Followers

Pages

There was an error in this gadget

Thursday, November 21, 2013

Dia sebenarnya suamiku..

Assalamualaikum...

Hari ni blog diupdate atas tajuk "Dia sebenarnya suamiku".. Hari ni aku nak luahkan perasaan aku dan rasa syukur aku pada Allah kerana aku dihadiahkan olehNya seorang lelaki yang jauh lebih baik dari anggapan aku sebelum kami berkahwin. Masakan tidak aku banyak berfikiran negatif tentang dirinya sehinggakan aku memasang niat untuk tidak meneruskan hubungan. Awal perkenalan kami dia menunjukkan dirinya seorang yang terlalu sibuk dan dia juga seorang yang sangat tegas. ketegasan dia menyebabkan aku tidak bertahan..

Tapi Allah itu lebih tahu apa yang baik untuk hambaNya. Perkenalan kami tidak panjang. Tidak seperti insan lain yang memendam kasih dan rindu sehingga bertahun-tahun lamanya. Kalau selamat diijab kabul...Alhamdulillah tetapi kalau sesebuah hubungan penuh maksiat.. tepuk dada tanya iman...Hubungan kami tidak cukup setahun. Sepanjang perkenalan kami aku tidak pernah mengerti tentang dia. Apa makanan kesukaan dia, minuman dan semua tentang dia aku tak pernah nak ambil tahu. Bak kata pepatah " masuk telinga kanan keluar telinga kiri"..Bahkan pekerjaan dia pun aku tak pernah ambil tahu. Yang aku tahu dia hanya seorang pengurus. Bukan aku tak suka tetapi aku akan ambil tahu setelah dia menjadi yang halal untuk aku.  Allah aturkan aku dengan pertemuan bersama keluarganya. Tujuannya agar aku kunci hati aku untuk tidak memutuskan hubungan dengannya. Almaklum sebuah ikatan sementara telah dimeterai. Allah mencari jalan untuk  permudahkan semua perjalanan dan urusan aku supaya menjadi yang halal disisiNya

Dia tidak seperti lelaki lain yang gah membawa anak dara ke rumah saudara mara untuk diperkenalkan. Dan dia bukan seorang lelaki yang gah membawa anak dara ke rumah pengantin sahabat karib mahupun saudara mara untuk menunjuk inilah pilihan hatinya. Dia bukan menyembunyikan aku. Dia hanya ingin memperkenalkan pada seluruh kenalannya mahupun seluruh dunia bahawa aku adalah wanita halal yang dia sayangi. Dia bukan lelaki yang memaksa aku untuk memasak. Dia bukan lelaki yang memaksa aku untuk mengemas rumah, menjemur baju atau menggosok baju kerja hariannya atau kerja-kerja rumah yang lain. Dia seorang lelaki yang hanya menasihati sahaja. Tidak pernah dia memaksa dan apatah lagi memerintah. Dia yang akan membuat semua kerja-kerja ini tatkala melihat aku keletihan. Tidak pernah dia menengking aku apatah lagi marah. Tidak pernah dia memalukan aku dihadapan rakan setugasnya dan tidak pernah dia memukul aku..Thanks Allah atas pemberianMu pada ku. Aku sangat-sangat bersyukur kerana Allah memberikan petunjuk yang benar melalui istikharah cinta.

Dia bukan seorang lelaki yang mudah kecewa dengan kelemahan aku. Dia lelaki yang sangat-sangat memahami aku. Buktinya 2 minggu selepas perkahwinan kami tibalah hari jadinya. Semasa hari jadinya ingin sekali aku membelinya sepasang kasut dan baju kemeja. Tetapi aku tidak tahu saiznya. aku meluahkan tapi dia hanya menjawab "takpe sayang saya tak kisah. saiz saya...bla..blaa". Ketika itu aku dapat rasakan bahawa akulah isteri yang sangat teruk tapi dia tidak kecewa..^__^

Cita-citanya terlalu tinggi untuk digapai oleh seorang insan seperti aku. Tapi aku selalu berdoa pada Allah agar cita-citanya untuk menjadi seorang pemimpin tercapai dan aku sentiasa mohon pada Allah agar dia menjadi imam yang terbaik disisiku juga mampu menjadi pemimpin yang adil dan terbaik di sisi Allah juga disisi masyarakat. Aku juga berdoa agar dijauhkan dari rezeki yang haram

Wahai sahabat

"Lelaki yang tidak halal hanya lakonan untuk sedapkan mata wanita disisinya tetapi lelaki yang halal adalah dirinya yang sebenar yang merupakan watak sebenar untuk isteri disisinya". Buatlah pilihan melalui istikharah. Bukan dengan mengikut hati. Andai ibu bapa tidak merestui tunggulah agar mereka merestui. Tetapi sekiranya ibu bapa berterusan untuk tidak merestui lepaskanlah dia kerana Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk diri kita

Hidup kami ibarat perkahwinan jarak jauh. Baru dua bulan kami melayari bahtera rumah tangga.. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Mohon sahabat doakan kebahagiaan kami...amin

   TERIMA KASIH ALLAH ATAS KEBESARANMU 
MEMBERI YANG TERBAIK UNTUK SETIAP HAMBANYA

Muzammil Arif terima kasih kerana sudi menjadi imam untuk saya. Terima kasih kerana memenuhi tanggungjawab sebagai suami. Terima kasih untuk segalanya. Semoga Allah memudahkan setiap urusan awak didunia dan akhirat. Awaklah suami saya yang sebenar

Noor Hafizah jadilah isteri yang solehah disisinya. Jauhkanlah perkara yang membebankannya diakhirat. Peliharalah kehidupannya dan sinarilah hidupnya dengan kegembiraan dari raut wajahmu. Lengkapkanlah apa yang perlu untuknya.
Semoga dapat melayari bahtera dengan lebih sempurna

Tuesday, November 12, 2013

Kaya dunia miskin akhirat

Assalamualaikum

Hari ni aku rasa nak menulis tentang tajuk "hantaran menggunung". Kenapa pilih tajuk ni ea..?? sebab dah banyak media massa memaparkan tentang hantaran-hantaran yang beratus ribu. Malahan janda pun mempunyai nilai yang tinggi asalkan masih ada bentuk yang menarik. (tapi kekal ke kecantikan itu)..

Penulisan ini bukanlah ingin menuding jari mencari siapa yang aku ingin maksudkan. Tapi inilah lumrah dunia. Hantaran menjadi terlalu tinggi mungkin kerana ingin mendapat nama yang gah di media massa juga di mata peminat dan juga masayarakat.. 

Kenapa isu ini nak dibangkitkan. Bukan aku nak cemburu atau apa-apa yang negatif. Bagi aku terpulang pada mereka nak hantar berapa banyak pun duit hantaran sebab aku yakin mereka terlebih mampu sehingga duit banyak dibazirkan pada hari-hari perkahwinan. Bukan itu sahaja bagi mereka perkahwinan seumur hidup sekali. Bagi aku Allah yang tentukan jodoh, ajal dan maut. Kita sekadar merancang. Adakah hantaran yang menggunung menjamin dia adalah milik kita seorang.?? tentulah tidak sebab kalau berlaku hal perceraian banyak mulut-mulut yang akan mengata kelak..Antaranya "hah tu laa dulu kahwin bagai nak rak..akhirnya cerai gak", " hah kan aku dah agak dah tak lama pun dorang ni" dan bla..bla..bla..banyak lagi mulut-mulut macam ni akan keluar dan akan kedengaran di telinga-telinga kita. 

Mungkin korang akan cakap mulut manusia mana boleh nak tutup...memang mulut manusia tak boleh nak tutup tapi kita boleh kurangkan dengan cara mengambil ikhtibar daripada pengalaman-pengalaman orang lain..

ok..

Yang lebih penting aku cuba nak sampaikan adalah tentang harta mereka terlalu menggunung tapi berkat ke harta mereka kalau tak tunaikan rukun Islam yang ke lima. Aku mula tertanya-tanya. bagi aku syarat mudah nak sampai ke haji adalah bagi mereka yang mampu. 

Mungkin mereka tak bersedia??

Memang kalau bab ketuhanan semua tak bersedia..Even mati pun kita tak pernah nak bersedia. dan kene ingat malaikat maut sentiasa bersedia dengan arahan dari Allah tentang kematian kita..sebab malaikat maut akan cabut nyawa tak kira tempat dan masa. Semua ni dah ditetapkan sejak di Luh Mahfuz. Takkan dianjak masa itu walaupun seminit dan takkan kurang walau sesaat. Dan mungkin ada yang berfikir masa tua nanti adalah masa yang paling berharga untuk kita lebih banyak meluangkan masa pada yang Maha Esa. Persoalannya adakah kita sempat melihat hari tua kita?? adakah kita tahu bila kita akan mati?? adakah kita dah bersedia dengan kematian?? adakah kita akan kekal kaya seumur hidup kita?? adakah kita rasa kita kekal kaya kita boleh enjoy habis-habisan baru boleh ngadap Allah

Wahai manusia 

Tunaikanlah haji. Berkemampuan dari sudut jasmani dan harta adalah antara syarat untuk menunaikan rukun Islam yang kelima. Harta yang kita ada tu Allah yang beri. Sekarang ni mungkin kita diatas..mungkin esok lusa kita pula berada dibawah.

Hantaran Menggunung tu terpulang kat awak-awak semua..tp susah ke nak letakkan sebahagian harta untuk pergi ke rumah Allah. Hanya seumur hidup sekali sahaja. Tak perlu la nak berulang alik Paris or London semata-mata beli barang hantaran. Perjalanan itu dah cukup untuk tunaikan ibadah haji or umrah. Allah masih sayangkan kita..kalau sempat pergilah haji or Umrah

Nasihat saya selagi nyawa dikandung badan dan selagi harta itu masih Allah pelihara untuk kita pergilah tunaikan haji or Umrah. dapatkanlah berkat dari Allah. Tak semua manusia bernasib baik mempunyai harta yang banyak. Mungkin bila dah kaya korang lupa tentang Allah tapi Allah ada jalanNya. Jangan sampai Allah tarik nikmat dunia baru kita nak terngadah. Selagi hayat dikandung badan percayalah Allah akan sentiasa disisi kita.

Saya teringin nak sampai umrah insyaAllah dengan suami dan keluarga sebelah suami. Mungkin belum rezeki kami. Kalau ada rezeki dan diizinkan Allah kami akan sampai di sana. Ya Allah berilah kami peluang untuk sampai ke RumahMu.


My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates