Followers

Pages

There was an error in this gadget

Monday, December 9, 2013

Disebalik penipuan syarikat insuran

Dari FB MAZIDUL AKMAL SIDEK

PENDEDAHAN INI MUNGKIN MENGELAKKAN PEMBACA DARIPADA DITIPU

Beberapa hari selepas menukilkan entri ini, saya dihubungi oleh wanita melalui private message Facebook dan memperkenalkan dirinya sebagai 'Elis', 26 tahun.

Saya kemudian menemuinya pada jam 4 petang semalam di Kuala Lumpur.

"Saya mula bekerja di agensi telemarketing, sebagai kerani pentadbiran kira-kira dua tahun lalu dan kemudian berhenti kerana agensi terbabit tidak membayar gaji saya. Ruang pejabat di tingkat dua dibahagikan kepada banyak partition diduduki telemarketer bertugas menghubungi pemegang kad kredit dan kad debit menggunakan telefon. Jumlah mereka mencecah lebih empat puluh orang, majoriti berbangsa Melayu dan India, tiada Cina. Lebih menarik, kebanyakkan mereka graduan institusi pengajian tinggi atau individu biasa tetapi mempunyai kemahiran bercakap secara berkesan. Sepanjang tempoh latihan seminggu, pihak pengurusan agensi memberikan bakal telemarketer skrip sebagai rujukan untuk membuat panggilan dan kaedah menjawab soalan untuk dihafal. Antara pengisian utama modul, cara untuk menyakinkan pelanggan agar akhirnya bersetuju mendedahkan tiga nombor kod di belakang kredit kad dan debit mereka atau lebih dikenali sebagai security code bank," kata anak kelahiran Johor itu saya temui di restoran mamak.

"Baik, ini kad kredit. Nombor manakah awak maksudkan?," soal saya.

Elis kemudian spontan mengangkat kad kredit saya letakkan di atas meja.

"Nombor di belakang kad ini, di sebelah kanan tandatangan pemilik. Nombor tiga digit ini amat penting kepada telemarketer," responnya.

Saya mendengar dengan teliti sambil merakamkan kenyataan Elis menggunakan perakam suara jenis Sony.

"Sewaktu membuat panggilan, kami mulakan dengan kenyataan standard. Assalamulaikum encik! Saya Elis daripada bank A dan bekerjasama dengan syarikat insuran B untuk menawarkan skim insuran kepada pemegang kad kredit. Memang semua telemarketer tidak menggunakan nama sebenar. Kemudian kami sambung ... nama encik, Mazidul Akmal Sidik, terlebih dahulu saya ingin membuat semakan nombor kad pengenalan encik, 670319 ..... Betul? Pemilik kad lazimnya berkata 'ya' kerana kami memang dibekalkan semua perincian peribadi bakal mangsa seperti alamat, alamat rumah, nama pewaris dan termasuk nombor kad kredit visa dan mastercard mereka," jelas Elis.

"Kemudian?," celah saya.

Ternyata wanita itu amat petah berkomunikasi.

"Kemudian kita cakap, baiklah encik, sekarang saya ingin mengesahkan nombor kad kredit visa encik. Katalah 6080-0978-0800, bolehkah encik tolong bacakan tiga nombor di belakang kad, bersebelahan tandatangan? Sebenarnya ramai tidak mengetahui itu security code bank. Kami sengaja bertanya walhal selalunya kami memang mempunyai maklumat itu tersenarai," katanya.

"Kalau sudah memiliki nombor kad kredit dan security code mengapakah awak harus bertanya kepada pemilik kad?," tanya saya keraguan.

"Itu memang syarat ditetapkan oleh agensi. Sebelum itu saya terangkan kepada dia, skim insuran ditawarkan mengenakan bayaran RM399 untuk setahun. Apapun, ayat terakhir setiap telemarketer lebih kurang sama sahaja, jadi encik bersetuju kami akan cajkan RM399 ke akaun kad kredit encik? Penolakan amaun itu akan bermula pada awal bulan hadapan dan kami kemudian akan menghantarkan sijil insuran kepada encik. Kami mesti menunggu sehingga dia berkata, saya bersetuju atau ok terlebih dahulu, sebelum nombor kad kredit dan security code digunakan untuk tujuan pembayaran. Biarpun pada awalnya kami memaklumkan dia penolakan bermula pada bulan hadapan, sebenarnya kami akan caj kad kredit dia, pada hari sama. Setiap telemarketer dimestikan membuat minimum dua sale sehari. Setiap pemilik kad bersetuju dengan transaksi terbabit, telemarketer meraih komisyen RM100 manakala syarikat mengaut keuntungan berbekalkan modal air liur, RM299," ujar Elis.

"Sebenarnya wujudkah hubungan di antara agensi, bank serta syarikat insuran itu? Sijil insuran itu datang dari mana pula?," tanya saya sekaligus.

"Tidak! Itu semua penipuan! Sijil dijanjikan kepada mangsa dicetak sendiri di pejabat. Bertujuan mengelakkan pemilik kad datang menyerang, kami sedaya-upaya cuba untuk tidak akan memberikan alamat lengkap kepada mereka. Manakala nombor telefon digunakan oleh telemarketer bukan nombor talian tetap tetapi nombor telefon bimbit seperti 019, 017, 014 atau private number," jelas Elis.

Kata Elis, purata bil telefon bulanan mencecah RM10,000 namun itu hanya sekelumit berbanding jumlah keuntungan diperolehi oleh pengusaha agensi.

Tambah bekas pekerja agensi penipuan itu, majoriti mangsa mereka, pengguna baru kad kredit atau kad debit.

Elis bekerja di antara jam 10 pagi dan 6 petang setiap hari dan diberikan senarai ratusan data perbankan pemilik kad untuk dihubungi.

"Semua individu kami telefon itu tidak semestinya memberikan layanan baik. Kebanyakkannya kami attack pengguna kad kredit baru kerana mereka tidak begitu arif mengenai transaksi kad kredit jauh sekali kegiatan sindiket penipuan. Tambahan pula barangkali sebilangan bank gagal memperingatkan pelanggan agar tidak mendedahkan security code kad kredit atau debit melalui panggilan telefon. Beberapa individu kami hubungi, acapkali melontarkan soalan, kalau benar awak daripada bank, mengapakah perlu bertanya dan mendapatkan security code kad kredit saya? Kami akan balas dengan kenyataan, kami ingin membuat pengesahan, betulkah encik pemegang sah kad kredit itu? Itu trick digunakan," responnya.

Menurut Elis, pengusaha agensi penipuan sebegitu meraih keuntungan ribuan ringgit setiap sehari. Tidak hairan jika mereka hidup senang-lenang dan memandu kereta mewah. Agensi terbabit lazimnya hanya beroperasi kurang setahun di pejabat sama sebelum berpindah ke lokasi lain dan sekaligus menukar nombor telefon untuk menjalankan kegiatan

Kini pejabat di tingkat satu dan dua terbabit telah ditinggalkan.

"Tingkat dua tempat telemarketer beroperasi manakala tingkat satu bekas pejabat kakitangan pentadbiran termasuk bos. Tiada papan tanda syarikat dipaparkan dan selalunya semua tingkap ditutupi tirai. Pejabat tempat saya bekerja dahulu, pernah diserbu oleh kakitangan Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Sewaktu kejadian itu telemarketer diarahkan keluar dari pejabat. Ada sekali, wakil syarikat insuran datang ke pejabat secara mengejut. Mungkin berikutan terdapat aduan mengatakan agensi kami menggunakan nama syarikat itu secara tidak sah untuk memperdayakan orang ramai," katanya.

"Semasa awak bekerja, berapakah jumlah sale sehari?," soal saya.

"Satu atau dua sale sahaja SEBULAN sebab saya bekerja sebagai kerani pengurusan dan cuma sesekali diarahkan bertugas sebagai telemarketer. Pekerja lain? Mereka memang seronok. Contohnya, andai telemarketer mampu menipu purata enam orang pemegang kad kredit baru, pendapatan harian mereka mencecah RM600 Kalau telemarketer tidak membuat sale langsung, mereka akan dibuang kerja. Kaedah digunakan oleh agensi, mudah. Bayar sahaja gaji pokok telemarketer tidak perform separuh atau jangan membayar langsung. Maka pekerja itu tidak akan mampu bertahan dan dengan sendirinya terpaksa berhenti," kongsi wanita itu.

Gaji pokok telemarketer, di antara RM800 dan RM1,500 sebulan dan majoriti pekerja, wanita.

"Adakah selama waktu bekerja, awak tahu agensi terbabit menipu ramai orang?," tanya saya lagi tanpa jemu.

"Saya tahu, sebab itu saya tidak suka membuat sale. Saya juga pernah berbual bersama kawan, bekerja sebagai marketer. Dia sudah berkeluarga dan mempunyai anak. Saya bertanya kepada dia, sampai bilakah awak hendak memberikan anak makan duit hasil penipuan?," balasnya.

Saya kemudian mengemukakan soalan berikut.

"Pernah terdengar rungutan di kalangan telemarketer? Mungkin mereka tertekan kerana terpaksa membuat terlalu banyak panggilan

"Pernah! Namun kakitangan pihak pengurusan amat bijak memainkan peranan mereka. Untuk mengalihkan pandangan dan tumpuan telemarketer, mereka mengajak kami makan dan berkata, hari ini awak semua tidak perlu membuat panggilan, kita semua boleh berehat. Mereka juga membuat pekerja gembira menggunakan elemen kejutan. Baiklah, minggu ini kita akan pergi melancong ke Melaka! Semua kos dibiayai sepenuhnya oleh agensi. Di samping itu, pakej insentif berkumpulan juga ditawarkan kepada telemarketer. Contohnya, jika sale mencecah sasaran, 60 sehari, pakej pelancongan lebih istimewa ditawarkan kepada mereka. Bagaimanapun melalui pengalaman saya, purata tempoh telemarketer bekerja di agensi itu hanya di antara lima dan enam bulan sahaja," kata Elis.

"Adakah semua telemarketer menyedari mereka bekerja di agensi menipu orang ramai?," soal saya.

"Tidak semua. Saya lebih banyak tahu kerana bekerja sebagai kerani pengurusan tetapi itupun atas tujuan mencari rezeki, terpaksalah. Telemarketer tidak tahu langsung berhubung keuntungan ditangguk oleh agensi apatah lagi status nama bank dan syarikat insuran mereka gunakan untuk memperdaya pemegang kad kredit dan debit sewaktu menjalankan tugas. Pihak pengurusan terlebih dahulu memaklum dan menyakinkan telemarketer, operasi dijalankan itu kononnya sah dan dokumen peribadi pemilik kad dibekalkan oleh pihak bank," ujar Elis.

Tambah Elis, kebanyakkan telemarketer, pemegang diploma dan ijazah. Justeru mereka mampu berkomunikasi dalam dwi bahasa, bahasa Melayu dan Inggeris tatkala berkomunikasi dengan bakal mangsa.

"Kalau betul betul bekerja berbekalkan mulut manis, daya pujuk dan telinga tebal, mereka boleh meraih pendapatan bulanan di antara RM3,000 dan RM4,000. Andai kata bakal mangsa marah, telemarketer harus bersikap sabar kerana kakitangan pengurusan berkata, penjawab panggilan bukan berada di hadapan awak. Jadi, mengapakah awak harus berasa takut? Semua bertugas di pejabat agensi sama dilatih untuk menjawab pelbagai soalan dilontarkan oleh pemegang kad kredit dan debit, kekadang dihubungi berulang kali menggunakan teknik dicetak sebagai panduan. Adakalanya bakal mangsa bertindak bijak. Mereka memberikan alasan kononnya sedang bermesyuarat dan meminta untuk dihubungi kemudian dan selepas itu tidak akan melayan panggilan kami. Hanya mereka bersikap lalai sahaja terpedaya," kongsi Elis.

Jika kini tiba-tiba dihubungi telemarketer, apakah respon awak? Soalan itu saya lontarkan kepada wanita hanya meminum teh 'O' ais limau ketika saya temui.

"Saya pernah bekerja seperti kamu sebelum ini dan kamu tidak perlu menipu saya sebab kamu cuma ingin mendapatkan security code tiga digit itu, kan? Terima kasih," balasnya yakin.

Elis turut membawa saya ke lokasi agensi dipercayai masih beroperasi.


"Berikan saya tiga bank seringkali data peribadi pelanggan mereka diperolehi oleh agensi secara mudah," soal saya dengan debaran.

"M....., R..... dan C.... Itu bank paling popular dan mangsa sebelum ini, ramai pelanggan institusi kewangan terbabit," responnya tanpa kelihatan teragak-agak.

"Soalan terakhir, adakah senarai nama dan maklumat perbankan peribadi individu menjadi mangsa atau tidak, dibekalkan oleh kakitangan syarikat telekomunikasi atau ...?," tanya saya.

Memang saya membiarkan soalan itu tergantung.

"Sekali, saya dan kakitangan pengurusan agensi pernah bertemu dengan lelaki mendakwa kakitangan bank. Kami bertemu di restoran mamak. Dia menyerahkan senarai kira-kira 200 nama, lengkap beserta data peribadi perbankan pelanggan dalam bentuk pen drive. Setiap satu data dijual dengan harga di antara RM1 dan RM1.50. Apapun pastinya bukan semua kakitangan institusi perbankan terbabit," jelas Elis.

"Wow! Semurah itu?

Saya terkejut.

"Ya dan lazimnya dalam tempoh dua minggu, secara rutin agensi akan membeli senarai data lain pula, dibekalkan individu sama atau berbeza. Melalui pengalaman, saya boleh mengesahkan, syarikat telekomunikasi tidak terbabit dalam sindiket penipuan ini," balasnya.


NOTA

Perkataan 'telemarketer' dalam entri ini secara spesifik HANYA merujuk kepada pekerja di bekas agensi Elis pernah bertugas sekaligus BUKAN ditujukan kepada SEMUA telemarketer di seluruh negara.

Justeru telemarketer lain, tidak terbabit dengan kegiatan penipuan, usah terasa mahupun melenting.

SILA SEBARKAN KANDUNGAN ENTRI INI DI FACEBOOK, BLOG DAN TWITTER UNTUK MEMPERTINGKATKAN KESEDARAN MASYARAKAT AGAR TIDAK KERUGIAN DAN MERANA AKIBAT DIPERDAYA.

Sunday, December 8, 2013

Cuti-cuti halal 2

Pada hari rabu hingga hari ahad bersamaan dengan 27.11 hingga 1.12 aku telah pergi ke Labuan sempena Lawatan Integrasi Pemimpin Masyarakat KRT Putrajaya dengan Labuan. Banyak pengalaman yang dapat kami timba. Perjalanan kami mengambil masa 2 jam 15 minit untuk sampai ke Labuan menggunakan syarikat penerbangan MAS. Kami menetap di Beta Apartmen. Dimana ia merupakan rumah apartmen yang terdiri daripada sebuah rumah yang tiap-tiapnya mengandungi 3 buah bilik. Setiap bilik mempunyai bilik mandi disertakan dengan jakuzi...fuhhh..(Tapi sistem keselamatan agak lemah kerana sepanjang kemi menetap disana ada dua kes kecurian yang berlaku pada peserta yang terlibat).

Perjalanan kami bermula pada hari khamis jam 8.00 malam iaitu lawatan ke perkampungan Patau Patau.ia merupakan perkampungan air yang mana jambatan yang dibina untuk menghubungkan darat dengan setiap rumah di sepanjang perairan itu menelan belanja hampir 2.2 juta (kalau salah fakta maaf).. Ketibaan kami disambut dengan mesra oleh penduduk kampung Patau-Patau. Kami dihidangkan dengan beberapa persembahan terbaik dari penduduk di situ. Bukan itu sahaja malahan kami dihidangkan dengan makanan tradisional penduduk  di sana iaitu Ambuyat. Nyum3 sedap sangat. Bahan utamanya hanya menggunakan tepung kanji erkk ke tepung beras?? (Lupa laa plak).korang kene laa g sana untuk merasainya sendiri.



Antara peserta Lawatan Integrasi yang terlibat bergambar bersama dengan Pengarah Jabatan Perpaduan dan Integrasi Nasional Pn.Norihan Ali (yg pakai baju merah tu)

 Antara persembahan yang dipersembahkan sempena lawatan kami ke Labuan. Hehehe persembahan yang mencuit hati.
 Inilah AMBUYAT makanan traditional penduduk kampung Labuan..

Buah kat bawah ni aku ada rasa tapi bagi aku sedap lagi duyan n rambutan. (dalam erti kata lain kurang sedap)










alamak salah upload gambar...hahaha malas nak betulkan..
Jumaat (29.11.2013)
Bermulalah lawatan kami di sekitar Labuan. Lawatan pertama kami adalah ke Muzium Chimney. Ada banyak artifak dalam muzium ni..Apa yang terbaik disini disediakan tentang sejaran tentang Bristish semasa menguasai lombong2 ini. Kalau nak tau dengan lebih lanjut bolehlah melawat sendiri ke Muzium tersebut..

Cuma secara ringkasnya muzium ini mempunyai banyak fungsi. Antaranya sebagai rumah api dan juga sebagai tempat untuk memantau pekerja dalam perusahaan lombong tersebut.
So setiap lawatan kami akan ada sesi bergambar sebagai kenangan yang terindah.

 
Kemudian kami meneruskan perjalanan ke Taman Damai. Yang mana ia adalah ilham daripada orang British. Memang sangat menyeronokkan. Memang sesuai dengan namanya Damai



Perjalanan kami diteruskan lagi dengan  muzium laut.. fuhhh banyak ikan2 di sana termasuk rangka ikan paus terbesar..


Masa kat sini banyak gambar selfie diambil kerana masing-masing buat hal sendiri. Ada yang pergi ke medan selera dan ada pula yang duduk sahaja..aku pulak buat hal sendiri  laaa...yeahhh.
 










Lepas tu kami singgah makan dan kaum lelaki pula meneruskan perjalanan ke masjid Allah..

Sebelah petang pula lawatan diteruskan dengan lawatan ke Innospace..Iaitu sebuah tempat yang mencari potensi individu dalam menjana minda kreatif membangunkan apa-apa sahaja benda yang dikira kreatif. Ini termasuklah mesin menegringkan Mee Mat Salleh, kertas daripada bahan makanan terbuang yang mana ilham ini datang apabila seorang pembantu guru tadika kerap membuang makanan-makanan dan sisa-sisa murid2nya. Akhirnya timbullah ilham tersebut. Memang berkualiti mesin-mesin yang dicipta oleh penduduk labuan.

Lawatan diteruskan dengan ke Kilang Mee Mat Salleh dimana tujuannya ingin menunjukkan mesin yang dicipta untuk mnegringkan mee tersebut. Harga mee tersebut murah tetapi kalau dah berada di pasaran mungkin mahal.

 Pak cik yang berada di tengah itulah pak cik yang kreatif yang daat membina sebuah mesin pengering mee hasil ilham dan kretif daripada pemikiran tentang mesin untuk menetaskan telur ayam ...Tahniah utk Pak Cik. Dengan tercipta mesin ini maka pak cik tak perlu nak jemur mee lama2 kat luar...lagi2 musin tengkujuh ni kan3


 Pn.Mimie memberikan penerangan tentang pemprosesan Minyak Kelapa Dara
Inilah bahan kreatif hasil daripada pembunagn sisa makanan




Inilah dia dua hari yang sangat pack dengan lawatan-lawatan integrasi. Mankala sebelah malam kami ada Dinner di Tiger (ala yg banyak minuman keras tu..) rupanya ia adalah restoran yang halal...fuhhh selama ini aku ingat kalau retsoran cina mesti tak halal. Agak sedap makanan -makanan yang dihidangkan sehingga menjilat jari. Sambil peserta menikmati jamuan makan. kami dihidangkan dengan persembahan karoke...Yang ini aku tengok dowang main nyanyi je sampai pitching pun lari..huhu..apa-apa pun banyak persembahan spontan yang dihidangkan oleh orang Labuan dan peserta kami juga membalas dengan persembahan yang turit spontan yang mendapat tepukan hangat dari peserta2 kami dan Labuan sendiri. Habis sahaja program dinner kami pun balik ke hotel BETA APARTMEN untuk merehatkan badan..kerana hari esoknya kami akan memulakan perjalanan ke Brunei..Sebuah negara yang bakal mengamalkan hukum hudud bermula 2014. Tahniah Brunei..

Disebabkan terlalu penat menaip disamping mencari bahan tesis so sampai disini je laa cerita aku tentang cuti-cuti halal2. Semoga terhibur dan membuatkan korang ingin pergi ke Labuan dan mengenali budaya disana...^__^

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates