Followers

Pages

There was an error in this gadget

Thursday, April 30, 2009

Negeri China..tembolok..Gilerrr???

Aku tak faham kenapa orang cina ni tembolok...Mesti ramai yang kata kenapa tetiba cakap tembolok?? tembolok kalau ikut kefahaman aku semua benda dia makan..tak mustahil batu pun dia makan gak..hari ini aku terima satu video dimana orang Cina jadikan anjing sebagai santapan makanan mereka..Ishh bukan anjing je ular pun sama..Kucing yang comel pun boleh jadi ala rendang...

Kenapa aku sibuk ngan hal macam nie??

sebenarnya aku tak tahu kenapa dengan diri aku..Hati aku mudah patah kalau ia membabitkan haiwan terutama kucing atau yang sekutu dengannya..aku tak boleh tengok kucing dekat tepi jalan..aku rasa macam nak bawak balik rumah..tapi sayang aku takda kenderaan.. Masa sem 1 dulu teringat pulak aku..aku sanggup makan megi dan menggantikan duit makan aku kepada ikan goreng campur nasi..khas untuk kucing kat asrama Burhan nie..Aku tak boleh tengok kucing lapar..hati aku cepat menangis..tapi hati aku tak mudah sedih bila aku lihat ada manusia meninggal dunia tepi jalan akibat kemalangan cuma hati aku terkejut sahaja..tapi kalau ia membabitkan kucing atau haiwan ni aku mudah ingat terngiang2..atau dengan kata lain asik duk pikir jalan penyelesaian...

Apa yang orang Cina tue buat??

Haaah nak bagitahu laaa nie..Apa yang aku lihat dengan mata kepala aku sendiri kat video tu..dia mula2 bawak anjing satu lori balak ke kedai makan yang aku tak tahu kat mana.. Kalau aku tahu aku ingat nak buat pakatan dengan Amerika or Israel bom kedai makan tak senonoh tu..lepas tue dia bagi anjing ni makan..supaya gemuk dan fresh.. anjing tu mesti ingat yang dirinya diselamatkan oleh owner punya kedai dan rase dirinya terpelihara sedangkan dia tak tahu owner tu nak "makan" dia.then dia bawak beberapa ekor anjing tu ke kandang..seekor demi seekor dia bunuh dengan keadaan yang melampau dan dahsyat..ishh aku yang tengok nie pun boleh mengalir air mata aku selama 1/2 jam..sedih tahap melampau

Cara bunuh..pleasee bagitahu???

Ok first dia jerut anjing tu..second dia guna senjata tajam dan tikam hatinya..anjing ni biasa laa kalau nak mati mengejut mesti ada nafas panjang dia..so seterusnya third atau cara terakhir lepas nampak tak mati gak atau masih juga menggelupur terus dia ketuk kepala anjing tue dengan kayu..lepas anjing tu dah takder nyawa dia masukkan anjing tu ke dalam kuali besar berisi air panas intuk sesi menanggalkan kulit anjing..lepas tu siap untuk digantung di hadapan kedai dan di jual...haaaaaaahh..tu laa caranya..ada satu cara yang aku perasan dahsyatnya.. dia masukkan anjing tu ke dalam mesin ala blender yang diperbuat daripada kayu untuk putar kan anjing tu supaya cepat mati...dan ada juga mesen untuk jadikan anjing tu macam daging burger....kalau kucing sama laa kot..

Apa harapan atau cita2?

Harapan tu memang ada..Andai aku kaya satu hari nanti..aku ingat nak bukak kedai makan kat negeri China..aku ingat nak masak "Sup Otak Bodoh Cina masak rebus"..nie otak yang aku guna fresh punya..aku guna oyak cina yang suka jadikan anjing dan kucing makanan santapan mereka..cara sembelihan sama cuma kalau dia susah sangat mati aku just tikam bahagian jantung dia..aku akan buat macamner dia buat kat binatang tue..biar diorang rasa cara bunuh diorang sangat melampau..lepas tue otak diorang ni aku jual ke seluruh negeri cina biar diorang tahu sedap kerr tak otak bodoh diorang..erkk tapi aku rasa sedap kot sebab aku pernah nampak diorang makan otak bayi manusia...kata nak kuatkan batin...adoyyyy memang tembolok gilaa laa..sebab tu laa aku kata batu pun diorang boleh makan..sukati laaa cina woiii..

Selain tu??

nak cari suami yang sayang kucing supaya dia sokong pendapat aku..

Tuesday, April 28, 2009

K!@D bilik..KBH BERHANTU....

Hari ini tiba-tiba aku ingin berkongsi sebuah kisah hidup aku yang berlaku semasa aku berada di Sem 3.. Dulu aku ada beritahu kisah ni kepada dua orang teman rapatku. Tapi macam biasa antara percaya dan tak...Aku pernah juga beritahu pada keluarga aku tapi mereka hanya suruh aku lebih mendekatkan diri pada yang Esa. Berdoa dan mohon perlindungannya..Rahsia ni juga aku beritahu pada sahabat aku yang duduk di depan bilikku..Dia amat memahami aku dan situasi aku.. Sedar atau tidak aku dah berada di Sem 4..
So cerita bermula apabila aku ditawarkan ke Flatlet Burhanuddin Helmi K12D..Bilik rahsia..Amat memeranjatkan apabila bilik yang aku dapat adalah berwarna merah..Kelihatan agak seram pada mulanya..Mana mungkin ada bilik yang dicat warna merah sedangkan bilik lain semua berwarna putih.. Pada mulanya aku fikir itu suatu tuah bagi aku...Tapi bukankah merah itu garang, sepi, sunyi dan sebagainya.. Tapi nak buat macammana aku terpaksa duduk di situ selama 2 sem..Hari pertama aku tak nampak agak janggal.. cuma sekali sekala bulu roma aku agak meremang bila aku tidur lewat bermacam bunyi ada diluar tu.. Bila aku kata pada sahabat aku..Mereka hanya menyatakan itu sekadar bunyi binatang..Tapi keadaan makin membimbangkan bila "sesuatu" cuba mengganggu aku..
Malam tu aku sangka hanya sekali sahaja yang bakal menjadi sejarah hidup aku..tapi rupanya ia berulang sehingga tiga malam..Keadaan aku seolah-olah terperangkap dengan dua alam..Aku nampak alam dunia tapi aku tak dapat nak bergerak.. Aku tak nampak siapa makhluk yang cuba ganggu aku... Ayat Kursi, sebahagian ayat Yasiin dan ayat lain, ku baca dengan tabah didalam hati.. Aku kuatkan semangat untuk bergerak...akhirnya aku berjaya menggerakkan diri aku. Tepat jam 1 pagi aku beralih arah lari ke bilik sahabat aku yang duduk di depan bilik aku.. Malam tu air mata jer yang jadi penenang hidup.. Dua malam aku tidur di bilik sahabat aku..Kawan aku rajin membaca lewat malam..Aku taknak kehadiran aku menggaggu study dia..Terus malam ketiga aku berpindah balik ke bilik aku sendiri.
Aku mula fikir siapa yang duduk di bilik aku sebelum kehadiran aku.. Cina ke India? Persoalan bermain di minda aku..Ku sangka aku sahaja yang diganggu rupanya sahabat aku merupakan senior aku pun diganggu..Sahabat aku yang demam akibat menyeberang jalan yang dilarang untuk dilalui akibat ada kematian orang Cina..Malam tu sahabat aku mohon untuk tinggal dibilik aku dan meminta bantuan aku untuk menjaganya.. Alangkah terkejut pada malam itu dia menyatakan bahawa 'makhluk' tu cuba menyakitkannya.. 'Dia' bermain diatas perut sahabatku. Bukan itu sahaja malahan dia memicit micit kepala sahabatku. Malam tu ayat Quran didendangkan..
Aku mula rasa hairan dengan bilik aku...tiba hari peperikasaan final..Seperti biasa aku akan membaca sehingga lewat malam..Kadang kala aku tidur pada jam 4 atau 3 pagi.. Tapi semenjak aku berada di bilik berhantu ni aku hanya mampu bertahan sehingga pukul 1 pagi semua kerana gangguan bunyi yang mustahil bunyinya..
Pernah sekali pada sebelah pagi aku seolah2 berada di alam roh sekali lagi. Mana tidaknya aku mendengar suara makhluk tu berkata-kata sambil menyikat rambutku dengan agak kasar. Jelas terasa sakitnya rambut aku..aku hampir melihat makhluk tu tapi keadaan tak mengizinkan aku kerana ketika itu aku tidak mampu bergerak.. Segala macam ayat suci al-Quran yang ku baca..akhirnya..aku terjaga.. aku sangka itu hanya mimpi biasa terus aku sambung tidur kerana keletihan berjaga disebelah malam. Tapi keadaan yang sama berulang..Kali ketiga aku terjaga terus aku memegang al-Quran dan tidur bersama kitab suci itu..
Banyak lagi perkara pelik yang terjadi.. tapi aku biarkan semua itu berlalu..Sekarang kejadian pelik itu sudah tidak menagganggu jiwa aku lagi.Semenjak sem 2 ni aku berada dalam keadaan yang bahagia..tiada ganggun, agak tenteram dan sebagainya. Akhirnya aku berjaya ditawarkan ke KDO...
SELAMAT TINGGAL BILIK BERHANTU.......

Thursday, April 23, 2009

Hari ini dalam sejarah

Mungkin ini aku boleh catatkan sebagai sejarah hidup aku...Aku tak sangka yang aku berhadapan dengan kekeringan duit. Bukan poket aku yang lubang..Ini aku baru perasan semalam 23.4.09 bilamana aku ingin berbuka puasa sunat khamis tetiba aku melihat duit aku hanya tinggal beberapa kepingan syiling.. Maghrib yang dilaungkan dengan azan membuatkan aku teringat kembali kisah silam...Nasib baik..Hanya kismis dan air putih menjadi santapan berbuka puasa..terus aku pergi ke bilik air untuk mengambil wuduk bagi menunaikan solat maghrib dan bacaan Yasiin..bukan taknak buat air manis cuma masa tu ada perasaan sedikit hampa. Selepas Isyak baru aku berbuka dengan air manis tanpa biskut.. Semua keperluan makanan didalam bilik aku habis.. (Semua student pernah rase apa yang saya rasa.. :( )
Dulu bab-bab makan aku tak kisah sangat..roti dua keping pun dah mencukupi untuk aku ke kuliah seharian..Al-maklum tak selera nak makan kat Kafe..lagi satu asyik busy dengan kehidupan sebagai mahasiswi..Cuma masa sem 2 tetiba aku diberitahu doktor yang aku ada gastrik..masa tu mana taknya nak nangis perut macam dipulas..Semenjak tu kalau tengok muka aku asik ada kat kafe Canselori..Beli makanan ala kadar..Biasa makan sehari sekali untuk tahan daripada kena gastrik..Sekarang ni pun aku macam tak berkemampuan untuk berpuasa sunat..itu pun kadang kala terlaksana juga...bahaya gak gastrik nie...ku dengar-dengar kalau teruk boleh bawa kepada pembedahan..so sebelum aku kener bedah baik laa aku makan walaupun tak selera...(jangan fikir aku nak diet lak) Diet takde dalam istilah kamus hidup aku

Dulu aku ada mengeluarkan sedikit duit daripada Tabung Haji cuma duit tu aku dah guna untuk membeli telifon baru..Aku ingat aku boleh hidup tanpa telifon rupanya tidak sama sekali..Ia seakan keperluan kepada kita pada hari ini..Bukan duit keluarga aku tapi duit aku... :P

Aku bukanlah seperti sesetengah mahasiswa/i yang hanya call ibu bapa mereka supaya bank in duit apabila terdesak..Aku jenis berdikari bukanlah nak berbangga tapi sifat ini dah lama wujud dalam diri aku bilamana yuran tingkatan tiga sudah mula dibayar atas usaha aku sendiri..Sehinggalah aku berada ditahap sekarang..Aku bersyukur mendapat ibu dan bapa yang memberikan keizinan pada aku untuk membina pengalaman hidup berdikari sejak kecil..Sesetengah ibu bapa tidak memberikan anak-anak mereka peluang hidup berdikari (khusus bekerja) Mungkin mereka sangka mereka dah mampu memberikan segala keperluan kepada anak-anak mereka..

Inilah yang boleh aku coretkan sebagai mengisi masa lapang aku disaat aku malas membaca buku Kaedah Penyelidikan untuk prepare Exam....Kepada semua yang membaca ruangan blog nie.. Ana ucap terima kasih dan semoga berjaya dalam peperiksaan.........

Saturday, April 18, 2009

Malam MAG Fakulti Pengajian Islam...


Malam MAG ni diadakan pada 15.4.2009..apa yang tak bestnya..sepanjang aku duduk di meja dinner aku asyik dirundum takut...al-maklum aku dan cax di "jemput" buat persembahan di atas pentas. Persembahan yang kami bakal persembahkan adalah sajak yang bertajuk SIAPALAH AKU..aku sendiri tak tahu siapa aku..Aku sendiri tak muhasabah diri aku..banyak kekurangan dalam diri ini yang aku tak baiki lagi..Setiap manusia sentiasa akan mengambil kelebihan diri dan sentiasa jadikannya sebagai kebanggaan hidupnya...
So malam tu aku maca puisi yang aku sendiri tak pasti siapa penulisnya..cuma kami rasa puisi yang bakal kami persembahkan mempunyai maksud yang sangat tersirat yang seharusnya mereka yang mendengar akan terfikir sejenak tentang maksudnya..
Ini puisi karangan asli yang aku tak ubah lagi mana2 perenggannya

Kalaulah aku..
seekor burung..
akan aku terbang tinggi...
tapi tak mungkin... tak mungkin...
kerana aku adalah aku...
seorang insan yang lemah..

Kalaulah aku..
seekor ikan...
akan aku berenang di lautan dalam...
tapi tak mungkin... tak mungkin...
kerana aku adalah aku...
seorang insan yang lemah...

Kalaulah aku...
sekuntum bunga...
akan aku hiasi dunia seindah yang mungkin...
tapi tak mungkin... tak mungkin...
kerana aku adalah aku...
seorang insan yang lemah..

Kalaulah aku air...
akan aku sirami Kuala Lumpur ini...
yang sedang diCATU air...
tapi tak mungkin.... tak mungkin...
kerana aku adalah aku...
seorang insan yang lemah...

Kalaulah aku... Kalaulah aku... Kalaulah aku...
kelakar..kelakar... kalaulah aku...

Ahh mengarut semua itu...
Yang harus dihadapi ialah realiti bukan fantasi....
cetusan minda
Di dalam mentari terpercik misteri
lambaian wajah umpama bidadari
kucapai namamu tegak baiduri
didalam lamunan kita menari
mimpi pasti,
datang dan pergi
namun pepohon tetap teguh
walau berbuah ranting rapuh
teguh matlamat jiwa utuh
disimbah racun tidakkan luruh.
Ini adalah karangan puisi asli..tetapi perenggan terakhir tu aku ubah di saat akhir. Aku fikir itu adalah yang terbaik membawa maksud mendalam bahawa hidup kita ni adalah realiti dan kenelah hadapi dengan waspada..tapi sejurus habis puisi yang ku bacakan aku terus mengoyakkan kertas kecil yang berisi puisi yang ku salin...Mungkin puisi itu terlalu kelakar..
Dan ini adalah merupakan pengalaman pahit aku berada dipentas Dectar membaca sajak..malu coz sajak yang kami baca menjadi hiburan pada malam tersebut...Tapi sedikit sebanyak ia juga merupakan pengalaman manis ku bersama Cax untuk buat persembahan ni..



Aku dan Cax menggunakan jubah hitam untuk buat persembahan...serupa tapi tak sama..

Yang tengah tu Akma dari Jabatan Usuluddin...dia ni dah macam kakak aku...yang penting dia single available

Wednesday, April 1, 2009

Dinner Pesta Konvo ke-36...




Sebelah petang aku diberi ujian sebelah malam aku menerima nikmat..hehehe..tu yang boleh diungkapkan..apa2 pun ia disambut agak meriah..tapi antara sedar dan tidak aku bergelumang dosa..Astaghfirullah..bukan mereka yang menyambut dinner tapi aku yang terlalu naif sampai tak sedar apa yang aku buat..gara2 nak kenakan tema baju dengan elegent..inilah akibatnya..so taknak panjang..apa pun ni yang boleh aku kongi bersama sahabat..
Yang kiri tu Chan..huhuhu sangat bagi komitmen walau bz mana pun dia..yang kanan tu dari sekretariat teknikal..tak tau nak koment apa..cuma malam tu dia comeii..hehehe

Ini antara sekretariat Kebudayaan dan Kesenian pesta Konvo ke 36..
Yang ni plak kaum india yang sangat laa elegent walaupun ada yang lari tema...hehehe..



Antara lauk pauk yang menjadi hidangan pada malam tue..

hehehe...semua owang kenal siapa kat sebelah nie..ni laa pemantau kita masa pesta dulu...hehehe owang yang paling sabaq menahan kerenah sekretariat kebudayaan n kesenian..skang dah bukan pemantau..skang ni President PMUKM..aku masih berhutang dengan dia nie..hehehe..

Ini laa antara jenis pakaian elegent yang menjadi tema malam tue..semua kontrol..
so itulah sedikit sebanyak yang mampu diungkapkan walaupun tgh BZ skang nie...hehehe..well apa-apa pun aku harap sangat aku tak buat kesalahan pada kali kedua..aku sangat menyesal..
Kalau masa boleh berundur aku perbetulkan semua tue...







My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates