kini dibantui pasukan penyelamat dari seluruh dunia termasuk pasukan SMART, Tentera, Bulan Sabit Merah dan lain-lain dari Malaysia . Malah, berbagai tabung telah dimulakan oleh pihak swasta di Malaysia untuk membantu.

Salurkan tenaga kalian kepada tugas membantu anak bangsa sendiri. Itu lebih berfaedah...

PS: Buletin Utama TV3 sebentar tadi melaporkan dua lagi gempa bumi di Indonesia , satu di Papua dan satu lagi di Sulawesi .......

PS: Terdapat mangsa gempa bumi dengan angkuh menolak bantuan daripada Malaysia , kononya dari sumber haram, tapi menerima bantuan daripada negara-negara bukan Islam. Dalam keadaan nyawa-nyawa ikanpun masih bongkak.

PS: Para pelajar kita tidak dilayan ketika meminta bantuan makanan. Mereka diberitahu, keutamaan adalah kepada rakyat tempatan. Mereka lupa bahawa kehadiran para pelajar kita itu turut memberi sumber pendapatan kepada mereka.

Mendidih darahku bila memikirkan tindak tanduk segelintir manusia yang tidak mengenang budi ini...

HENTIKAN SAJA PENGAMBILAN SEMUA PEKERJA DARIPADA INDONESIA . BUKA PELUANG ITU KEPADA NEGARA LAIN. TIADA GUNANYA KITA BERBUAT BAIK KEPADA ORANG YANG TIDAK TAHU DAN TIDAK MAHU MENGHARGAINYA

Tuesday, October 13, 2009

Projek Smart skooter


Sebenarnya Smart Skooter ni adalah menggunakan tenaga solar yang mana ia menjadi tenaga utama dalam menghasilkan gerakan berbanding charger. Ini direka kerana bagiku kenderaan yang menggunakan minyak terlalu banyak sehingga boleh mencetuskan kesan penipisan lapisan ozon. Penggunaan tenaga solar ini lebih baik dalam menggalakkan pengguna menggunakannya dalam kehidupan seharian. Portable solar power yang mengandungi tiga fungsi disebaliknya mampu memberikan perjalanan yang selamat serta berterusan. Charger. transformer serta inverter adalah antara yang terkandung dalam portable solar power. Panel solar dengan 1m persegi mempunyai 110 W mampu mengahasilkan 600 W enjin motor (keliru tapi faham).

Sebenarnya bukanlah tujuan ku untuk mempromosikan Smart Skooter ni. Lagipun ia tiada lagi dalam pasaran dan ia juga merupakan rekaan pertama yang terhasil daripada otakku. Cuma rekaan ini ada sedikit inovasi daripada skooter mainan kanak-kanak. Dalam menghasilkan projek individu bagi subjek pemikiran rekacipta ini iaitu U2, aku menghadapi sedikit sebanyak ujian. Antaranya penggunaan sistem untuk menghasilkan gerakan, lukisan menggunakan bentuk komputer dan sebagainya. Benda-benda seperti ini aku tidak pernah belajar. Mungkin pernah tapi aku dah lupa. Untuk pengetahuan projek ini diberikan last minit dan ia merupakan projek individu. Akhirnya aku diberi kemudahan oleh Allah. Aku dipertemukan sahabat lama ku dari Pesta Konvo 36 yang mengambil jurusan kejuruteraan yang mana dia banyak mengajar aku tentang bagaimana hendak menghasilkan gerakan bagi kenderaan ini. Banyak juga yang aku belajar daripadanya. formula yang tidak tercapai oleh akal ku yang tertumpu pada medan dakwah telah membuka mindaku tentang ciptaan ini. Pembelajaran ku lebih terfokus kepada mekanikal engeneering.

Selain itu, aku juga mendapat pertolongan daripada seorang sahabat ku yang mengambil multimedia dalam FTSM. Dia telah memberikanku dua software yang memudahkan aku dalam mereka ciptaan ini. Dia juga turut membantu aku menyiapkan rekaan Smart Skooter ini. Software lightwave. Agak menyeronokan bila belajar software sebegini.

Di sini aku ingin merakamkan jutaan terima kasih kerana sudi mengajar diriku. Aku tidak dapat membalas segala budi dan pertolongan yang telah diberikan kepadaku. Hanya Allah yang membalas segala budi baik kamu. InsyaAllah sekiranya kamu menghadapi kesulitan dan memerlukan bantuan aku akan sedaya upaya membantu.
Posted by Picasa

Aku takut dengan malam pertama


Hampir seminggu ku tak jejakkan karangan ku ke blog ni. Al-maklum sibuk dengan assgmnt. Tapi tu ku akan cerita bila aku free. Apa yang ingin ku kongsi dengan sahabat-sahabat adalah tentang malam pertama. Mesti ramai yang beranggapan malam pertama adalah malam yang paling indah. Tapi itu untuk mereka yang mendirikan rumah tangga. Apa yang ingin dikisahkan disini adalah malam pertama kita dialam kubur. Aku terjumpa sebuah buku karangan Dr A'idh Al-Qarni, S. Muhammad HusainYa'qub dan Dr Muhammad A.R Al-Uraifi. Buku terbitan Darul Nu'man benar-benar menyedarkan aku tentang amalan yang terkandung di kedua belah tangan ku. Ketiadaan persediaan menghadapi Nya menyebabkan aku sibuk dengan urusan dunia. Mesti ramai antara kita terlalu yakin bahawa esok kita akan bertemu lagi dengan dunia ini. Tapi sebenarnya keyakinan yang bersungguh mampu menjadi yang sebaliknya. Kita lihat sahaja berapa ramai yang telah meninggal dunia ketika dalam tidur. Kita sangat yakin kehidupan ini akan berakhir dengan kematian.

Harga buku ni tak semahal yang disangka. Hanya RM 10. Ku perolehinya ketika berada di syarikat Darul Nu'man atas urusan program yang sedang berlangsung iaitu program Minggu Dakwah 12-16 Oktober. Buku yang mengisahkan tentang perjalanan manusia ketika disoal. Ada yang hampa, ada yang gembira ada yang tidak mampu menjawab kerana berita syurga dan neraka telah sampai ke telinga mereka.

Dalam banyak-banyak sub topik, ada satu yang menarik untuk diceritakan disini bahawa binatang ternakan boleh mendengar suara neraka ini dikisahkan apabila Rasulullah menaiki bughal dan hampir terjatuh kekerana bughalnya yang sedang melalui kawasan kubur kawasan mendengar sesuatu dan ketakutan. Dikatakan juga mengapa manusia tidak diperdengarkan suara neraka supaya ada keinsafan timbul rupanya suara gempa bumi pun manusia tak tertanggung apatah lagi suara neraka yang dahsyat.

So bagi sesiapa yang teringin untuk membaca buku ni ku boleh pinjamkan kepada sahabat-sahabat untuk kita renungkan segala apa yang tersirat dan tersurat disebalik malam pertama yang bakal kita tempuhi. Just comment dengan memberikan alamat. InsyaAllah ku akan post buku nie. Tapi mohon jasa baik semua untuk memelihara buku ni.

Rujukan buku : Malam Pertama di Alam Kubur

Thursday, October 8, 2009

Jangan salah faham semua..

Hari ni ku dengar-dengar ada yang menyatakan topik yang ku update semua berhubung dengan apa yang telah terjadi pada minggu ini. Sebenarnya untuk pengetahuan pembaca apa yang ku luahkan adalah apa yang terjadi pada diriku secara berulang kali. Setiap kali ia berulang akan menjadikan diriku ingin berkongsi dengan sahabat pembaca.

Setiap apa yang ku update bukan untuk mengata tapi sekadar untuk memberi nasihat. Ku tahu kalau nasihat itu melalui mulut tak mustahil ramai yang akan terasa dan boleh jadi berlaku permusuhan. Tapi apa yang ku luahkan disini adalah sekadar benda yang harus diperbaiki. Bukanlah ku nak kata diriku perfect. Aku sendiri punya kelemahan yang kalau ada sesiapa nak beritahu kelemahan ku ini dipersilakan. Kerana tak semua manusia ada kelemahan yang orang lain tahu tapi dirinya sendiri tak tahu

Sebenarnya juga ruangan comment tersedia untuk anda semua luahkan sahaja ketidakpuasan hati anda terhadap apa yang saya update terutama sahabat-sahabat seperjuangan tapi nampak gaya luahan tidak saya terima bahkan kritikan daripada belakang yang saya terima. Ada juga menyatakan bahawa apa yang saya update adalah berkenaan dirinya. Sebenarnya tidak. Janganlah salah faham dengan segala yang diupdate. Sekiranya ada yang terasa comment sahaja. Ku akan jawab komen sedaya upaya kalau ku mampu jawab...

Terima kasih sudi membaca..

Wednesday, October 7, 2009

Geng oh geng...


Asslamualaikum..

Hari ni tiba-tiba aku nak lahirkan suatu ketidakpuasan hati aku yang aku rasa blog ni sahaja dapat tenteramkan sedikit sebanyak jiwaku..Selain daripada wuduk dan al-Quran.. Ermm geng..atau dengan erti kata lain kumpulan..Semua ada geng..Kalau seseorang tu dah bergeng maka berlakulah perkara yang biasa berlangsung bila ada yang tak puas hati. Disini ku sekadar meluahkan rasa sahaja. Bila ada salah faham berlangsung antara seseorang dengan seseorang yang lain maka diharapkan mereka yang berada dalam lingkungan geng yang salah faham tak perlulah bertindak seperti memahami segalanya. Biarlah penyelesaian dicari oleh mereka yang salah faham. Bukan dengan pengapian atau dengan mendengar sebelah pihak sahaja. Aku rasa benda seperti ini banyak terjadi dekat kumpulan ahli kongsi gelap. So diharap janganlah aplikasikan sifat seperti ini dalam hati kita. Sekadar meluahkan perasaan tak mengapa tapi kalau sekali ikut salah faham kerana penjelasan sebelah pihak sahaja tu yang terjadinya proses pengapian, jeling menjeling, hipokrit dan sebagainya.

Ini hanya sekadar luahan. Kepada pembaca yang membaca blog ini dan menjadikan anda terasa dengan isi kandungan blog ini mohon ampun dan maaf mungkin ini adalah kelemahan diri saya. Sama-samalah kita cerminkan diri kita. Semua manusia dicipta dengan ciptaan yang amat sempurna oleh Allah tapi hati kita tak ada yang sempurna kerana titik hitam yang ada dalam hati ini. Moga Allah sentiasa mengampuni dosa-dosa hambanya.

Sekian

Awak yang pilih jalan untuk mati....

video

Apa yang anda lihat didalam video tadi??
kesannya sangat besar bukan??
kematian ada kat mana-mana...so fikir-fikirkanlahhh

Selamat bertali pinggang semasa pemanduan.

Tuesday, October 6, 2009

Alahai janji..


Lama sudah ku tak jejakkan jari jemari ku ke singgahan blog yang ku sayangi. Tiba-tiba timbul suatu idea yang inginku luahkan bersama pembaca semua. Janji dengan Allah dan janji dengan manusia. Apa perbezaannya?? janji tetap janji dan ia perlu dilaksanakan. Tapi kenapa kita sering mungkiri janji bila janji yang dibuat adalah dengan manusia. Ini yang inginku bincangkan disini. Bagi aku sebagai manusia yang mungkin sedikit sebanyak mengambil berat dari sudut masa ni amat kecewa kalau seseorang itu mungkiri janji terutama janji itu dari segi masa. Bagi aku manusia ni cepat lupa janji dan sekali dia mungkiri janji tak mustahil hari lain juga akan dihiasi dengan janji palsu. Tetapi aku tetap juga dengan pendirianku tepati masa. Paling tidak manusia boleh bersabar sekiranya lewat itu bersebab atau lewatnya itu dalam batasan kesabaran manusia. Tapi bagaimana pula kalo janji yang dibuat adalah dengan seseorang yang punya banyak urusan untuk diselesaikan

.. Alahai Janji...janji..Tapi manusia tu seringkali mengambil kesempatan sekiranya kita tidak bertegas dengan sikap kita yang tepati masa. Ada juga pepatah yang menyatakan janji melayu..Nampaknya pepatah ini telah digunakan bukan sahaja dalam mesyuarat tetapi juga pertemuan antara sahabat dan sebagainya.

Kalau virus janji yang tak ditepati ini menular dalam diri setiap manusia biasa bahkan ada juga dalam diri pemimpin, tak mustahil suatu hari nanti Malaysia merupakan negara yang paling mundur dan negara yang paling lembap mengejar peluang dan kesempatan yang ada. Dan tak mustahil malaysia bakal bergelar negara lingkup....huh

Fikir-fikirkanlah....jangan jadikan perbincangan tentang janji ni sebagai suatu ayat untuk mengata seseorang tapi jadikan ia sebagai penyedar kepada diri kita sendiri termasuk juga diri saya yang punya kelemahan.

Wednesday, September 16, 2009

Perjalanan terakhir ke masjid UKM

Perjalanan Ramadhan menjadikan masjid sebuah singgahan
yang mana singgahan ini adalah untuk menambahkan iman
dan taqarrub kepada Allah
Segala yang terbaik akan dilakukan
untuk memohon keberkatan dan hajat dunia serta akhirat.

Inilah perjalanan terakhir ku ke masjid
Mungkin ilmu yang bakal ku cari adalah diperantauan lain
Mungkin ada rezeki ku singgah lagi ke masjid ini
masjid yang kerapnya ku tumpahkan linangan air mata yang penuh insaf
Masjid yang menjadikan aku teguh untuk menghadapi ujianMu
Masjid yang banyak memberikan aku dugaan untuk diuji iman ini.

Perjalanan terakhir ku..
Ku hitung betapa berat amalan kiriku
Berlinang air mata mengalir laju menyiram ke tanah
Mana tidaknya banyak dosa kecil yang dihimpun bagai buih dilautan
banyak pula dosa besar yang dihimpun dan hanya Allah yang tahu.
Betapa tidak ku di bumi UKM ni banyak menghadapi liku dugaan.
Kadang dapat ditempuh dan kadang kala sebaliknya

Perjalanan terakhir ku...
Ku hitung juga amalan kananku
Pahala yang ku rasa sedikit sebagai bekal diakhirat kelak..
Aku insaf dengan apa yanag berlaku
Ku mohon dalam terawikh agar matikan aku dalam iman..
Matikan aku dalam keadaan ku bersedia menghadapMu
Matikan aku dalam keadaan aku bersama keluargaku
Matikan aku sebelum aku bertemu Kiamat


Ku hitung dan terus hitung...

Tuesday, September 15, 2009

Tentang aku, kau , kamu dan kita

Semakin aku mendekati Allah..
Semakin aku rasa ujian banyak diberikan ..
Nak uji hati dan iman ini...
Tapi aku tahu disebalik ujian itu ada terkandung hikmahnya.....

Aku tahu banyak kelemahan aku..
Kelemahan yang orang lain pun boleh nilai...
Tapi Allah tak nak tunjukkan kelemahan ini.
Dibiarkan sahaja aku leka dengan kesalahan yang sama..
Dibiarkan sahaja samaada aku sedar atau tidak...

Tentang kau
Banyak kau tahu keburukanku.
Tapi keburukan yang kau tahu tentang aku
Kau sematkan dalam hati..
Antara hati didalam diri kau dengan hati orang lain..
Kau kongsi keburukan ku dengan orang lain..

Percayalah andai ku tahu apa keburukan ku..
Aku akan sedaya upaya berubah
Andai harta dunia mengubah diri aku..
aku akan tolak semua tu..
Cuma aku tak tahu bila ia mengubah aku
Dan aku tak tahu kenapa kau berdiam sahaja
sekiranya kau tahu

Adakah kerana takut hati aku memberontak
atau takut aku berkecil hati
atau takut aku berubah diri
atau sebagainya...
sentiasa persoalan itu bermain dalam benakku

Persamaan kita adalah Agama..
Hati tak sama..rupa tak sama
Serapat mana antara kau dan aku..kita tetap berbeza
Kau dengan diri kau..aku tetap aku
Tapi kamu semua sahabatku,
Sahabat dunia dan akhirat
Aku cuba nilai perubahan yang berlaku..
Banyak berubah..
Sangat banyak.........................

Dari hati yang ikhlas ku ingin mengucapkan..
Selamat Hari raya
Moga aku, kau, kamu dan kita kekal selamanya..
Salam Lebaran..mohon ampun dan maaf...

Luahan hati yang sedang luka

Saturday, September 12, 2009

Surat untuk ibu

Mak.....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan......
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ......
kengkadang siaran indonesia ...
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB......
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk......
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital..... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ...
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter....
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr......

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...
ampon kan kiter....
Mak......
Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak......
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann....kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela....
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. ....
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ......
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak......
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya.....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan..
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi....
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan....
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak...kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan .....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
iter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil

Sebenarnya surat ni ku terima dari seorang sahabatku yang sedang belajar di Sudan..Harap sedikit sebanyak surat ini mampu memberikan sentuhan pada pembaca blog...

WASSALAM

Mereka yang bukan mahram

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yang tak kena je?
ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : Eh? Kenapa?
ANJING: Aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yang sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!".

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia.Biasalah tu.
ANJING: Kalau aku najis sekalipun, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yang bukan mahramnya tanpa ikatan yang sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.
ANJING: Wah... ayat ko memang power la. Manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Majah menyatakan bahawa : "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram".

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat, tetapi menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya, "Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)"

Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna".
(Surah Zumar: 9)

"Lahirnya manusia disambut dengan azan... matinya manusia diiringi solat... antara azan & Solat ... alangkah singkatnya hidup ini"

Friday, September 11, 2009

Sweeping Malaysia



Sweeping Malaysia atau lebih dikenali dengan maksud halau malaysia telah menjadi suatu isu yang mana ditakuti menjadi senjata bagi Kristian untuk menghancurkan tali hubungan agama Islam yang merupakan persamaan Indonesia dan Malaysia. Sedikit sebanyak punca berlakunya sweeping Malaysia ini adalah kerana kemelut yang menuduh Malaysia sengaja menggunakan tarian Pendet berasal dari Balidalam promosi pelancongan. Pakar sejarah, Prof Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim berkata " Kita (Malaysia) tiada niat untuk mencuri budaya Indonesia atau mengambilnya menjadikan budaya kita, cuma apa yang berlaku selain isu tarian ini kerana penduduk mereka yang berhijrah ke sini membawa bersama adat negara mereka. Dalam hal ini tarian Pendet yang dikatakan berasal dari Bali namun jika diteliti lebih mendalam ia sebenarnya dibawa pengaruh Hindu yang masuk ke negara terbabit. Dengan kata lain tarian Pendet adalah tarian yang diamalkan oleh penganut Hindu termasuklah pengikutnya di negara ini yang dipercayai menyelitkan elemen tarian itu menerusi tarian Klasik India.
Jadi adakah faktor Malaysia meniru tarian Pendet menjadikan rakyat Malaysia di Indonesia dihalau. Dan adakah tarian itu merupakan faktor terbesar rakyat INdonesia hilang sabar.

Provokasi yang cuba ditimbulkan oleh individu yang tidak bertanggungjawab di Indonesia bakal menyebabkan berlakunya sejarah konfrontasi yang berlaku pada 20 Januari 1963 Di dalam laman web Detik.com menyatakan bahawa Indonesia merupakan anti produk Malaysia.

Provokasi yang berlaku telah mencetuskan pelbagai tanggapan buruk oleh individu lain. Bahkan ia telah mencetuskan kemarahan dikalangan rakyat Malaysia sendiri. Apa yang berlaku ketika provokasi itu adalah Bendera Malaysia yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia telah diinjak-injak atau dipijak serta dibakar. Tidak kurang juga kenderaan 2 ditahan untuk mencari rakyat Malaysia. Nama Malaysia juga dilaungkan dengan Malaysial, Malingsial dan Semenanjing Malaysial.

Adakah peristiwa seperti Ganyang Malaysia akan berlaku.

Apa pendapat anda??

Thursday, September 10, 2009

'Memang Gambar Saya'

Apa pendapat sahabat semua kalau malu kita lahirkan pada manusia lebih tinggi dari malu kita pada Allah?. Suatu persoalan yang mudah dijawab bagi golongan yang tinggi ilmu agamanya. Tapi jawapan berbeza-beza akan lahir dari pelbagai pandangan manusia kerana jawapan yang lahir tidak semestinya lahir dari hati yang benar tapi melalui nafsu yang melulu.

Ini hanyalah sekadar pandangan dimana pada hari ini ku terlihat sebuah isu artis berkucupan di dalam sebuah surat khabar Harian Metro halaman 8A bertarikh Jumaat, 11 September 2009. Artis yang sememangnya terkenal dengan lagu sayang 3x mengaku ia adalah sebuah kesilapan besar yang telah dilakukannya. Katanya " Saya berada di tempat salah , pada masa yang salah (ketika gambar itu diambil). Saya tak tahu apa niat orang yang menghantar gambar itu ke internet tapi saya tahu ramai yang tersinggung dengan saya."
"Saya memohon maaf kepada semua pihak yang tersinggung. Kepada pihak yang kecewa, saya harap mereka tidak menilai saya disebabkan gambar itu".

Gambar yang memaparkan artis tersebut berpelukan dengan seorang wanita yang kelihatan lebih berusia daripadanya sebelum berkucupan dipercayai disebuah kelab.

Apa pandangan anda terhadap kenyataan yang dibuat?

Tuesday, September 8, 2009

Kucing 0h kucing kenapa sifatnya pelik

Salam kepada semua pembaca blog. Selamat berpuasa dan berterawikh. Hari ini entah kenapa tiba-tiba ku tersenyum seorang diri bila aku teringatkan kucingku yang diberi nama Ayumi Star. Walaupun jari jemari ini agak pantas menaip tetapi senyum dibibir sentiasa terukir bila memikirkan kucingku Ayumi Sta yang ku rasa baru berusia lingkungan dua tahun.

Satu-satunya kucing yang bersifat agak ganjil berbanding dengan kucing-kucingku yang lain. Ayumi Star adalah kucing jantan anak jati kelahiran rumah aku sendiri. Bulunya gebu dan tubuhnya gemuk berbanding kucing betina. Apa yang pelik dengan kucing ni pasti menjadi tanda tanya kepada semua pembaca blog.

Sebenarnya sepanjang kepulanganku ke kampung halaman biasanya disambut biasa oleh kucing-kucingku yang lain. Aku akan memberikan ciuman sayang pada kucing-kucingku setiap kali apabila aku tiba di rumah. Baik kucing jantan mahupun betina. Mungkin aku terlalu rindu pada kucing-kucingku sepanjang aku berada di kampus.

Tapi lain pula dengan Ayumi Star dia akan lari sebelum aku jejakkan kaki ke rumah. Kucing yang ku kategorikan jinak sebab dia boleh detect nama panggilan aku. Agak kelakar juga bila teringat kembali semasa aku pulang ke kampung baru2 ni. Bayangkan hanya mendengar suara ku memberi salam kucing ku yang hanya kira-kira 3 meter jaraknya dari aku terus melarikan diri masuk ke hutan dan menghilang entah kemana. Sehinggalah aku pulang ke UKM barulah ibu membawa khabar kucingku Ayumi Star selamat. Bukan sekali sahaja kucingku berperangai pelik sebgitu tetapi setiap kali kepulangan ku ke kampung halaman. Selain itu biasanya time makan dia merupakan kucing pertama yang akan datang ke dapur. Tetapi sebaliknya berlaku bila aku berada di rumah. Mata kucingku sentiasa melilau mencari kalau2 aku ada dihalaman dapur atau rumah.

Pernah sekali ibuku sedih melihat Ayumi Star tidak pulang ke rumah gara-gara takut akan aku. Ibu ku menyuruh ku supaya tidak turun kebawah dan cuba menyembunyikan diri. Apa yang terjadi...

Kucingku pulang dengan perasaan takut berbaur cuak. Dia mempunyai sifat berhati2 yang tinggi. Ayumi Star hanya makan sekadar mengisi perut kemudian dia kembali ke hutan dan menghilang entah kemana...

Agak kelakar ku lihat gelagatnya. Itulah kucingku yang paling pelik perangainya dikalangan kucing2 ku yang lain. Semoga kucingku itu sihat walafiat hendaknya. Sekadar berkongsi kisah kucingku....

Sunday, September 6, 2009

Akhirnya berakhir dengan kematian...

Pulangnya aku ke kampung telah disambut dengan nazaknya anak kucingku. Aku teringat pada bulan lepas dia dibuli oleh beberapa ekor kucing. Ketika itu aku hanya memerhati. Kasihan ku lihat anak kucing tersebut maklumlah ibunya seakan tidak bertanggungjawab. Aku dengar ibu kucing tersebut tersalah mengambil anaknya. Ibuku cuba memisahkan dan mengembalikan anak kucing tersebut kepada ibu kandung kucing. Tetapi ibu kucing yang tersalah sangka tentang anaknya terus menerus memindahkan anak kucing tersebut ke atas.

Pada hari jumaat aku pulang ke kampung. Hajat ingin berbuka dan bersahur bersama-sama keluarga tercapai tetapi ujian dari Allah yang cuba menguji diri ini ku cuba lalui dengan sabar. Anak kucing yang sebulan lepas ku lihat dibuli akhirnya berakhir dengan kematiannya. Aku telah melihat anak kucing tersebut lebih suka termenung sambil mencari ruang dicelahan baju untuk waktu tidurnya. Matanya seakan tidak dapat melihat dunia rumahku. Pada mulanya ku anggap kucingku akan terus hidup. Semakin lama ku lihat dia semakin longlai. Perjalanan yang dilakukannya hanya sekadar 2 ke 3 meter. Mungkin tidak mampu lagi mencari ruang yanag baik untuk tidur buat selamanya.

Setiap malam aku cuba mendekatinya. Aku fikir bagaimana anak kucing ini merasai kesakitannya. Sedikit demi sedikit najis keluar dari punggungnya. Aku tidak tahu kenapa air mata aku seringkali jatuh bila aku melihat rintihan anak kucing itu.

Pada hari sebelum kematiannya aku memerhatikan lagi keadaan anak kucingku. Mungkin ini malam yang terakhir. Aku usap dengan penuh kasih sayang. Tiba-tiba air mataku berderai lagi Nasib baik semua seisi keluarga aku ada di bilik tidur. Tiba-tiba kedengaran suara mengerang kesakitan dari anak kucing tersebut. Bertambah sayu aku melihatnya. Mana tidaknya ibunya tiada disisi anak kucing tersebut. Semasa bersahur ku lihat lagi keadaan anak kucing tersebut. Sedikit demi sedikit najis keluar dari punggungnya. Aku hanya mampu membaca al-Fatihah dan beberapa zikir lain untuknya. Aku harap anak kucing tersebut dipermudahkan jalan kematiannya. Aku cuba membayangi saat-saat kematian ku yang entah bila akan terjadi. Mukanya semakin cengkung.

Pada hari Isnin bersamaan nuzul al-Quran pada jam 9.30 pagi kucingku menarik nafasnya yang terakhir. Ibu kucing datang mengusapnya. Aku cuba membungkusnya dengan surat khabar dan mencari tanah perkuburan yang sesuai untuknya. Aku cuba menggali lubang. Walaupun hati ini berat untuk mengebumikan anak kucing tersebut tapi aku lalui dengan tabah. Aku meletakkannya dengan cermat dan sedikit demi sedikit tanah ku kambuskan kembali. Tiba-tiba ibu kucing mencari anaknya. Mengiow dia meminta simpati agar memulangkan anaknya.

Itulah kisah anak kucingku yang mana kepulanganku disambut nazak dan pemergian ku ke UKM disambut dengan kematiannya. Aku harap anak kucingku dialam lain akan bahagia selamanya...

Tuesday, August 25, 2009

Sekadar pengajaran untuk semua insan..

Sebenarnya sumber cerita ini adalah daripada email ku sendiri. Jangan cari kebodohan cerita ini tapi cari pengajaran yang ada dalam cerita ini. Semoga kita sebagai insan yang lemah mampu jauhi segala kemaksiatan yang datang...Amiin..Semoga terhibur

Wanita 1: sayang, u cintakan i?
Lelaki : iskk, u ni.. of course la I cinta kan u. sgt2 tau. Klo u xde mati i..
Wanita1: betul?
Lelaki: ye sayang, I tak tipu.
Wanita1: u ni, jangan la raba2 i..
Lelaki: I raba sikit je sayang
Wanita1: taknak la. . klo terlanjur mcm mane?
Lelaki: kita kawen la.. I jumpa parents u
Wanita1: betul? U nak kawen dengan i?
Lelaki: betul sayang. . . sumpah. . u diam je .. jgn ckp ape2. I pegang skit2 je.

SETAHUN LEPAS TU. . .

Wanita1 : sampai hati u. . . tipu i.. dulu u kate nak nak kawen dgn i. tapi bile u dah dapat. U kawen dengan perempuan lain..
Lelaki : I lelaki, u ingat I nak kawen dengan perempuan yang senang2 I boleh dapat? I nak perempuan yang suci.. bukan mcm u. yang senang2 bagi tubuh pada lelaki yang bukan bergelar suami. U ingat I bodoh nak kawen dengan u?
Wanita1: sampai hati u ckp mcm tu, dulu. . mase u nak.. mcm2 janji manis u bagi. Tapi skrg u salahkan i?
Lelaki: I lelaki . . I Cuma uji u. . tapi u bagi. . I ambil la. .
Wanita1: U memang jantan tak guna. . I menyesal kenal dengan u
Lelaki: u menyesal? Tapi I puas. . jgn lupa datang kenduri I nanti.
Wanita1: u akan dapat balasannye nanti . .

MALAM PERTAMA LELAKI DAN WANITA2

Lelaki: sayang. . . I love u so much. .
Wanita2: me 2 sayang. .
Lelaki: I bertuah kawen dengan u.
Wanita: I pun, sayang.. I ada something nak bagitahu u
Lelaki: apedia sayang?
Wanita2: sebenarnya.. u bukan lelaki pertama yang tido dengan I . . I pernah tido dengan semua teman lelaki i. . untuk suke2. . . cari kepuasan . . tapi bile nak kawen. . I cari lelaki baik mcm u untuk jadi suami i. . u tak kesahkan?
Lelaki: WHAT??????????????????

Ahahaha..moralnya setiap perbuatan yang tak baik kita akan mendapat balasannya kalau tak di akhirat, di dunia juga kita akan mendapat bayaran cash..! so sendrik mau ingat

235 saat...

video

Sebenarnya iklan ini aku download dari email aku.. kakak ku yang berikan pada ku....Aku cuba terjemah iklan ini mengikut pandanganku tersendiri. Mesti ramai yang tahu iklan ini adalah sekadar ingin mempromosi air minuman. Tetapi bagi aku sekiranya ia dilihat dari sudut lain, ku mendapati bahawa iklan ini mempunyai penyampaian mesej yang cukup baik. Dimana seorang yang bekerjaya terutama dalam bidang perniagaan tidak akan membuang masa walau berapa minit pun. Jika diperhatikan 235 saat mampu mengubah kehidupan kita semua. 235 saat juga mampu memberikan pulangan sekiranya usaha kita ada. "Usaha tangga kejayaan" bagi aku itu moto hidup yang sesuai untuk semua makhluk Allah.

Tapi kita sebagai insan yang lemah selalu menganggap 235 saat adalah masa yang singkat yang kebiasaannya dibiarkan berlalu tanpa usaha dan tawakal. 235 saat itu juga kebiasaannya diluangkan dengan aktiviti yang kurang berfaedah.

Itu hanya pandangan ku tentang iklan ini yang cuba untuk diaplikasikan kepada kehidupan harian..

Wassalam...

Monday, August 24, 2009

Kura-kuraku...akhirnya berakhir



Disini ada beberapa keping gambar yang mana manusia semakin rakus dengan dunia kesihatan. Sifat berkepentingan diri yang wujud tan taksub dalam diri mereka menyebabkan undang-undang nyata tidak memberi impak pada mereka kesannya haiwan ini menjadi mangsanya. Haiwan ini ditangkap secara besar-besaran kerana mendapat pasaran yang lumayan dalam dunia kesihatan.

Apa pula pendapat anda

Sunday, August 23, 2009

Terpaksa atau dipaksa...salah aku ker??

Alhamdulillah akhirnya sampai juga saya dari UKM selepas kembali dari Felda Tersang melaksanakan beberapa program dibawah Latihan Amali Dakwah Muslim yang merupakan subjek wajib jabatan.. Apa yang ingin diluahkan disini terlalu banyak.. Tentang program, keluarga angkat, perubahan, sekularisme, kesombongan dan sebagainya. Tapi yang hendak diceritakan lebih disini adalah tentang program.

Program yang telah berlangsung ini alhamdulillah mendapat sambutan dari pihak pelajar mahupun ibu bapa angkat masing-masing. Cuma sedikit sebanyak juga sekretariat program mengalami beberapa ujian dari Allah iaitu kehilangan barang-barang program. Dipendekkan cerita bahan yang sedia ada terpaksa dijimatkan kerana bahan yang hendak dibeli adalah jauh di pekan yang mengambil masa 1 jam untuk sampai ke bandar raub dari Felda Tersang.

Sekretariat program juga mengalami beberapa masalah luaran terutama dengan pihak luar iaitu guru yang menjadi PIC (Person In Charge) dalam Ceramah Manual Belajar Bestari dan Latihan Dalam Kumpulan. Apa yang hendak dikisahkan disini adalah bahawa ada seorang guru yang bukanlah setinggi mana jawatannya telah banyak mempersoalkan kerja-kerja kami. Antara yang menjadikan aku sebagai ketua program terkedu adalah beliau telah meminta aku untuk menegur seorang kakak master yang sentiasa memakai purdah supaya menanggalkan purdah tersebut ketika didalam sekolah. Hampir tiga kali guru tersebut menegur aku supaya dapat aku sampaikan teguran tersebut kepada kakak master ayng bertugas sebagai fasilitator ketika itu. Aku dimaklumkan bahawa beliau adalah dari Darul al-Quran. Guru tersebut memerhatikan tindakan aku dan melihat gerak geri aku. Pandangannya buat aku terpaksa berhadapan dengan kakak tersebut supaya meminta menanggalkan purdah yang dipakai. Menurutnya sekolah tersebut telah menerima surat pekeliling supaya tiada yang memakai purdah.

Agak sedih ketika itu aku seolah-olah bersubahat dengan guru tersebut. Aku terpaksa memberitahu kepada kakak agar program berjalan lancar. Tapi apa yang menyebabkan aku kurang berpuas hati adalah adakah kami pelajar UKM membuat program disana selama sehari sahaja boleh mengubah pelajar yang tidak memakai purdah kepada memakai purdah. Kakak tersebut pada mulanya tidak menghiraukan nasihat aku dan aku tidak kisah pada awalnya sehinggalah guru tersebut berjumpa dengan kakak dan memberitahu supaya menanggalkan purdah tersebut. Beliau terpaksa menaggalkan purdah dan menggantikannya dengan mask atau topeng mulut.

Itulah namanya sekularisme bagi pandangan peribadi. Seih aku hanya Allah yang dapat gambarkan.. perasaan serba salah menjadikan aku sebagai seorang manusia yang paling lemah dalam dunia

Friday, August 14, 2009

Ikuti perkembangan kami

Tibalah masa untuk ke Eco Resort..Selama seminggu kami di Pahang dan doakan kejayaan kami dan apa yang penting ia dilaksanakan kerana Allah blog Islam dan Gerakan Dakwah. Ikuti perkembangan serta aktiviti kami disana. InsyaAllah saya akan update blog badlihisham ini untuk meletakkan perkembangan2 selama seminggu kami disana.

Wassalam

Tuesday, August 11, 2009

Nak menangis :(

Hari ini ingin sahaja aku jadikan pokok sebagai saksi, rumput sebagai teman berbicara dan langit sebagai pemujuk hati. Ingin sahaja aku berdiri di atas bukit menjerit dan menangis dan menjadikan bulan sebagai melepaskan tekanan, sedih dan marah dari hatiku ini. Kerana aku tahu jeritanku ini terlalu jauh untuk didengari sang bulan. Aku mampu bekerja dibawah tekanan tapi aku tidak mampu menghadapi situasi 'miscommunication'. Terlalu banyak perkara yang harus aku fikirkan. Aku tidak tahu mengapa semakin dekat perjalanan program semakin banyak pula perubahan yang melanda.

Sebagai seorang yang telah diberi tanggungjawab mengetuai sekretariat program kami diberi beberapa tanggungjawab menguruskan program. Ada 10 program yang mana akan berlangsung serentak semasa hari selasa bersamaan 18 Ogos ini. Dan satu program forum yang baru diumumkan dan satu program ceramah untuk penutupan program. Ini bermaksud aku bersama sahabat2 aku akan cuba sedaya upaya menggerakkan 12 program supaya ia berjalan lancar semasa program. Aku sedar masalah dalaman yang melanda ini tidak diketahui oleh sekretariat yang lain. Kerana semua masalah aku cuba kongsikan bersama sekretariata aku sahaja.

Tiba-tiba aku teringat akan pengalaman aku semasa aku menyertai pesta konvokesyen. Begitu banyak tugas yang diberikan dan tugas ini aku jadikan pengalaman dan pembelajaran baru, begitu juga dengan sekretariat program ini. Aku cuba menggunakan pengalaman aku untuk menggerakkan program.

Banyak perubahan yang berlaku disaat-saat akhir. Di sini aku ingin merakamkan mohon ampun pada semua sekretariat kerana sekretariat program tidak ada ketetapan keputusan yang dapat dibuat. Semuanya bergantung pada kerjasama yang diberi oleh pihak luar. Aku cuba sedaya upaya untuk menyelesaikan masalah dalaman.

Aku mohon pada Mu ya Allah permudahkan kerja aku dan sahabat2ku didalam melaksanakan misi dakwah. Aku juga mohon padaMu agar berikan aku kekuatan untuk aku menerima ujian iman dariMu. Sekiranya besar ujian yang kau berikan maka berikanlah hambaMu ini secebis kekuatan.

Doakan program kami berlangsung dengan baik dan lancar...

Monday, August 10, 2009

Selamat Hari Jadi Akak


15 minit telah berlalu selepas pukul 12. Teringat pula aku akan hari jadi kakakku pada 11 Ogos. Cepat2 ku buka laptop ini untuk wish padanya..Al-maklum aku kehabisan kredit kerana sibuk menghubungi individu serta pihak sekolah sebagai followup untuk program yang bakal berlangsung minggu hadapan.

Tak perlulah ku panjangkan cerita, aku nak wish pada kakak ku semoga kehidupannya sebagai seorang pekerja sentiasa diberkati dibawah kasih Pencipta. Semoga kakak ku mampu laksanakan tugas yang diamanahkan dengan jujur dan cemerlang. Moga-moga Allah memberikan keberkatan dan kekuatan untuk kakak ku mengharungi ujian dan cubaan dari Allah untuk menilai imannya. Dan ku juga mohon semoga kakak ku murah rezeki, dipanjangkan umur dan sentiasa dikelilingi sahabat yang mampu memberikan kekuatan dan kemanisan pengalaman. Jauhkanlah kakak ku dari sahabat yang boleh menjana kerosakan. Sekiranya dugaan yang kau beri pada kakak ku itu besar maka kurniakanlah secebis kekuatan untuk dia mengharungi ujian itu..

Heepy Besday akak....

Ucapan Ikhlas dari ku:
Hafizah

Thursday, August 6, 2009

AKu Takut..

Hari ini Jumaat bersamaan 7 Ogos 09. Empat hari lepas aku mengambil keputusan untuk pulang ke kampung. Ini kerana kuliah Reka bentuk berarahan dan U2 kuliah rekacipta dibatalkan. Keseronokan dan ketidaksabaran aku untuk pulang ke kampung halaman menjadi hambar apabila selama dua hari aku dirundum perasaan berat hati. Aku tidak tahu kenapa perasaan ini ada. Aku telah menalifon ibuku dirumah untuk pulang ke kampung. Dan mungkin banyak barang yang ibuku dah beli sebagai preparation awal untuk menyambut kepulangan aku dan kakak ku serentak. Banyak juga kerja akan tertangguh sekiranya aku mengambil keputusan untuk pulang ke rumah. Tetapi bagi aku perasaan keluarga adalah yang paling penting untuk dijaga.

Kenapa mesti aku takut dengan perasaan ini? Untuk pengetahuan perasaan ini yang bermain di hatiku sebelum kejadian ragut menimpa aku. Sebelum kejadian, hati ini terlalu berat untuk pulang ke kampung. Sehinggalah aku cekalkan hati untuk pulang juga ke kampung. Tetapi malang yang menimpa sewaktu aku balik semula ke UKM.

Tapi itu peristiwa yang sudah berlalu dan membawa 1000 perasaan berhati-hati dan perasaan hambar. Tapi sebenarnya nak ikutkan kematian itu ada dimana-mana, begitu juga dengan sebarang ujian daripada Allah untuk hambanya. Kita tidak boleh mengelak untuk berhadapan dengan ujian. Aku akan cuba untuk pulang ke kampung. Doakan aku selamat untuk pergi dan balik. Wassalam

Wednesday, August 5, 2009

Allah benar-benar menduga dan benar-benar membantu

Salam pada semua pembaca blog. Rasanya dah lama aku tidak menghiaskan diari aku disini. Tapi hari ini aku ingin benar berkongsi apa yang sedang aku lalui sejak kebelakangan ini. Sejak akhir-akhir ini aku agak sibuk menyiapkan segala tugasan yang diberi. Antara tugasan yang diterima adalah tentang blog. Satu blog adalah sebagai tugasan dan satu blog lagi adalah untuk Prof yang mana ia dicreat dibawah nama aktiviti yang bakal berlangsung bulan Ogos ini. Dua tugasan itu aku bersyukur kerana ia dibebankan atas bahu aku. Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa.. Ini kerana blog ini mengajar aku tentang sebuah ilmu yang sudah sedia ada tetapi mempunyai nilai tambah yang tersendiri. Kalau dulu aku sudah mempunyai blog yang basic tetapi kini aku menggunakan html untuk link dan bukan bergantung sepenuhnya pada gadget lagi.

Disamping bergelar pelajar aku juga ditugaskan untuk menguruskan program LAD yang bakal berlangsung 15-21 Ogos. Tugasan yang aku terima tidaklah seberat tugasan yang aku lalui semasa program konvokesyen. Teringat aku tentang tanggungjawab yang aku pikul terhadap program Kebudayaan dan Kesenian sehingga pelajaran aku terabai kerana terlalu sibuk menguruskan program.

Sebenarnya inilah yang aku ingin kongsikan kepada semua pembaca blog tentang apa yang terjadi. Aku dapat merasakan yang aku sedang diperhati dan diberi ujian. Pada hari Selasa bersamaan 4 Ogos 2009 aku diberi ujian menyiapkan dua phamplet. Dan phamplet tersebut dapat aku siapkan sebelum pukul 12 tgh malam. Kemudian aku menerima mesej dari sahabatku tentang tugasan yang bakal disubmit pada esok hari. Alangkah terkejutnya aku kerana aku tidak teringat akan tugasan yang telah diberikan. Semahunya ingin sahaja aku menjerit. Tetapi aku tabahkan hati dan siapkan tugasan yang diberi. Alhamdulillah semua tugasan ku siap sebelum pukul dua pagi.

Bila difikir-fikirkan Allah benar-benar membantu aku. Mana tidaknya Allah uji aku dalam sehari dengan pelbagai dugaan. Di sebelah petang selesai sahaja kuliah satu perjumpaan telah diadakan untuk membincangkan tentang program LAD yang bakal berlangsung. Dari situ barulah aku sedar banyak perkara yang aku tidak laksanakan lagi. Antaranya pengadil, Borang pemarkahan bagi program-program pertandingan, log LAD, pengisian LDK, pembahagian fasilitator, followup dan sebagainya. Boleh sahaja Allah turunkan ujian untuk aku lupa akan tugasan aku tetapi dengan kuasa Allah, ada pula sahabat yang memberi mesej mengingatkan aku tentanag assgment. Doa aku benar-benar makbul. Aku berdoa agar diriku dipermudahkan dalam segala urusan. dan aku juga memohon agar segala urusan yang aku jalankan bergerak dengan jaya dan cemerlang.

Kesimpulannya Allah benar-benar menguji untuk melihat kekuatan iman hambanya.. Kerana bagaimana nak tahu iman seseoranag sekiranya tiada ujian datang padanya. Itulah persoalan yang terbaik yang mampu dijawab oleh semua umat Islam

SEKIAN TERMA KASIH

Saturday, August 1, 2009

Sebab ISA diperlukan

Sebab AKDN diperlukan

a) Mencegah daripada berlakunya sebarang ancaman terhadap keselamatan negara. Contoh AKDN tidak digunakan: Berlaku peristiwa 13 Mei 1969.
AKDN digunakan dalam opersai Lalang 1987. Insiden dapat dielakkan.
b) Untuk menangani isu keselamatan berkaitan perkauman dan keagamaan.
Contoh: Isu Al-Arqam (1994), Al-Maunah (2000) dan Hindraf (2007).
c) Untuk menangani masalah keganasan bersifat domestik dan mempunyai rangkaian serantau dan antarabangsa.
Contoh JI dan KMM.
d) Undang-undang jenayah tidak sesuai digunakan dalam kes keselamatan negara kerana

i) Tidak menjamin rahsia operasi sulit keatas sasaran.
ii) Mengelakkan identiti sumber dari terdedah pada umum.
iii) Mengelakkan perasaan cemas orang awam berkaitan situasi keselamatan negara yang boleh jejaskan keyakinan mereka.Perancangan awl tanpa persiapan fizikal tidak dapat dibuktikan di mahkamah terbuka. Cth: Yazid Sufaat iaitu anasir JI dan pakar Bio-Kimia yang menjalankan latihan ketenteraan dan buat bom di Afghanistan ducat didakwa bawah undang-undang terbuka negara ini

Masalah sekiranya AKDN dimansuhkan

Selepas insiden 9/11 banyak negara hadapi masalah untuk menangani ancaman pengganas. Walaupun pasukan keselamatan di sesetengah negara mengetahui ancaman awal berlaku serangan pengganas tetapi mereka menghadapi masalah untuk mengambil tindakan pencegahan awal kerana tiada undang-undang khusus untuk menanganinya seperti Insiden yang pernah berlaku di Bali, Indonesia pada Okt 2002 dan pengeboman hotel Marriot Jakarta pada Ogos 2003. Selain itu insiden ajaran sesat Jim Jones di Guyana pada 1978 dimana 900 pengikutnya membunuh diri manakala di Waco, Texas seramai 86 orang pengikut David Koresh telah membunuh diri pada tahun 1993. Pihak berkuasa tahu tentang kegiatan mereka tetapi tidak dapat mencegahnya kerana tiada undang-undang pencegahan sepertimana AKDN.

Akta Keselamatan Dalam Negeri (AKDN 1960)

ISA dan sebab-sebab penolakan

Ramai yang menyatakan bahawa ISA menolak hak asasi manusia terhadap tahanan. Bagi mereka undang-undang adalah tetap undang-undang. Justeru hak asasi manusia dibelakangkan untuk mendapatkan kebenaran mutlak. Hak asasi manusia menurut konsep Islam merangkumi hukum yang berkenaan dengan hak-hak peribadi yang bersifat peribadi, pemikiran, politik, undang-undang, sosial dan ekonomi. Juga dijelaskan bahawa Islam memberikan kebebasan kepada semua lapisan masyarakat umum secara setara. Hak asasi manusia juga merangkumi kepentingan muslim mahupun bukan muslim samaada warganegara atau warganegara asing, Ini kerana konsep kebaikan menurut Islam merangkumi seluruh manusia dan seluruh dunia umumnya. Hak manusia menurut Islam juga menjamin hak setiap orang samaada secara individu mahupun kumpulan ataupun negara kerana perintah amar makruf dan nahi mungkar diwajibkan bagi semuanya (Yusof al-Qaradhawi 2009: 187). Dapat difahami bahawa hak asasi manusia menurut Islam adalah suatu konsep yang jelas dan sah menurut ajaran Islam itu sendiri.

Kuasa mutlak

Seksyen 8 memberi kuasa mutlak kepada Menteri Keselaman Dalam Negeri untuk mengeluarkan perintah tahanan bagi satu tempoh tidak lebih 2 tahun. Ini bermakna perintah tahanan ini boleh diperbaharui lagi tanpa batas iaitu menteri berkuasa untuk menahan seseorang bagi tempoh selang dua tahun dan seterusnya.

“Menteri boleh mengarahkan supaya jangka masa mana-mana perintah tahanan atau perintah sekatan dilanjutkan bagi apa-apa tempoh selanjutnya, yang tidak melebihi dua tahun, sebagaimana yang dinyatakan olehnya, dan seterusnya bagi apa-apa tempoh selanjutnya yang tidak melebihi dua tahun pada satu masa, sebagaimana yang dinyatakan olehnya, samaada –

a) Atas alasan yang sama seperti alasan yang atasnya perintah itu mula dibuat
b) Atas alasan yang berlainan daripada alasan yang atasnya perintah itu mula dibuat; atau
c) Sebahagiannya atas alasan yang sama dan sebahagiannya atas alasan yang berlainan.

Dengan syarat bahawa jika sesuatu perintah tahanan dilanjutkan atas tahanan yang berlainan atau sebahagiannya atas alasan yang berlainan, orang yang dengannya perintah itu berhubungan hendaklah mempunyai hak yang sama dibawah seksyen 11 seolah-olah perintah yang dilanjutkan sebagaimana yang disebut terdahulunya ialah suatu perintah baru, dan seksyen 12 hendaklah terpakai dengan sewajarnya.

(8) Menteri boleh dari semasa ke semasa dengan notis bertulis yang disampaikan kepada seseorang yang menjadi subjek sesuatu perintah sekatan, mengubah, mengkensel atau menambah apa-apa sekatan atau syarat yang dikenakan ke atas orang itu oleh perintah itu, dan sekatan atau syarat yang diubahkan sedemikian hendaklah melainkan jika terlebih dahulu dikensel, terus berkuat kuasa bagi tempoh yang belum tamat yang dinyatakan dibawah subseksyen (6) atau (7)”. (MDC Publishers 2008: 19).

Seksyen 73 juga merupakan lesen yang diberikan oleh kerajaan Umno-BN bagi SB (polis cawangan khas) untuk sewenang-wenang menangkap dan menahan sesiapa sahaja yang mencabar dasar, program bahkan idea Umno-BN.
Berselindung di sebalik Seksyen 73, Polis cawangan khas juga diberi lesen untuk menahan dan mereka-reka pertuduhan yang tidak munasabah bagi menahan orang yang dianggap menjadi ancaman kepada kepentingan politik Umno-BN. Ini adalah antara ketidakpuasa hati yang ditunjukkan oleh penulis blog terhadap Akta Keselamatan Dalam Negeri yang pada pandangannya ISA sangat cenderung dalam melidungi parti politik mereka untuk kepentingan peribadi (http://formerigp.blogspot.com/2006_11_01_archive.html).

Merujuk pada buku Akta Keselamatan Dalam Negeri iaitu bahagian VII peruntukan pelbagai kuasa untuk menahan orang yang disyaki.
(73) Mana-mana pegawai polis boleh tanpa waran menangkap, dan menahan sementara menunggu penyiasatan, mana-mana orang yang berkenaan dengannya dia mempunyai sebab untuk mempercayai

(a) Bahawa ada alasan yang mewajarkan penahananya dibawah seksyen 8 dan

(b) Bahawa dia telah bertindak, atau hamper bertindak atau mungkin bertindak mengikut apa-apa cara yang memudaratkan keselamatan Malaysia atau mana-mana bahagiannya atau penyenggaraan perkhidmatan perlu didalamnya atau kedudukan ekonominya.
Mana-mana orang yang ditangkap dibawah seksyen ini boleh ditahan selama tempoh tidak melebihi enam puluh hari tanpa suatu perinah tahanan dibuat berkenaan dengannya di bawah seksyen 8.

Lawatan Peguam

Alasan terakhir yang disebutkan hakim bicara bagi mengisytiharkan tahanan itu tidak sah ialah tindakan polis menafikan hak lawatan peguam. Kata hakim bicara, perintah tahanan ini sesuatu yang berniat jahat (mala fide) kerana pihak polis dengan sengaja dan tanpa alasan yang munasabah (deliberately and unreasonably) melarang peguam melawat anak guam mereka bagi satu tempoh yang panjang. Perbuatan pihak polis itu nyata melanggar Perkara 5 (3) Perlembagaan Persekutuan. penafian hak lawatan peguam ini merupakan satu pelanggaran besar (gross violation) hak asasi rakyat yang dijamin di bawah Perlembagaan dan sekali gus telah memudaratkan atau menjejaskan pemohon membuat habeas corpus ini. Kesimpulannya, kata hakim bicara itu lagi, penafian hak lawatan peguam dalam kes ini telah menyebabkan ketidakadilan berlaku.

Dalam satu ayat yang jarang sekali masyarakat dengar sebelum ini dan pastinya mengejutkan banyak pihak, hakim Hishamudin mengingatkan pegawai-pegawai polis yang terlibat dalam kes tahanan ini supaya segera sedar bahawa undang-undang yang paling utama di negara kita ini adalah Perlembagaan Persekutuan, bukannya ISA (Those police officers responsible for the detention of the applicants must wake up to the fact that the supreme law of this country is the constitution and not the ISA).

Alasan penghakiman
Dalam penghakimannya yang ditulis dalam bahasa Inggeris setebal 28 halaman dan kini boleh dibaca secara percuma oleh setiap warganegara ini di Internet di satu laman web jurnal undang-undang tempatan, hakim bicara menggariskan enam alasan mengapa beliau meluluskan permohonan habeas corpus dua aktivis reformasi itu dan mengisytiharkan tahanan mereka di bawah ISA sebagai tidak sah dan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.
Perlu diingat bahawa sekalipun kita mungkin tidak setuju dengan kesemua enam alasan yang diberi oleh hakim bicara itu, sekalipun kita menerima hanya satu atau dua alasan sahaja, satu atau dua alasan itu sudah mencukupi untuk menggugat kesahihan perintah tahanan tersebut.
Enam alasan yang disebutkan oleh hakim bicara itu adalah seperti berikut -

(1) Perintah tahanan itu tidak mematuhi s. 73 (1) Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA);
(2) Perintah tahanan itu tidak mematuhi kehendak Perkara 5(3) Perlembagaan Pesekutuan;
(3) Perintah tahanan itu tidak mematuhi s. 73(3)(a) dan (b);
(4) Keputusan Polis Diraja Malaysia (PDRM) melanjutkan tempoh tahanan dibuat terlalu awal dan secara mala fide (niat jahat);
(5) Menafikan hak lawatan kepada ahli keluarga; dan
(6) Menafikan hak lawatan kepada peguam.

hakim berkata perbuatan menafikan lawatan bagi satu tempoh yang begitu panjang sekali adalah sesuatu yang kejam, tidak berperikemanusiaan dan menindas, bukan hanya kepada mereka yang ditahan tetapi juga kepada ahli keluarga mereka masing-masing.
Menyentuh alasan pihak polis bahawa lawatan ahli keluarga tidak dibenarkan kerana ia akan menjejaskan siasatan polis yang sedang berjalan, hakim bicara menyatakan bahawa alasan itu tidak dapat diterima sama sekali. Kata hakim, permohonan melawat tahanan bukan dibuat sebaik sahaja tangkapan dibuat.
Lagipun, apakah salahnya lawatan bagi satu tempoh masa yang singkat? Pastinya lawatan sedemikian itu oleh ahli keluarga boleh diawasi atau dipantau oleh pihak polis sepanjang masa
Relevankah ISA pada masa kini.

ISa sangat penting dalam memastikan keselamatan Negara. Terutama dalam memelihara Negara yang mempunyai pelbagai kaum dan agama di sesebuah negara tersebut. Apa yang pasti kewujudan ISA mampu memberikan jaminan hidup tanpa ada perbuatan subversive antara masyarakat. ISA mampu menolak tekanan peperangan apatah lagi jenayah yang mampu mengundang kematian mahupun huru hara

Dengan ISA bangsa Melayu lebih selamat didalam menghadapi pertarungan kuasa antara pelbagai kaum. Bukan sahaja kuasa politik malahan ekonomi dimana perebutan kuasa ini menjadikan bangsa Melayu seolah-olah hamper jauh ketinggalan dibelakang walhal mereka berdiri di bumi Malaysia sendiri.

Tetapi apa yang menimbulkan ketidakpuasan hati pada setiap kaum adalah dasarnya yang menahan tanpa bicara. Dasar ini tidak dapat diterima oleh semua kaum walaupun ada sesetengah bangsa Melayu menyatakan adalah suatu perbuatan yang sewajarnya dilaksanakan bagi melindungi perbuatan subversif. Berdasarkan pengawasan laporan Gabungan Mansuhkan ISA (GMI) sehingga Disember 2008, terdapat 46 orang tahanan ISA, di kem tahanan. Kebanyakan mereka dituduh sebagai ekstremis agama manakala sebahagian lagi atas tuduhan memalsukan wang atau dokumen dan aktivis Hindraf

Bukan itu sahaja sekiranya diperhatikan ISA ini lebih terdedah pelaksanaannya untuk parti politik. Apabila diperhatikan pasti ramai yang tahu bahawa kebanyakan tahanan ISA ini terdiri daripada mereka yang berhaluan kiri. Ini jelas tergambar apabila kita melihat seramai lima ahli pemimpin HINDRAF , pemilik blogs iaitu Raja Petra serta wartawan Cina Teresa Kok
Selain itu kita lihat kerajaan seolah-olah menjadikan ISA sebgai landasan melindungi parti politik kerajaan terutama UMNO. Sebenarnya sekiranya kita mengambil pandangan positif, bukanlah ISA itu untuk memelihara UMNO bahkan UMNO itu sendiri berdiri untuk memelihara bangsa melayu daripada kembali ke zaman komunis. Itu yang sebenarnya dilakukan oleh pihak kerajaan dalam mempertahankan bangsa Melayu terutama Negara Malaysia yang mana kelebihan dan keistimewaan seharusnya berdiri di kaki orang melayu bukan taraf persamaan diberikan kepada semua kaum. Jadi itu yang seharusnya difikirkan oleh orang Melayu.

Ada juga pandangan yang menyatakan ISA itu tidak sesuai atau relevan untuk masa kini. Akta Keselamatan Dalam Negeri ini mula digubal segagai kegunaan menghalang ancaman komunis dan sebagai “emergency law” sahaja.Ini kerana sekiranya diteliti ISA menggantikan ordinan darurat.
Contohnya dalam kes Dato’ Ahmad Ismail yang membangkitkan isu perkauman di Bukit Bendera sedikit masa dahulu. Sebaliknya yang dikenakan tahanan ISA adalah seorang wartawan
Perlembagaan persekutuan menjamin bahawa seseorang itu tidak bersalah sebelum dia terbukti bersalah. Merujuk kepada istilah berkenaan adakah ISA dianggap keadilan apabila seseorang itu boleh ditahan tanpa perbicaraan dan tidak dibuktikan bersalah dimana-mana mahkamah

Apa sudah jadi

Semalam bersamaan dengan hari Jumaat 31.7.2009, aku pulang ke kampung halaman. Al-maklum sudah tiga minggu aku tidak pulang ke rumah. Sebelum ini aku pernah tidak pulang ke rumah lebih sebulan, ini kerana aku sibuk dengan hal-hal assigment dan persatuan.
Aku mengambil keputusan untuk pulang ke kampung kerana aku fikir minggu hadapan merupakan hari keluarga dakwah. Mungkin aku tidak berpeluang untuk balik ke kampung kerana minggu hadapannya lagi Jabatan kami mengadakan praktikal Dakwah Muslim ke Kampung Tersang..
Habis sahaja kelas rekacipta U2 aku terus memulakan langkah untuk pulang ke kampung. Tepat jam 3 petang aku tiba di Bandar Banting dalam keadaan selamat. Adik ku yang tiba lewat menyebabkan aku mengambil kesempatan ini untuk melaksanakan solat Zuhur. Selang 15 minit adikku tiba .
Dalam seronok bercerita tentang keluarga, adik ku memberitahu berita terbaru bahawa seminggu yang lepas telah diadakan perhimpunan band2 indie "kampung" di Banting. Pertunjukan shuffle juga diadakan di sini dan ramai pengunjung yang datang. Masalahnya pertunjukan dan perhimpunan itu diadakan di sebelah surau. Mungkin kerana tanah lapang yang ada menjadikan ia tempat yang sesuai untuk diadakan pertunjukan tersebut.
Kesannya adikku memberitahu ramai kumpulan baru shuffle mula membentuk kumpulan dan memainkan gerakan-gerakan shuffle di tepi-tepi kedai. Kumpulan shuffle yang kebanyakan berbaju hitam mula menunjukkan bakat terpendam mereka di kawasan umum. Bukankah hari jumaat merupakan waktu persekolahan bagi pelajar sekolah menengah biasa.
Kesannya yang lebih mendalam berlakunya sosial dikalangan remaja. Aku tidak tahu siapa penganjur pertunjukan tersebut. Seharusnya pertunjukan tersebut tidak sepatutnya diadakan kerana ia mengundang kesan kepada remaja sekolah.
Tapi jelas sungguh kesan yang lahir hasil pertunjukan yang diadakan itu. Diharapkan kesan tersebut bukanlah kesan jangka penjang. Ini sahaja yang ingin ku kongsikan didalam blog ini.

Thursday, July 30, 2009

Heppy Birthday to ME

Alhamdullilah dah berlepas sudah hari jadi ku. Genap sudah umur ku 21 tahun. Apa yang menariknya hari jadi yang aku sambut ni berlainan dari hari jadi sebelumnya. Hari jadi ku pada tahun ni jatuh pada hari khamis bulan Syaaban. Dari segi sambutan tiada apa yang ingin diceritakan didalam blog ini. Cuma aku terima wish daripada para sahabat. Aku sangat menghargai setiap apa ucapan hari jadi yang lahir dari bibir mereka.

Antara top 10 yang wish pada aku hari ini:

1) My love sister
2) Abul Faiz (Fakulti Ekonomi)
3) Yun ( Fakulti Sains Nuklear)
4) Mohd Akil
5) Nurul Akma Ramli
6) Nur Khairunnisaa -Cicax-
7) Aqma Rawi
8) Asrul

Malam tu meeting LAD Muslim diadakan dan diakhir mesyuarat tersebutaku terima wish dari sahabat seperjuanganku.

Hadiah yang paling seronok aku terima adalah daripada Celcom. Apa yang menyeronokkan aku menghabiskan masa berbual dengan keluarga aku. Terutama kakak kesayangan aku.

Selain itu aku turut menerima sebuah lagu birthday daripada tubely
http://www.tubely.com/bday.php?id=1520208

Monday, July 27, 2009

Maklum Balas

Tempoh hari aku ada mengutuskan blog bertajuk "Tikam belakang". Pasti ramai yang dah tahu terutama sahabat-sahabat aku yang terdekat. Agak menarik kerana tajuk blog tersebut menerima maklum balas bukan melalui komen yang dipostkan oleh pembaca tetapi melalui mulut ke mulut. Ada yang ingin tahu siapa yang dimaksudkan dengan menikam belakang. Tapi untuk makluman pembaca blog aku tidak akan sesekali memberitahu siapa yang aku maksudkan disebalik blog "tikam belakang" yang aku postkan. Termasuk kawan baik aku sekalipun. Biar ia menjadi rahsia antara aku dan Allah. Biar kecewa aku antara aku dan hati aku.
Ada maklum balas yang aku terima bahawa sesiapa yang membaca post blog ini pasti akan terasa dengan isi kandungannya. Aku tidak tahu samaada itu respon positif atau negatif. Bagi aku kalau ia adalah respon positif bermaksud aku berjaya membawa pembaca blog tersebut memuhasabah diri mereka walaupun untuk seketika. Tetapi kalau nak dilihat dari sudut negatif pula aku telah membuatkan mereka kecewa dengan aku kerana mereka pasti meyangka bahawa post blog yang aku utuskan adalah untuk mereka. Tidak dinafikan kebanyakan manusia mempunyai sifat "tikam belakang".
Apa pun aku harap blog ini bukanlah membawa kepada salah faham samaada antara pembaca yang aku kenali atau sebaliknya. Post ini sekadar untuk aku luahkan perasaan aku.

~Terima Kasih Kerana Sudi Membaca~

Tuesday, July 21, 2009

Stress dengan Laptop

Hari ini sangat stress. Taktahu kenapa laptop banyak sangat problem. Dah rujuk pada Abg Man dia suruh format dua minggu lepas tu tak samapi dua minggu hantar lagi pekerjanya pula suruh format lagi. Aku cuba call abg Man. Hari ini dia kata windows berat so kene tambah ram. Aku tambah 2GB dengan harga RM 90. Aku balik dan sampai di bilik jer aku try buka laptop ni.. Alangkah terkejutnya bila aku mendapati laptop aku takde microsoft. So apa yang aku nak wat bila laptop ada tapi takde microsoft? Pening aku bertambah. Aku mohon sangat diberikan kekuatan dan kesabaran untuk aku hadapi dugaan ini.

Friday, July 17, 2009

Tikam.....??

Perkataan tikam seringkali disinonimkan sebagai membunuh. Tapi apa yang ingin dikupas disini adalah "tikam belakang". Aku telah mengetahui banyak perkara tentang perkataan ini. Tikam ini biasa terjadi bila seseorang tidak berpuas hati dengan diri kita. Maka segala keburukan akan disebarkan, berlaku khianat dan sebagainya. Di dalam kehidupan aku, bentuk tikam yang hadir dalam hidupku sebagai seorang pelajar jabatan (Rahsia UKM) adalah mengumpat. Malam ini merupakan malam dimana Allah cuba buka pintu untuk aku supaya berhati-hati terhadap orang disekeliling kita. Dugaan Allah ada dimana-mana sahaja cuma terpulang pada hambanya untuk terima dengan sebaik mungkin atau menolaknya sekeras-kerasnya.

Malam yang ku maksudkan adalah malam Jumaat bersamaan dengan 17 Julai 09. Malam yang aku tahu tentang sifat semulajadi manusia yang suka memburukkan manusia lain. Tapi itu sifat manusia, manusia tiada yang sempurna dimuka bumi ini. Semuanya mempunyai kelemahan cuma kita sebagai manusia yang tahu berfikir perlulah muhasabah diri kita untuk tahu kelemahan kita.

Tapi input yang aku persembahkan ini adalah untuk semua pembaca blog yang sudi membaca. Tapi sekiranya ada dikalangan mereka yang terasa cubalah muhasabah diri dan mencari kelemahan yang ada. Bukan mencari kelemahan dalam blog yang aku hiaskan. Sepanjang aku digelar mahasiswi sehinggalah ke semester pertama tahun tiga barulah aku tahu apa erti kawan apa erti lawan. Jangan terlalu percaya dengan orang yang berada disekeliling kita. Aku nasihatkan kepada semua pembaca nilailah kawan itu sebelum meneruskan persahabatan yang kukuh. Kerana bagi aku bila ia membelakangkan kita, maka kita akan terasa amat menderita.

Tapi sebenarnya perkataan ini aku dah lama tahu semenjak dia mula memburukkan kawan yang dikenalinya dan orang yang diburukkannya merupakan sahabat terbaik. Semenjak itu aku mula berhati-hati dengan dia. Tapi tak sangka aku sendiri diburukkan. Banyak kelemahan yang aku tahu dari orang lain tentang dirinya tapi aku tidak pernah nak membuka kelemahan yang ada. Mungkin sekali sekala aku mendengar umpatan yang hadir dari mulut-mulut sahabat disekeliling ku. Tapi semua tu ku biarkan ia keluar melalui telinga kiri dan kanan. Bagi aku itu hal orang. Keburukan dan kebaikan diri kita, kita pelihara dan muhasabah sedalam-dalamnya.

Bagi aku biarlah orang memburukkan kita, jangan kita memburukkan sesama manusia yang lain. Tapi persoalan timbul kalau semua manusia berfikiran seperti aku bagaiman dia nak tahu kelemahan diri dia. Mesti hati akan berkata "akulah manusia yang perfect". Sedangkan banyak keburukan yang kita tahu tapi tidak diceritakan secara berhadapan . Persoalan juga mula timbul samaada itu sudah menjadi kes mengumpat atau mengata??. Atau ada tafsiran lain....?. Aku pun bukanlah manusia sempurna. Pernah juga melakukan kesalahan. Kadang-kadang mengumpat ahli politik, artis dan sebagainya. Tapi itu sekadar meluahkan perkara tidak puas hati yang ditimbulkan oleh sesetengan pihak. Sekiranya aku laksanakan dengan sengaja itu sekadar ingin mengetahui perkara sebenar. Minta perlindungan daripada Allah supaya dijauhi segala kemaksiatan dari sudut zahir mahupun batin. Manusia sentiasa lalai..

Aku tak kisah sekiranya dia cuba menceritakan keburukkan aku dihadapan lelaki dan perempuan. Cuma manusia ini akan mudah berkecil hati sekiranya mengetahui ada kawan yang cuba membelakangkan kita. Aku faham sifat sesetengah lelaki dan wanita ini akan mudah percaya penuh dengan semua cerita yang disampaikan . Tapi aku mohon sahabatku yang sama jabatan denganku khususnya, jangan kamu mendengar kisah dari sebelah pihak. Cubalah cari kebenaran yang hakiki. Carilah sedalam dalamnya dan InsyaAllah kebenaran yang sebenar akan timbul. Tapi sekiranya kebenaran itu dirasai amat membebankan untuk dicari maka keluarkan segala fitnah itu dari telinga kamu. Atau jadikan ia sebagai "kosong".

Dia seringkali menasihatku dan menegur ku "Jangan Mengumpat". Rupanya dalam diam....dia cuba memburukkan ramai sahabat dari jabatanku sendiri. Aku sebagai seorang kawan punya rasa kecewa. Tapi menurut sahabatku yang telah ditikamnya memberitahu, ramai yang telah mengetahui bagaimana sifatnya. Dia terlalu baik bagi aku, seorang pendiam, rajin, aktif dan sebagainya. Tapi dalam pada dia mendekati aku, rupanya hanya sekadar ingin mencari dan mengetahui kelemahan yang ada dalam diri aku. Perkara ini juga turut menimpa sahabat-sahabatku yang lain.

Teringat pula aku kisah sahabat nabi yang berpecah gara-gara kerana fitnah...Sejarah dan Tamadun Islam (STI), fitnah kubra yang menimpa sahabat nabi iaitu Uthman Affan. Tapi betullah kerana fitnah berlakunya perpecahan.

Kepada sesiapa yang terasa apa yang ku katakan ini, aku mohon ampun dan maaf dari hujung kaki ke hujung rambut. Blog ini aku "utuskan" pada semua pembaca sebagai peringatan. Samaada persahabatan ini diteruskan dengan kebenaran atau dijadikan sebagai kata-kata palsu untuk membalas dendam terpulang pada kamu wahai sahabat ku.. Aku tetap menganggap kamu sebagai sahabat aku dunia dan akhirat. Sebab aku dah lama mengenali kamu sejak aku menduduki Universiti ini. Banyak kenangan manis yang kamu dah palitkan dalam diri aku dan percayalah satu hari nanti apabila perkara ini terjadi pada diri kamu...kamu akan sedar tentang kesakitan yang diterima oleh kamu sama seperti kasakitan yang kamu pernah berikan pada orang lain yang sama seperti aku...(Complicated ke nak faham?)..

Pengajaran :
-Berhati- hati memilih kawan
kerana kawan tidak mustahil menjadi lawan
-Sohihkan segala apa yang didengari.

Nukilan ini sebenarnya aku tujukan kepada seseorang yang telah membuatkan hatiku hampa dan kecewa akan sikapnya yang tidak mencerminkan segala kata-kata. Dan nukilan ini aku telah hiasinya pada jam 1 pagi

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates