Followers

Pages

Wednesday, August 5, 2009

Allah benar-benar menduga dan benar-benar membantu

Salam pada semua pembaca blog. Rasanya dah lama aku tidak menghiaskan diari aku disini. Tapi hari ini aku ingin benar berkongsi apa yang sedang aku lalui sejak kebelakangan ini. Sejak akhir-akhir ini aku agak sibuk menyiapkan segala tugasan yang diberi. Antara tugasan yang diterima adalah tentang blog. Satu blog adalah sebagai tugasan dan satu blog lagi adalah untuk Prof yang mana ia dicreat dibawah nama aktiviti yang bakal berlangsung bulan Ogos ini. Dua tugasan itu aku bersyukur kerana ia dibebankan atas bahu aku. Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa.. Ini kerana blog ini mengajar aku tentang sebuah ilmu yang sudah sedia ada tetapi mempunyai nilai tambah yang tersendiri. Kalau dulu aku sudah mempunyai blog yang basic tetapi kini aku menggunakan html untuk link dan bukan bergantung sepenuhnya pada gadget lagi.

Disamping bergelar pelajar aku juga ditugaskan untuk menguruskan program LAD yang bakal berlangsung 15-21 Ogos. Tugasan yang aku terima tidaklah seberat tugasan yang aku lalui semasa program konvokesyen. Teringat aku tentang tanggungjawab yang aku pikul terhadap program Kebudayaan dan Kesenian sehingga pelajaran aku terabai kerana terlalu sibuk menguruskan program.

Sebenarnya inilah yang aku ingin kongsikan kepada semua pembaca blog tentang apa yang terjadi. Aku dapat merasakan yang aku sedang diperhati dan diberi ujian. Pada hari Selasa bersamaan 4 Ogos 2009 aku diberi ujian menyiapkan dua phamplet. Dan phamplet tersebut dapat aku siapkan sebelum pukul 12 tgh malam. Kemudian aku menerima mesej dari sahabatku tentang tugasan yang bakal disubmit pada esok hari. Alangkah terkejutnya aku kerana aku tidak teringat akan tugasan yang telah diberikan. Semahunya ingin sahaja aku menjerit. Tetapi aku tabahkan hati dan siapkan tugasan yang diberi. Alhamdulillah semua tugasan ku siap sebelum pukul dua pagi.

Bila difikir-fikirkan Allah benar-benar membantu aku. Mana tidaknya Allah uji aku dalam sehari dengan pelbagai dugaan. Di sebelah petang selesai sahaja kuliah satu perjumpaan telah diadakan untuk membincangkan tentang program LAD yang bakal berlangsung. Dari situ barulah aku sedar banyak perkara yang aku tidak laksanakan lagi. Antaranya pengadil, Borang pemarkahan bagi program-program pertandingan, log LAD, pengisian LDK, pembahagian fasilitator, followup dan sebagainya. Boleh sahaja Allah turunkan ujian untuk aku lupa akan tugasan aku tetapi dengan kuasa Allah, ada pula sahabat yang memberi mesej mengingatkan aku tentanag assgment. Doa aku benar-benar makbul. Aku berdoa agar diriku dipermudahkan dalam segala urusan. dan aku juga memohon agar segala urusan yang aku jalankan bergerak dengan jaya dan cemerlang.

Kesimpulannya Allah benar-benar menguji untuk melihat kekuatan iman hambanya.. Kerana bagaimana nak tahu iman seseoranag sekiranya tiada ujian datang padanya. Itulah persoalan yang terbaik yang mampu dijawab oleh semua umat Islam

SEKIAN TERMA KASIH

2 comments:

Cik saFfa said...

allah syg kita..=)

Noor Hafizah said...

Allah sentiasa sayang hambanya cuma hambanya lalai sikit...Tapi insyaAllah semua dugaan tu hanya ujian iman,..Nice to meet you..thanks bagi komen

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates