Followers

Pages

There was an error in this gadget

Thursday, April 23, 2015

Putus Cinta ♡ dan cara menghadapinya

Assalamualaikum.

Sebagai pendahuluan cinta merupakan fitrah semulajadi yang Allah berikan pada setiap hambaNya. Cinta itulah yang membuatkan seseorang itu bahagia dan cinta juga mampu membuat seseorang menderita. Cinta juga merupakan ikatan kasih yang terjalin dalam sesebuah perhubungan. Dan cinta juga biasa diklasifikasikan perhubungan kasih dan sayang antara lelaki dan perempuan.

Setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Dalam bercinta jangan sesekali meletakkan 100% dia milik kita. Kerana keyakinan itulah biasa diduga dengan berbagai ujian. Kalau mampu kita hadapi kita akan ke peringkat yang lebih baik iaitu alam perkahwinan. Tetapi kalau tak mampu untuk dihadapi kita akan ke peringkat penderitaan seketika. Itupun sekiranya kita mampu untuk mengawal perasaan kita. Tetapi kebiasaannya mati adalah peringkat terbaik untuk seseorang yang mengalami putus cinta ..ini fikiran sempit bagi mereka yang mengalami trauma putus cinta.

Sebahagian perempuan mempunyai pengalaman yang menarik semasa bercinta dan ada juga yang mempunyai pengalaman yang ngeri sehingga tiada peluang cinta itu hadir dalam diri seseorang.

Tapi percayalah sekiranya kita meletakkan cinta lebih kukuh dari iman maka Allah akan selamatkan kita dari terus diperhamba dengan cinta. CaraNya mudah "Kun fayakun". Tapi jangan pula menyatakan bahawa Allah zalim kerana memberikan penderitaan pada hati..

 Cara menghadapi putus cinta....

1. Sekiranya cinta putus ditengah jalan janganlah gunakan pil tidur sebagai cara menenangkan jiwa. Setiap masalah tidak dapat diselesaikan hanya dengan tidur yang seketika.

2. Jangan pula mencari jalan membunuh diri sebagai jalan penyelesaian untuk berhenti berfikir tentangnya. Kerana selepas kita mati neraka adalah tempatnya.

3. Jangan pergi ke kelab malam untuk mencari hiburan kerana ia adalah tempat yang sangat buruk bagi orang Islam

4. Jangan menyendiri kerana ia menyebabkan kita sentiasa berfikir tentang dirinya

5. Mencari sahabat yang terbaik untuk meluahkan apa yang terbuku dihati. Tetapi awas jangan cari sahabat yang akan menambahkan api kebencian pada bekas kekasih kita..

6. Yang paling penting jika benar kita sudah putus dengannya cuba berpuasa untuk tidak menghubungi atau membalas apa sahaja mesejnya. Anggap sahaja seperti anda sedang berpuasa menahan diri dari lapar dan dahaga.. cuba bertahan selama 3 hari

7. Balik ke kampung dan penuhkan masa bersama dengan ibu dan bapa

8. Cuba bermain dengan haiwan peliharaan anda seperti kucing.

sekiranya anda mencuba tektik dan cara diatas insyaAllah masa akan berlalu dengan pantas dan anda akan biasa dengan kehilangan seseorang.

(Huhu entri kali ini sangat formal. Actually aku pun dah hadapi benda ni. Sangat2 menyakitkan sehingga aku rasa hendak bunuh diri. Tapi for wat kita nak mati untuk lelaki yang tak berguna. ALLAH dah selesaikan masalah ini. Alhamdulillah Dia gantikan dengan lebih baik. Yang penting ingat Allah.. insyaAllah Allah akan ingat kita. Dun forget Allah lebih tahu siapa yang lebih baik untuk kita)

Pada dia yang dah buat aku menderita thanks sebab dia aku jadi lebih matang. Sebab dia aku jumpa lelaki yang lebih baik dan setia. Dan untuk kamu semoga Allah pertemukan kamu dengan jodoh yang lebih baik. Sekiranya kamu dalam kegoyahan alam rumahtangga mungkin itu karma yang Allah sediakan untuk kamu. Mungkin bukan doa dari aku tetapi mungkin dari perempuan2 yang telah banyak kamu permainkan.


Wednesday, April 8, 2015

bagaimana nak menguruskan rumahtangga dari fitnah

Assalamualaikum..

Today entry is about bagaimana nk mnguruskan rumahtangga dari fitnah. Actually baru berlaku dan ini adalah pengalaman pertama berhadapan dengan fitnah rumahtangga. Dan fitnah ini dibawa oleh keluarga terdekat

Secara fitrah dan semulajadi apabila seorang isteri mendengar sesuatu cerita yang kurang baik dan kurang enak didengar maka si isteri akan cuba mengorek rahsia dgn lebih mendalam. Almaklum cerita yang keluar pula dari keluarga terdekat. Apabila ini trjadi maka kepercayaan isteri trhadap suami akan menjadi berkurangan. Tanpa sedar kita cuba membuka aib suami. Nauzubilla min zalik

Perkara ini trjadi pada aku sendiri yang sudah hampir 2 tahun mendirikan rumah tangga. Status perkahwinan kami adalah jarak jauh kerana beliau bekerja di ipoh manakala aku di putrajaya. Kesetiaan dan kejujuran sepenuhnya aku beri pada dia. Dia seorang yang sangat2 bertanggungjawab. Dia juga merupakan seorang bakal pemimpin. Bagi aku juga dia seorang yg sangat2 full package. Barang dapur sentiasa penuh. Pandai bahagikan masa dengan baik dan sangat2 mengambil berat.

Tapi kesetiaan dan kejujuran aku mula runtuh dek mendengar cerita yang sukar diterima dek akal. Suami ku seorang playboy. Suka bermain hati dan memberi harapan pd perempuan Aduhaii. Malam tu juga aku memulakan perbicaraan dgn nada yg sopan walaupun hati sedang panas. Walau bagaimanapun Alhamdulillah aku lebih percaya suami aku brbanding cerita dia..aku juga merujuk pada seseorang agak rapat. Beliau juga turut menafikan suamiku playboy. Almaklum suamiku jenis sibuk bekerja dan berpolitik.

Kesimpulannya kalau dia ajak bercerita tentang suami aku..aku akan cakap stop talking about my husband. Mybe ur jelous sbb suami aku adalah lebih baik dr suami kamu..choii. or mybe awk mnyesal sbb jual mahal ngan suami sy..(merepek) tp wat eve pun kne jaga hubungan dalam percakapan..so caranya..maaf ea nk minum air. Tetiba rasa haus plak..heehehe
(Cara trbaik utk mngelak dr mndengar fitnah)

Arghhh (dh tak formal) menaruh syak wasangka pada seorang suami cukup menyebabkn kesukaran untuk tidur malam. Fikiran rasa berserabut. Lagi2 aku sedang berbadan dua. Malam tu juga aku bertanya tntang perkara itu.. mcm2 bnda bermain kat benak fikiran aku. Suami hnya senyum shj dgn pertanyaan itu. "Awk knal siapa saya". Memang aku knal tapi yg sekarang bukan yg dahulu. Dan aku tak pernah tahu silamnya melainkn ada beberapa kisah yg diceritakan padaku. By the way past is past. No need to remember. Dan suami aku bukan playboy.

Kpd kamu yg perasan merasakan suami ku ingin memikat kamu dahulu pergilah lihat di cermin. Lihat pada rupa paras dan mulutmu. Kpd kamu yang memburukkan suamiku menyatakan dia banyak mmberi harapn pd gadis..itu hanya Allah yg tahu..sekiranya benar kata2 kamu aku maafkan dia..kerana itu kisah silam dia..kpd kamu yg menyatakan suamiku banyak mengahabiskan duit membeli hadiah utk perempuan2 yg disukainya itu mungkin sebagai sedekah pada mereka. Dan aku percaya Allah adalah sebaik2 perancangan trbaik untuk masa depan hambaNya.

Tetapi sekiranya apa yg kamu katakan ini benar dan masih trjadi sehingga sekarang sehingga ada buktinya ..maka aku lah wanita yg akan putuskn hubungan dgn cara aku trsendiri. Kerana aku bukan wanita yg mudah ditipu. Kerana aku adalah wanita yang sekali aku percaya sepenuh jiwa raga aku akan percaya. Tetapi sekali aku tertipu seumur hidup aku tidak akan percaya pada seseorang itu. Walau bagaimanapun aku mohon pada Allah agar panjangkan jodohku bersama dia hingga akhir hayat.

THANKS ALLAH GIVE ME MY BELOVE HUSBAND. dunia akhirat aku tidak akan meninggalkan kamu melainkan nyawaku bercerai dari badan. Setia dan jujurlah bersama ku dalam melayari bahtera rumahtangga.

Sekian.

Tuesday, April 7, 2015

Dugaan Alam Persekolahan di Bandar

Assalamualaikum..

Setelah sekian lama menyepi akhirnya sy kembali untuk menulis entri tentang alam persekolahan di bandar iaitu Putrajaya..tetapi spesifik sekolah adalah dirahsiakan..

Seperti yg semua sedia maklum menjadi seorang guru adalah satu tanggungjawab yang besar yang mana guru memegang tanggungjawab mendidik..menghibur..menjadi ibu dan bapa pada murid..menjadi kerani dan sebagainya..terlalu banyak tugas guru..sehingga guru digambarkan seperti lilin yang menerangi hidup.

Tetapi istilah ini hanya dipakai di kebanyakan sekolah kampung..disekolah bandar guru kebanyakan dihina dan ibu bapa merasakan tugas guru hanya mendidik..adab dan etika diketepikan..itu lah pengalaman sy mengajar di sekolah baru..baru 3 bulan berada disekolah tersebut dan bermacam ragam ibu bapa cuba menjatuhkan peribadi guru seterusnya sekolah..

Saya merasakan ini tidak adil kepada guru..pada pandangan peribadi sekiranya tidak berpuas hati dgn pihak sekolah bolehlah mendaftar anak mereka disekolah antarabangsa atau swasta. Tapi saya tau ibu bapa ni hanya bereducated sahaja tetapi kurang berkemampuan sebenarnya..lalu mereka hanya menunjuk lagak mereka dgn cara menyebarkan ketidak puasan hati mereka dgn mengutuk dan mengajukan terus ke jabatan dan pihak KPM tanpa berbincang terlebih dahulu dgn guru besar atau pentadbir sekolah..

Ini lah yg trjadi di sekolah tmpat saya mengajar. Anak seorang datuk dicubit lalu datuk tersebut terus mnghadap ke KPM n jabatan..ibu bapa pula sibuk menghantar anak sehingga ke tempat perhimpunan sehingga mengganggu perjalanan perhimpunan..bila diminta supaya beredar mulalah menyatakan yang kita bersikap kurang ajar kerana menghalau ibu bapa..bila guru sedang mengajar ibu bapa sibuk mengintai anak di luar tingkap..kadang sanggup duduk berjam lamanya hendak melihat apa yg guru sedang lakukan..

Kebodohan ibu bapa yg terlalu mencurigai guru dan terlalu menyayangi anak sehingga tidak bertempat menyebabkan kami guru2 hanya dapat memberikan kemenjadian murid tapi tanpa etika dan adab kerana kami guru2 dibentengi dgn sikap ibu bapa yg terlalu bodoh menyayangi anak sehingga lupa bahawa anak yg sedang membesar mereka sedang melalui perjalanan berdikari.

Sekiranya ibu bapa merasa kasih dan sayang teramat mendalam saya mohon simpanlah anak kamu didalam umah.. kami guru2 mmpunyai banyak anak murid yg perlu digerakkan untuk berdepan dgn pmbelajaran yang baik..

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates