Followers

Pages

There was an error in this gadget

Thursday, January 31, 2013

Antara Guru dan Ibu Bapa

Assalamualaikum...

Sengaja luangkan sedikit masa untuk update blog ni..lama terbiar..^^.. kali ni blog diupdate dengan tajuk antara guru dan ibu bapa..Sekadar nak meluahkan tanggungjawab seorang guru dan tanggungjawab ibu bapa..

Ada yang tak kene ke??
Hmm sebenarnya jd guru ni seronok. Lagi-lagi mengajar sekolah rendah..Kita akan lihat banyak kerenah pelajar..Sebenarnya pelajar adalah klien bagi seorang guru. So guru kene buat yang terbaik untuk pelajar-pelajar dia. Tapi apa yang nak dilihat disini adalah tentang ibu bapa yang meletakkan tanggungjawab guru semata-mata untuk mendidik anak-anak mereka. Bagi kelas pertama ibu bapa mereka amat ambil berat akan anak-anak mereka. Segala keperluan dan kehendak akan dipenuhi. Mereka juga akan melihat segala tanggungjawab sebagai seorang murid juga dapat dilaksanakan oleh anak mereka dengan baik..Tetapi sebaliknya di kelas hujung. Mereka seolah-olah terbiar. Ibu bapa seolah-olah tiada masa untuk meluangkan masa dengan anak-anak mereka sehinggakan kerja rumah mereka pun terabai. 

Cuba kaitkan dengan diri aku sebagai guru?

Sebenarnya aku mengajar Pendidikan Islam dan Bahasa Arab untuk tahun 1. Biasanya huruf hijaiyyah tunggal adalah topik utama untuk diajar. Aku telah buat sedikit perbandingan dan aku dapati kelas hujung ni sukar menguasai huruf hijaiyyah tunggal. Mereka juga tidak dapat membuat perbandingan dengan baik. Aku rasa agak kecewa. Adakah pendidikan agama terutama iqra' tidak penting di dunia akhir zaman. Untuk tahun satu mereka seharusnya dapat menguasai huruf hijaiyyah tunggal. paling tidak pun mampu menyebut dengan baik. Tidakkah ibu bapa kasihan pada anak-anak mereka yang ketinggalan dalam jawi atau Iqra'

Lain ada ke..??

kat sini ingin sangat aku luahkan kepada ibu bapa yang berada diluar sana tolonglah jangan bezakan pelajaran teras dan elektif. Aku tau mereka nak anak-anak mereka berjaya jadi seorang doktor, engineer, peguam dan apa sahaja dalam bidang kerjaya tapi mereka kene ingat semua ni kene diseimbangkan dengan ilmu akhirat. Aku bukan meluahkan kerana aku dah bosan bekerja sebagai guru.. Aku suka dengan kerjaya guru walaupun guru bukan cita-cita sebenar aku. Tapi aku nak luahkan tolonglah hantar anak-anak ni ke kelas mengaji. Ibu bapa mampu menghantar anak-anak ke kelas tuisyen yang mengenakan cas yang tinggi. Tetapi kenapa kelas mengaji yang aku rasa lebih rendah harganya atau percuma tidak digunapakai oleh ibu bapa. Kalau rasa tak mampu juga, anda sebagai ibu bapa perlu luangkan masa mengajar anak-anak mengaji di rumah. 15 minit sehari pun sudah mencukup.

Selain dari itu juga kebanyakan kelas hujung tidak mampu membaca dengan baik. Walaupun aku masih bujang tapi sekiranya aku berada di tempat ibu bapa aku akan letakkan agama di tahap pertama. Aku nak anak-anak aku menguasai agama kerana aku nak mereka berjaya dunia dan akhirat. Atleast bila aku tiada di muka bumi ni ada insan yang dapat bekalkan al-fatihah dan yassin serta amal jariahnya untuk aku diakhirat (hahaha klau dah kahwin la)

Nasihat pada ibu bapa?

Just nak nasihat.. kalau kita meneruskan sikap mengganggap subjek Pendidikan Islam tidak penting atau hanya mengganggap ia subjek tepian maka kita kene ingat bila ibu bapa meninggal dunia doa anak yang soleh sahaja yang akan dibawa ke akhirat.. Bayangkanlah kalau anak-anak tak tau nak bace yasiin untuk anda semua.Dunia hanya pinjaman dan akhirat kekal abadi..

Kesimpulan..

Pleasee hantar laa anak-anak mengaji sebab nak ajar diorang kat kelas tak cukup masa. Kami guru-guru hanya dibekalkan 6 sahaja masa bersamaan 3 jam dalam seminggu. 1 jam hanya untuk jawi. Kami nak yang terbaik untuk anak murid kami. Dan kami perlukan kerjasama ibu bapa untuk bersama-sama memberikan yang terbaik untuk pelajar.

Hahaha terluah pun akhirnya...(ayat dah tunggang langgang..sori)

Sunday, January 20, 2013

Hadiah Allah pada hambaNya

"Jika ALLAH tak memberimu seseorang yang kamu impikan,
Semoga Dia menghadirkan seseorang yang memimpikanmu.

Bila ALLAH tak memberimu seseorang yang kamu rindukan,
Semoga Dia menghadirkan seseorang yang merindukanmu.

Bila ALLAH tak memberimu seseorang yang kamu dambakan,
Semoga Dia memberimu seseorang yang mendambakanmu.

Bila ALLAH tak menyatukanmu dengan seseorang yang kamu cintai
Semoga Dia menghadirkan seseorang yang Mencintaimu.

Yang bukan HANYA kerana apa yang ada padamu ....
tapi apa adanya dirimu !!!
Sujudkan Hati & jiwamu,,

Semoga ALLAH memberi kita yang TERBAIK
Dengan segala Kerendahan hati & ketakwaan kepadaNYA..
Kerana ..Jodohmu tak akan jauh sifat, pribadinya sepertimu "
 
 
Acap kali aku baca ayat ini..ia membuatkan aku terdetik besar dan indah takdir Allah itu.Kita tidak pernah tau apa yang tersurat dan tersirat. Kadang kala kita hanya tau menyalahkan takdir namun kita tak pernah membenarkan hati kita untuk bermuhasabah. Apa yang pasti Allah dah sediakan kita yang terbaik untuk kita berdiri di atas muka bumi ini.

Tatkala aku perhatikan ungkapan ayat ini aku dapat rasakan Allah sentiasa sayang aku. Ayat ini mengingatkan aku tentang seseorang. Suatu masa dahulu Allah jauhkan jodoh antara kami. Semuanya ada hikmah. Pada awalnya hubungan kami terbina kuat dengan istikharah akhirnya terlerai bila Allah bukakan perkara yang tersirat dari dirinya. Tatkala sedih menyelubungi akhirnya aku dapat jawapan. Aku dekatkan diri aku pada Dia..Aku bermuhasabah dan aku yakin Allah hendak memberikan aku hadiah yang lebih baik.Ini kerana  dia mampu melengkapkan aku dengan urusan dunia.. namun dia tidak mampu melengkapkan aku dengan agamaNya. Masakan tidak dia banyak heret aku ke jalan yang aku alpa denganNya. Tapi aku tak salahkan dia..Diri aku yang salah sebab tak cukup iman di dada.
 
Kehebatan cinta ni mampu menjerat manusia. Akhirnya aku letakkan urusan cinta aku pada Allah. Aku biarkan cinta itu berjalan dengan sendiri. Sangat indah. Hanya bersederhana kerana jodoh itu telah disusun cantik di mata Allah. Tak perlu kita nak gapai dengan harapan tinggi walhal bila tak tercapai kita terus rebah dan susah untuk bangkit. Yakinlah pada jodoh kita bila kita sudah memilikinya secara halal.
 
Kepada hamba Allah yang di luar sana..hayati bait ayat ini. Jangan menganggap kehilangan orang yang kita sayang yang belum sah dan halal adalah pengakhiran hidup kita. 

ALLAH THANKS SAYANG KAT AKU

GAMBAR CURI

"Jodohmu tak akan jauh sifat, pribadinya sepertimu" perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan sebaliknya. Bila Allah nak uji hambaNya Dia akan uji tetapi ujianNya itu tidak lebih dari tahap kemampuan hambaNya untuk menerima. Sekadar menguji tahap iman hambaNya.

Saturday, January 19, 2013

Pengaruh Animasi Tempatan Dalam Membentuk Sahsiah Pelajar. Kajian Kes Sekolah Kebangsaan Bukit Jalil


Pengaruh Animasi Tempatan Dalam Membentuk Sahsiah Pelajar. Kajian Kes Sekolah Kebangsaan Bukit Jalil

1 Pengenalan

Animasi ialah paparan pantas susunan imej-imej seni 2D atau posisi model agar menghasilkan ilusi gerakan yang kelihatan hidup. Perkembangan animasi di Malaysia bermula dengan lahirnya ‘Unit Filem Malaya’ pada tahun 1946. Animasi Hikayat Sang Kancil adalah animasi pertama yang dihasilkan oleh Malaysia iaitu pada tahun 1978 dan ia mula ditayangkan sekitar tahun 1983. Kemudian tahun demi tahun animasi di Malaysia berkembang dengan penggunaan teknologi canggih seperti Upin Ipin yang menjadi ikutan kanak-kanak yang menontonnya. Begitu juga dengan Boboboi. Animasi adalah antara platform yang paling sesuai dalam membentuk sahsiah kanak-kanak terutama pelajar dan animasi juga boleh dijadikan produk identiti Malaysia dengan memaparkan sahsiah pelajar yang baik untuk dijadikan model pada pelajar antarabangsa. Animasi juga merupakan keperluan dalam memajukan industri animasi Malaysia.  Beberapa rancangan kanak-kanak telah dibentuk supaya kanak-kanak mempelajari nilai peribadi dan sifat-sifat yang positif. Animasi yang dibentuk ini menggalakkan kanak-kanak menggunakan daya pemikiran dan memberikan kemahiran memproses masalah. Ini sekaligus dapat membentuk peribadi pelajar untuk diterapkan dalam diri mereka. Animasi sangat mempengaruhi jiwa kanak-kanak dan sekaligus menjadikan animasi sebuah rancangan yang mempunyai ‘kuasa’ dan daya penarik tersendiri. Pelajar di Sekolah Kebangsaan Bukit Jalil adalah pelajar yang aktif mental dan fizikal. Keupayaan mereka meniru gaya dan watak animasi semasa waktu persekolahan menjadikan ia tarikan dan guru mula menggunakan nilai yang baik untuk dijadikan contoh dalam pengajaran dan pembelajaran harian.

2. Permasalahan Kajian

Animasi di Malaysia telah berkembang selaras dan kerajaan tidak pernah terlepas pandang dengan golongan karyawan seni kreatif ini. Kajian ini ingin menyelesaikan persoalan adakah animasi tempatan dapat membentuk sahsiah pelajar Sekolah Kebangsaan Bukit Jalil. Secara khususnya persoalan timbul adakah animasi tempatan banyak memberikan pengaruh positif terhadap pelajar di sekolah ini atau sebaliknya. Sekiranya banyak pengaruh positif maka apakah nilai-nilai yang telah diterapkan dalam animasi tersebut untuk dijadikan contoh harian kepada pelajar.

3. Objektif Kajian

Dalam usaha untuk mengkaji pengaruh animasi tempatan maka penulis telah menggariskan tiga objektif utama yang diharapkan dapat direalisasikan.

1) Mengenalpasti animasi tempatan yang banyak memberi pengaruh besar kepada pelajar.
2) Membanding beza kadar pengaruh animasi tempatan dalam membentuk sahsiah pelajar.
3) Meneliti nilai-nilai yang telah diterapkan dalam setiap animasi untuk dijadikan ikutan pada pelajar.

4. Hipotesis Kajian

Penulis mengandaikan beberapa hipotesis yang akan dibuktikan, antaranya ialah :

1) Terdapat banyak animasi tempatan yang ditayangkan di kaca televisyen secara siri sekaligus menjadi daya penarik kepada pelajar.

2) Animasi tempatan banyak memberikan pengaruh positif kepada pelajar sekolah sekaligus dapat membentuk sahsiah pelajar.

5. Kepentingan kajian

Kajian yang dijalankan amat penting kepada pihak-pihak yang terlibat dalam bidang berikut:

1) Guru: Guru merupakan ibu bapa kepada pelajar di sekolah. Kajian yang berfokus ini akan dapat membantu guru menerapkan nilai-nilai murni yang ada dalam animasi tempatan untuk dijadikan ikutan pelajar. Guru juga boleh menggunakan nilai yang terdapat dalam animasi untuk dibawa ke waktu pengajaran dan pembelajaran seharian.

2) Pendakwah : Pendakwah memainkan peranan yang penting dalam menyampaikan mesej tentang Islam. Oleh itu, pendakwah yang menyampaikan dakwah hendaklah melihat siapakah sasaran dakwah agar isi kandungan dapat diterima oleh sasaran dengan baik. Maka kajian ini adalah sesuai untuk dijadikan rujukan sekiranya sasaran pendakwah adalah kanak-kanak atau pelajar sekolah.

3) Penghasil animasi : Penghasil animasi merupakan golongan yang memainkan peranan yang penting dalam mengeluarkan kandungan animasi. Dengan kajian ini, maka mereka boleh menjadikannya sebagai rujukan untuk mereka mengahasilkan animasi yang lebih berpandukan nilai yang boleh membentuk sahsiah pelajar yang mana sekaligus ia mampu menyebarkan identiti pelajar di Malaysia.

4) Ibu Bapa : Ibu bapa adalah golongan yang penting dalam memastikan anak-anak meraka mempunyai sahsiah yang cemerlang. Tanggungajwab mereka juga sangat besar dalam menapis kehendak negatif anak-anak mereka. Kajian berfokus ini menjadi landasan untuk menentukan animasi yang banyak memberikan nilai baik yang sekaligus menjadikan anak mereka sentiasa berdisiplin.

6. Batasan Kajian

            Bagi memastikan kajian ini lebih spesifik dan terarah maka penulis telah memfokuskan kajian kepada animasi yang lebih diberi tumpuan pada pelajar iaitu animasi Upin Ipin, Boboboi,  Bola Kampung dan Ben 10. Skop kajian juga lebih terarah kepada jalan cerita yang mengandungi pengaruh positif dan negatif serta nilai yang baik yang terkandung didalam animasi tersebut yang mana ia sekaligus kerap menjadi ikutan pelajar dan boleh diserapkan dalam waktu pengajaran dan pembelajaran

Selain itu penulis juga membataskan kajian hanya di Sekolah Kebangsaan Bukit Jalil. Ini disebabkan penulis adalah seorang guru di sekolah ini sekaligus dapat memudahkan penulis membuat kajian.

7. Metodologi Kajian

Dalam usaha untuk menjelaskan permasalahan kajian dan merialisasikan objektif-objektif  kajian maka penulis telah memilih metodologi berikut sebagai sandaran kajian.
           
7.1)      Jenis kajian:
                        Kajian yang akan dijalankan adalah kajian kepustakaan (Library @ Arm Chair Research) yang mengutamakan rujukan sumber. Dalam kajian ini, kaedah yang sesuai untuk diaplikasikan adalah kaedah kuantitatif. Ini kerana, sebahagian besar pengumpulan data adalah melalui pemerhatian dan soal selidik

8. Ulasan Kepustakaan

Hasil daripada kajian yang telah dilakukan, penulis tidak menjumpai kajian yang serupa dengan kajian yang bakal dijalankan. Walaubagaimanapun penulis menjumpai kajian yang dijalankan tetapi melalui aspek yang berlainan iaitu persepsi guru terhadap penggunaan kartun dalam transformasi pengajaran penulisan karangan bahasa melayu. Dalam kajian ini dinyatakan bahawa penggunaan kartun dalam karangan mampu mewujudkan suasana yang seronok dan boleh mempengaruhi emosi murid.

Beberapa laman web yang penulis kaji mendapati bahawa secara keluruhannya berpendapat animasi boleh mempengaruhi pemikiran yang mana sekaligus menyebabkan mereka leka sehingga mengabaikan pembelajaran mereka. Ia juga sekaligus mempengaruhi perkembangan psikologi dan perkembangan minda pelajar.

Selain itu pembacaan penulis melalui akhbar Harian Metro, brtarikh 12 Januari 2013 pula mendapati tajuk ini hampir mendekati kajian penulis. Penulisan yang bertajuk Pantau Elemen Nagatif Program Animasi lebih berfokus kearah animasi yang diimport memberi pengaruh yang negatif seperti Sin Chan dan Hagemaru. NorAinon Othman menganggap nilai tidak baik ini mudah melekat dalam pemikiran pelajar. Selain itu animasi luar banyak memaparkan unsur kelucahan, keganasan dan pergaduhan tetapi penulisan beliau masih mempertahankan animasi tempatan dalam memberikan nilai yang baik kepada kanak-kanak.

Kisah silam

Assalamualaikum..

Hari ni tak nak bicara terlalu banyak..sekadar meluahkan melalui apa yang telah terjadi. Ermm kisah silam ni maksudnya sesuatu perkara yang terjadi pada masa-masa yang lalu. Thats mean perkara negatif dan positif.. Bagi aku semua orang ada kisah silam tersendiri. Termasuk aku.

Apa yang nak diceritakan ni??

Actually dulu aku ada seorang kawan yang ada kisah silam tersendiri sehingga aku tidak dapat nak menerima apa yang telah dia lakukan. Kisah silam dia buat jarak kami terlalu jauh. Semuanya kerana aku tidak dapat terima apa yang telah dia lakukan. Tapi bila aku fikir logik siapa aku untuk judge dia didunia..mungkin dahulu dia seorang yang jahat..hari ini mungkin dia lebih baik dari aku.. mungkin akan datang dia terlebih baik atau mungkin tidak.. kemungkinan itu adalah 50% untuk perubahan diri akan datang.

Apa maksud sebenarnya ni?

Aku pun ada kisah silam aku. Aku tau aku bukan perfect. Semua manusia tak perfect kat bumi Allah. Cuma Malaikat dan nabi-nabi yang diberikan wahyu oleh Allah untuk mengangkat umatnya jadi manusia yang taat perintah Allah je yang perfect. Tapi Nabi Muhamad pun pernah wat salah sehingga ditegur oleh Allah. Sekarang aku berada kat tempat dia. Baru aku tau susah jugak kita nak terima kisah silam seseorang bila kita dengan seseorang yang agak perfect. Allah nak uji aku. Aku terima sebab aku tau segala yang Allah uji itu ada hikmah disebalik segalanya.

Simpulkan je la citer ni

Simpulkan je ekk..ermm semua manusia tak perfect kat dunia ni. Mungkin dulu kita tak sebaiknya tapi sekurang-kurangnya kita sedang berusaha menuju kepada yang lebih baik. mungkin akan datang kita akan jadi lebih baik kalau terus istiqamah.. Tapi sometime kita akan rasa mula rendah diri dan 'rebah' bila ada yang tak bagi sokongan atau pandang rendah pada keadaan kita sekarang. mungkin secara sengaja atau tidak. tapi hati aku rasa sedih dengan apa yang berlaku. "Ya Allah segalanya aku berserah padaMu. Kalau dia dapat lengkapkanku dengan  urusan agamaMu dan dia juga dapat lengkapkan ku dengan urusan duniaMu maka Kau permudahkan segalanya. Tapi sekiranya sebaliknya yang berlaku maka Kau palingkan kami dan jarakkan kami dalam keadaan yang baik". Apa-apa pun aku tetap akan istiqamah. 

Boleh citer tak apa aibnya??

Aib aku?? hahaha bagi aku besar. . tapi bagi yang dah biasa buat dosa korang akan rasa alahai ini je ke?? Untuk dunia akhir zaman ni korang akan kategorikan dosa kcik je. kecik mcm kuman.. Sebab masa tu Allah sayangkan aku sehingga dia jarakkan aku dengan dia. Aku bersyukur sebab Allah tunjukkan pada aku yang dia tak mampu nak lengkapkan agama aku. "Seteruk" mana pun aku dulu biar Allah je yang judje aku korang nak judge aku pun persilakan sebab aku tau aku tak perect. Tapi aku cuma nak tegaskan aku bukan manusia yang sama macam dulu. Aku dalam proses nak istiqamah untuk sentiasa baik di mata Allah. Tapi manusia akan jadi buruk di mata Allah bila dulu wat salah sekarang pun wat salah. bila dah sedar dia terus buat salah. itulah namanya manusia jahil. n_n Semoga kita semua jauh dari menjadi hamba Allah yang jahil. amin


Saturday, January 12, 2013

Istiqamah: Mudah atau Sukar dilakukan

Assalamualaikum ^^
Salam sejahtera n salam ukhuwah.. Blog kali ni di update atas tajuk yang aku rasa best untuk dipresentkan iaitu Istiqamah. Maksud Istiqamah ni adalah berterusan dalam melakukan amar makruf dan nahi mungkar. Ermm bagi aku tajuk ini memang sesuai untuk dunia kahir zaman..(macam sekarang)

Errkk kenapa dunia akhir zaman??

Pada pendapat aku manusia sekarang sering mengejar dunia sehingga lupa yang mereka sebenarnya hilang kehidupan akhirat.. Apa maksud 'hilang' akhirat.? kebanyakan manusia ni bekerja kerana ingin memenuhi kehendak hidup di dunia sehingga lupa yang kita sepatutnya berada di bumi Allah adalah untuk mencapai bekalan di akhirat..

Dalam hidup ni ada tak istiqamah??

Hehehe ni yang aku nak cerita ni..sebenarnya aku pun antara golongan yang pandang remeh dosa-dosa kecil. tak semua dosa kecila aku pandang remeh (maksud aku sebahagian). Contohnya aku pakai tudung melebihi bawah dada, dan baju saiz besar supaya tak nampak tubuh badan. Seluar pula besar gak..Kira dah perfect gak laa..tp satu je aku tak pakai stoking..aku tahu aurat wanita ni adalah semua tubuh badannya kecuali muka dan tapak tangan (Bukan nak bukak aib tp jadikan ini sebagai pengajaran kita bersama)

Laa kenapa abaikan stoking pulak??

Hah kenapa aku abaikan..sebab bagi aku lelaki tak pandang bawah..dowang  pandang atas. hehehe sebab tu aku pandang ringan. Tapi sebenarnya aku kene sedar mata aku hanya ada dua biji..tak semua lelaki aku boleh detect untuk tak pandang kaki aku. kan3..Lelaki gatal dia pandang atas bawah..lelaki macam ni aku macam nak hadiahkan penumbuk..tp takper..dia tak pandang aku pun dah ckup..

Macam mana boleh sedar dosa kecil ni?

Aku sedar bila adik aku nasihat aku.."Kita ni manusia selalu pandang remeh dosa kecil. Contohnya stoking. kaki kita kecik je..tapi Allah nilai dengan neraka kat akhirat. Bertaubatlah..Alaa ko pakai stoking hari-hari nanti benda ni akan jadi tabiat Kita ni berubah susah tapi nak istiqamah lagi susah"..hahaha adik aku nasihat buat aku tersentak..so aku beli laa stoking yang ada jari sebab aku suka pakai selipar..

Hari-hari ke pakai??

Soalan terbaik kalau ni yang dowang ajukan..sekarang ni aku dah istiqamah dan benda ni dah mula jadi tabiat..Maksudnya bila nak pergi kedai sejengkal je aku teringat kaki aku..Mula-mula payah gak..sebab dah biasa pergi tempat dekat-dekat terus sarung selipar dan pergi ke tempat yang nak dituju. Tapi sekarang ni alhamdulillah ia mula jadi tabiat. Tak kira mana aku jejakkan kaki di bumi Allah aku akan ingat kaki aku kene tutup.

Kesimpulan??

Allah tu maha adil. Bila kita ikhlas nak istiqamah melakukan kebaikan maka dia akan 'bisikkan' kat hati kita dan 'mengingatkan' kita dengan caraNya. Bila aku lupa, Allah ada untuk mengingatkan aku. Aku bersyukur pada Allah sebab Allah tak jarakkan lagi hubungan aku denganNya..jalan terbaik nak dekatkan dengan Dia adalah istiqamah.. Maka Allah akan dekat dengan kita..

Kita ni manusia yang hina dan jahil. Apa pun kene belajar..jangan anggap kita dah berkuasa kat dunia ni maka akhirat kita lupa..sebab nak dekati syurga Allah tu bukan senang. Maharnya adalah sama ngan keindahan syurgaNya.

So akhir sekali??

Pergilah beli stoking..ala bukan mahal pun..Maharnya Allah ganti ngan syurga yang indah..Semoga kita semua berada dalam kelompok hamba Allah yang sentiasa diberi perlindungan ..Allah sayangilah aku..aku hamba yang mudah alpa. .berikan aku kekuatan untuk aku terus istiqamah..Aku hamba Allah yang mencari redhaMu.........AMIN.......

Monday, January 7, 2013

Azam 2013??

Assalamualaikum..

Sebelum terlambat ada baiknya kalo aku wish Selamat Tahun Baru 2013..Sempena tahun baru ni..mesti ramai yang pasang azam baru..hope azam yang dipasang memberi seribu kebaikan pada diri n keluarga..

Apa azam aku?

Azam aku?? sempena tahun 2013 aku still mengekalkan azam lama yang dah lama aku tanam sejak 2009..dan sampai sekarang ia tidak lagi membuahkan hasil. Azam untuk mendirikan rumah tangga tiada lagi dalam hati aku..Aku cuba usaha sedaya mampu mencari dan mencari tapi ada je halangan yang kadang kala buat kau patah semangat. Azam aku adalah untuk menyambung pengajian ke peringkat master. Satu azam yang mudah tapi terlalu berliku-liku

Alaa apa yang susah..sambung je laa?

Perkataan ini yang selalu aku dengar..."alaa sambung je laa..apa masalah?" nak tau apa masalahnya..aku adalah penjawat awam yang belum lagi berjawatan tetap dan tidak layak mendapat apa2 faedah dari kerajaan..bulan Disember yang lepas aku mohon dua universiti untuk aku sambung pengajian ku..UKM dan UM..Alhamdulillah aku diterima..tp jadual pula menjadi kekangan..aku telah terikat dengan KPM..Aku usaha lagi mencari pengajian yang boleh membantu aku...Akhir sekali aku jumpa the best program iaitu Syariah..(PJJ)

Yeaahhh dapat capai azam 2013??

Hahaha saat aku gembira mendapat berita ni tetiba hati aku menjadi gusar..mana tidaknya yurannya sahaja menelan belanja hampir 20k..Aku tiada penaja dan aku tidak boleh memohon biasiswa..Duit gaji aku pun ckup makan je wat masa ni..sampai aku tertanya adakah aku akan berhenti sampai disini.?? Arghhh i need someone to help me?? but its oke mungkin ada betolnya my fwen kata tunggu berjawatan tetap..bukan aku terges-gesa tapi aku dah letak target..my target is aku akan capai PhD before umur 30..but its too late..now im 25..PJJ take 2 or 3 years ..(pada muka aku)

Bagi pengakuan

Dulu aku ada sambung master sebulan tapi dek kerana tiada duit aku berhenti dan berpindah pada Diploma Pendidikan..Mana kan tidak elaun sahaja 1300..semua kerana duit..akhirnya aku terperangkap...aku yakin Allah ada perancangan tersendiri untuk aku..Aku tunggu hikmah disebaliknya..Allah i luv U so much..i need U..thanks Allah aku yakin hikmah disebaliknya terlalu besar sebagai hadiah untuk ku...aku nnti kan dengan sabar,.

Pengajaran??

Arghhh nak tukar azam laa..(carik orang kaya pastu kawin) hehehe jadi penaja atomatik berjaya sambung pengajian..hahaha (guro je)

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates