Followers

Pages

There was an error in this gadget

Thursday, June 28, 2012

JOZAN pemusnah bahasa MELAYU??

Bahasa Jiwa Bangsa, Memartabatkan Bahasa Melayu, MBMMBI dan banyak lagi cara yang digunakan untuk memartabatkan bahasa Melayu. Kerajaan telah benyak memainkan peranan dalam memartabatkan bahasa Melayu begitu juga dengan pihak media.

Bukan sahaja melalui slogan tetapi melalui program pendidikan dan sebagainya. Dimana sahaja kerajaan sentiasa serius untuk memperkasakan dan menjunjung bahasa Melayu.

Tetapi sedarkah kita dalam diam bahasa Melayu lebih diancam kemusnahan apabila bahasa ini dipinggirkan dan kerap kali dijadikan bahasa yang bercampur dengan bahasa Inggeris dalam percakapan sehari-harian.

Masyarakat kurang yakin penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa ekonomi. Bukan itu sahaja ibu bapa juga turut memainkan peranan dalam memilih IPT terbaik untuk anak-anak mereka..UKM yang sentiasa memartabatkan bahasa Melayu kini kurang menjadi pilihan apabila keluaran mahasiswa dan mahasiswi tidak hebat dalam berbahasa Inggeris.

Buktinya apabila aku yang sedang membeli burger tersentap dengan perbualan antara adik aku dengan mak cik yang menjual burger tentang isu bahasa Melayu..anak lelakinya yang layak memasuki IPTA yang bertaraf terpaksa menolak tawaran tersebut kerana cita-citanya yang memerlukan penggunaan bahasa Inggeris yang lebih meluas membuatkan anak lelakinya memilih kolej swasta sebagai tempat untuk menyambung pengajian. Ini kerana kita sedia maklum kolej swasta menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam dunia pendidikan dan bakal alam pekerjaan mereka.

Bukan itu sahaja, seorang penulis menulis tentang artikelnya bertajuk “DBP perlu adil haram lirik lagu bercampur”. Artikel tersebut menjelaskan tentang Kementerian Penerangan menghalang lagu Melayu dengan lirik bercampur bahasa Inggeris. Antara lagu tersebut adalah seperti lagu DIVA dendangan Anita Sarawak. Lagu terbaru adalah Jangan Ganggu Pacarku naynyian penyanyi kacak Alif Aziz dari seberang. 

Penulis lirik lagu ini melacurkan dan merosakkan kedua-dua bahasa, bahasa Melayu juga bahasa Inggeris. Antara perkataan tersebut adalah seperti tagging-tagging, liking-liking dan lain-lain dengan menggandakan bahasa tersebut dengan mengganggap dirinya sangat kreatif. Lagu-lagu tersebut sering kali didendangkan di bibir-bibir masyarakat kita sehingga sebahagian masyarakat menggunakan bahasa tersebut dalam kehidupan harian.

Lagi 1 yang aku kira dah terlepas pandang oleh kerajaan adalah himpunan Juara RAJA LAWAK yang telah dipentaskan di Istana Budaya. Penggunaan bahasa Melayu yang jelas dirosakkan sama sekali oleh pelawak terkenal JOZAN. Antaranya

“Takpe-takpe saya kefahaman”,
“Pak cik jangan buat laka-laka”,
"Banyak kawasan yang saya menjagainya pun adui terber,"
"Saya mendapat keputusan yang hamat hebat"

dan banyak lagi. ( tak caya tgk kat you Tube korang akan tegelak dengan lawak dowang yang memperlekehkan bahasa Melayu)
Penonton pun bergelak sakan melihat gelagat pelawak tersebut memperlekehkan bahasa Malayu..aku kira memang lawak mereka sampai tak kering gusi..sampai tergolek2..

Kalau dari sudut nyanyian pihak menteri yang bertanggungjawab telah mengambil tindakan maka apakah tindakan yang sesuai untuk mereka??

Penggunaan bahasa yang dibawa oleh JOZAN sangat mempengaruhi kehidupan harian masyarakat. Buktinya adik aku sendiri yang seronok melihat gelagat mereka sehingga mampu menghafaz bait-bait yang disampaikan oleh mereka..Ni baru adik aku yg belajar tinggi2  kat U..habis yang tak belajar kat U..lagi2 student sekolah rendah n menengah..impak yang besar bakal dihadapi rakyat Malaysia kalau mereka berterusan dengan lawak mereka yang menggunakan bahasa ntah apa2 ntah..

Tak kisah pun kalau mereka nak berlawak..tapi jangan sampai menjejaskan bahasa Melayu..

Aku kira kalau kerajaan tak buat program memartabatkan bahasa Melayu..1 hari nanti bahasa Melayu akan jadi bahasa ALIEN, bahasa Lawak Antarabangsa dan bahasa sampah..aku rasa bahasa aku sangat kasar tapi ini lah realiti yang akan terjadi kalau kita orang melayu pun menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pinggiran sahaja..

Pikir pikirkan..^_^


Wednesday, June 27, 2012

Skop Temuduga SPP

Salam bahagia semua..erkk tajuk yang ni saya copy dari fb saya sendiri yang mana ia dipost oleh pelajar-pelajar yang menunggu bila tarikh temuduga SPP..sementara nak tinggu dowang akan fokus tajuk2 ni supaya kaki tak menggeletar ketika masuk bilik temuduga...cepat2 carik maklumatnya...selamat menghadapi temuduga SPP..semoga kita sentiasa dibawah keberkatanNya

SKOP TOPIK TEMUDUGA SPP:
TERAS PENDIDIKAN NEGARA

- Rukun Negara

- Falsafah Pendidikan Kebangsaan

- Wawasan 2020

- Islam Hadhari



KEMENTERIAN

- Kementerian Pelajaran Malaysia

- Kementerian Pengajian Tinggi



SEJARAH PERKEMBANGAN PELAJARAN MALAYSIA

- Perkembangan Dasar & Kemajuan Sistem Pelajaran Kebangsaan

- Perkembangan Pelajaran Masa Kini



SISTEM PELAJARAN MASA KINI

- Pendidikan Pra Sekolah

- Pendidikan Rendah

- Pendidikan Menengah

- Pendidikan Khas

- Program Pendidikan Khas

- Sekolah Sukan

- Sekolah Seni

- Pembestarian Sekolah

- Pendidikan Pasca Menengah & Institusi Pengajian Tinggi

- Pendidikan Swasta

- Pelan Induk Pendidikan



KURIKULUM

- Teori Pendidikan

- Kurikulum Prasekolah

- Kurikulum Baru Sekolah Rendah

- Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah

- Kurikulum Kursus Perguruan Lepasan Ijazah

- Pengurusan Kurikulum

- Program JQAF

- Kia2M



PROGRAM SOKONGAN DAN HAL EHWAL MURID

- Asrama

- Skim Pinjaman Buku Teks

- Biasiswa dan Pinjaman

- Program Bersepadu Sekolah Sihat

- Program Pemakanan Sekolah

- Bimbingan dan Kaunseling

- Malaysia Teacher Standard

- PIBG

- Skim Baucer Tuisyen



PROGRAM KHAS KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

- Gerak Kerja Kokurikulum

- Sekolah Harapan Negara

- Hari Guru

- Projek Nilam

- Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia

- Majlis Sukan dan Kebudayaan Perkhidmatan Pelajaran

- Malaysian Teacher Standard MTS



URUSAN PERKHIDMATAN

- Perintah-Perintah Am

- Peraturan-Peraturan Lembaga Tatatertib Perkhidmatan Awam 1993

- Arahan Perbendaharaan

- Panduan Perbendaharaan Tatacara Pengurusan Stor

- Arahan Perkhidmatan

- Akta Acara Kewangan

- Peraturan-Peraturan Pegawai Awam

Anda mungkin juga meminati:

Panduan Untuk Calon-Calon Temuduga Pegawai Perkhidmatan Pendidikan di Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP)

Semakan Keputusan Temuduga Pegawai Pendidikan Pengajian Tinggi Gred DH 41 Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) 2010

Semakan Keputusan Temuduga Jawatan PPPT GRED DH41 (Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran) 2010



Sunday, June 24, 2012

Tanam Anggur

Anggur adalah buah yang baik untuk kesihatan..tapi anggur disini besar maksudnya untuk aku..hmmm..aku mengganggur..aku masih menunggu tarikh keputusan temuduga aku..lamanya...

Hmm duit semakin lama semakin menyusut..nak minta duit kat mak ayah pun malu sebab downg pun takder duit..lagipun aku jenis bukan reti minta duit dari mak ayah..almaklum aku memang jenis berdikari...hehehe (bukan riak)

Tapi keadaan dah terlampau mendesak..akhirnya aku terjerumus kat 1 part time job yang berkaitan dengan MLM gak..ayyark..dah laa duit takder pastu nak g tempat jauh2..nek kete plak tu..arghhh duit minyak (>_<) nampak sangat dah kering duit aku ni..

Aku bukan jenis berkira tapi bila dah takder duit kene berhati2 gak dalam berbelanja ni..

Owh yer MLM aku tu dikira dipercayai kot..ZHULIAN..rasanya 1 Malaysia tau benda ni..skunk ZHULIAN bukan lagi berdasarkan emas ntah2 apa ntah tapi sekarang ada banyak produk kesihatan..tu yang aku masuk.,.hahaha aku mungkin akan jadi ahli mati..mana ada modal nak beli barang...adoiii...

Dah laa tu, mak cik kat sana asyik paksa beli barang je..kalo takat RM20 ke 30 takper ni RM 300..dalam hati nak jer aku jerit..siap suh pakai duit mak bapak..banyak cengkadak..ingat aku ni owang kaya ker..last2 aku berterus terang..

"Mak Cik sy ni belajar lagi..tengah tunggu temuduga SPP..kira sy masih mengganggur..insyaAllah kalo ada duit saya guna untuk modal..saya minta maaf saya tak blh nak susahkan kuarga"..

Hehehe kene cakap sopan2..akhirnya mak cik tu faham keadaan aku..pastu makcik tu kata kalo takder duit adik carik laa orang..yuran ahli RM 68..masalahnya skunk ni saper yang nak percaya MLM..aku sebagai guru pun samapi skunk tak caya..

Tapi aku masuk ni sebab ada jual produk kesihatan..dan ia mmng dipercayai..aku sendiri dengar..bukan kerana emas palsu dowang tu,..so kalo ada sesiap yang rasa nak masuk call laa..erkkk bukan call..ermm comment jekat blog ni..(hahaha ni bukan nak iklan kan k)  kalo korang rasa kesihatan tu penting korang boleh laa join..aku pun tak harapnak masuk pun..cuma sekadar nak beli untuk diri aku jer..ala2 avon haha..

Erkk dah melalot plak..so ni laa cerita perjalanan tanam anggur aku...hehehe

Friday, June 22, 2012

Jangan bersangka buruk

Hari ini antara percaya dan tidak..aku rasa aku dah sedar yang aku terlalu bersangka buruk dengan orang yang baik sangat kat aku..

Jadi aku buat keputusan untuk turunkan ego aku dengan menghubungi dia..aku rsa dah malas nak bermonolog dalam hati tentang diri dia..akhirnya aku dapat jawapan yang aku tak pernah sangka selama ni...

" Awak saya tak nak hubungi awak sebab saya rasa ada kemaksiatan yang akan timbul. Melalui suara. Saya tengok awak yang banyak bawa saya jalan kemaksiatan jadi saya kene cegah.. lagipun awak belum sah jadi isteri saya" dengar je ayat aku bawak kemaksiatan pada dia aku dah mula rasa lain..yer laa aku cuma nak dia ambik berat kat aku..

"Lagipun saya bz. awak kene memahami keadaan saya. kalo saya tak kerja saya nak dapat duit kat mana.lagi satu sy memang mendiamkan diri.. sebab saya nak awak pk apa kesalahan awak." dia teruskan perbualan dan bla..bla..blaa...

Tapi yang paling menguja aku bila dia kata dia tak nak terus berhubung sebab akan timbulkan maksiat...mak aiii adakah aku orang bertuah tu...awkk saya minta maaf sebab terlalu bersangka buruk pada awak masa saya post kat blog yang lepas..arghhh jahatnya..adakah aku layak dapat dia ni..

Hurmm kene istikharah...(^_^)

Yahhh lagi satu aku rasa dah mula nak terima dia seadanya..dan aku kene berubah..almaklum aku anak kedua..kalo baca horoskop pun memang kene ngan batang hidung aku..anak kedua adalah degil, tukar keputusan last minutes, banyak lagi laa..

Hurmm tapi adakah dia akan terima aku yang degil ni. kene rujuk kat Allah ni..

Ya Allah aku percaya pada jodohMu. Sesungguhnya Kau maha Mengetahui tentang baik dan buruk ttng yang ada pada diri hambaMu.. Ya Allah aku sentiasa mohon pada Mu agar kau kurniakan jodoh yang terbaik didunia dan akhirat..aminn

Tuesday, June 19, 2012

Maaf saya tolak pinangan kamu..

Perkenalan kami bermula di Tagged..agak bertuah juga rasanya bila berjumpa dengan seorang lelaki yang ada kekuatan agamanya, kaya pula tu..ada kete besar..tapi dalam hati selalu fikir..

"Takkan lelaki sebaik ini jodoh aku"..hmmm..almaklum diri ini bukan bagus sangat..

Ingat lagi perkenalan kami bertarikh 15.3.2012..niat dia taknak berkawan tapi nak jadikan aku sebagai isterinya.. latar belakang keluarganya agak baik dan sempurna..tapi aku minta 3 bulan untuk mengenalinya dan akan memberikan jawapan pada 15.6.2012..baru 2 bulan kenal dia dh jadi lain.. lama kelamaan dia jadi macam chips more sekejap ada sekejap takder. kadang seminggu baru mesej..


" Maaf bizi ada ceramah.. nnti malam saya call"..ni baru mesej. Tunggu time malam telefon tak berbunyi.. Call dah jarang sangat..kalau dulu selalu call tanya khabar, "dah makan ke lum".n selalu tanya "hari ni macam ner?"..

Yang penting cara dia menyelesaikan masalah agak kurang profesional..dia lebih suka mendiamkan diri..bagi aku mendiamkan diri bukan benda yang boleh selesaikan masalah..bila ada salah faham aku call balik langsung dia tak nak angkat..hmm..

Sebab lain juga bila difikir balik kerana kebizian dia.. membuatkan aku terpinggir..takut nanti kerana kesibukan urusan kerja dia membuatkan aku hidup keseorangan macam janda anak dua..huh tak patut aku fikir yang bukan-bukan..

Jodoh kan dah ditetapkan..Hmm aku tidak mencari lelaki yang ada rupa..aku juga tidak mencari lelaki yang kaya. senang kata taste aku sederhana je..tiba-tiba Allah pertemukan aku pakej yang lengap..kaya, dan ada kekuata agama,.

Akhirnya aku mengerti bahawa kekayaan bukan membawa kita kepada kebahagiaan..rupa pula bukan hingga akhir hayat..dan agama?? nak carik jodo kene tengok pada agama..tapi bagi aku cukuplah lelaki itu tidak pernah meninggalkan yang wajib..

Awak.. kalo awak baca blog ini saya minta maaf..saya tolak awak bukan kerana awak kurang hensem tetapi kerana awak terlalu bizi hingga lupa orang yang sayang kat awak dulu..saya dah jatuh hati pada awak..tetapi hati saya semakin jauh bila awak jadi chips more..mungkin kerana kerja Engineer sentiasa sibuk.. tetapi takkan tak bole luangkan 2 minit masa awak daripada 24 jam untuk mesej saya n bagitau kenapa awak diam..atleast awak balas mesej saya coz saya bimbangkan awak..

Saya juga minta maaf sebab ego saya terlalu tinggi untuk menghubungi awak..saya yakin Allah nak renggangkan kita sebab nak berikan laluan pada saya untuk mengajar saya tentang hidup dunia ni..dan Allah nak bagi awak laluan untuk bertemu dengan perempuan yang lebih baik dari saya..

Thanks Allah..saya sayang sangat kat Allah..thanks bagi kekuatan (^_^)

Pengorbanan ibu


Mak pandang jenazah abang yang terbaring kaku. Walaupun muka sembap, perut membusung, namun mak nampak ketenangan pada wajah abang.

Mak ambil pisau. Mak potong baju-T yang tersarung pada tubuh abang, baju terkahir yang abang pakai, Mak terpaksa potong kerana kerana baju itu tidak muat untuk melalui perut abang yang 'buncit'.

Tapi, mak akan simpan baju itu. Mak tak cuci, sesekali boleh mak cium baju itu, sekadar pengubat rindu di hati. Kemudian abah kendong tubuh abang ke pangkin yang telah disediakan. Lalu abah dan mak mendikan jenazah abang. Hanya kami berdua. Mak tak mahu orang lain. Biar tangan abah dan mak yang menjiruskanair buat kali terakhir pada tubuh kecil abang.

Mak nampak anak mata abah, berkaca-kaca, setitis dua air matanya tumpah, mengalir di pipi, tapi cepat-cepat abah sapu dengan lengan sasanya.

"Bang, jangan menangis. Kita selesaikan hingga ke titisan terkahir," begitulah kata mak pada abah.

Setelah abang dimandikan, mak bantu abah kapankan jenazah abang. Pun hanya kami berdua juga. biar tangan kami saja yang memakai dan membalutkan kain terakhir pada tubuh abang.

"Kakak, jangan menangis. tak baik buat abang macam tu!"

Itu pesan mak semasa kakak-kakak mahu mengucup dahi abang buat kali terakhir. Abah pula selepas mengucup dahi abang, cepat-cepat abah menjauh memalingkan muka.

Mak nampak air mata abah berjuntaian membasahi pipi. Dan buat kali terakhir itu juga, mak usap dahi abang. Mak senyum, lantas kucup dahi abang.

Mak bisikkan: "Abang tunggu mak di syurga ya!"
Akhirnya, wajah abang 'ditutup'. Kami sembahyangkan abang buat kali terakhir. Ramai betul jemaah yang turut serta. Setelah itu, kami bawa abang ke tanah perkuburan.

Abah masuk ke dalam liang lahad untuk menyambut jenazah abang. Alhamdulillah, semua kerja dipermudahkan. Abang sudah selamat di sana.

Bertubi-tubi mak terima ucapan takziah daripada tetamu yang datang. Abang nak tahu, ada satu soalan yang mereka tanyakan pada mak.
Soalan itu asyik terngiang-ngiang di telinga mak. Tanya mereka: "Kakak uruskan jenazah anak kandung sendiri, tapi setitis air mata tak jatuh ke pipi? Kenapa kakak tidak menangis?" Itulah soalan mereka.
Mereka hairan kenapa mak tidak menangis, sebaliknya bibir mak tidak lekang dengan senyuman. Kenapa mak masih mampu tersenyum di saat memangku sekujur tubuh yang pernah berada dalam rahim mak dulu? Empat tahun dua bulan mak membesarkan Abang. Mak selak helaian demi helaian paparan kertas dalam diari yang sedikit usang itu. Aduh! Banyak sungguh memori yang tercatat di dalamnya. Membacanya bagaikan meruntun jiwa mak kembali mengenangkan perjalanan derita Abang sejak lahir hingga menghembuskan nafas terakhir. Mata mak terpaku pada catatan peristiwa lebih kurang tiga bulan sebelum Abang pergi. Mak rasa, di sinilah terkandung jawapan yang mak cari-cari. Jawapan untuk soalan yang mereka tanya kenapa mak tidak menangis?

Mak akan bacakan sedikit rentetan diari ini supaya mereka tahu kenapa mak tidak menangis, sayang.

Januari 2011- Perut Abang semakin membusung kerana hati membengkak. kata doktor, semua organ dalaman Abang sudah rosak, sudah 'reput'. Tidak boleh diselamatkan lagi. Tidak mengapa. Hati mak berkata, cukuplah! Tidak akan ada lagi pembedahan untuk Abang.

26 Februari 2011- Hari ini ulang tahun ke-4 abang. Dua hari sebelum itu, mak tanya, abang nak kek apa? Abang jawab, nak kek lori sampah! Hah Hah.. Tergelak mak. Abang suka sangat melihat lori sampah yang lalu setiap pagi depan rumah. Sebab itu abang nak kek bentuk lori sampah, Puas mak dan abah melilau sekitar Kuala Lumpur , tetapi tak jumpa kek macam tu. Tak ada yang sanggup buat kek macam yang Abang minta. Mak kecewa! Selama ini, mak tunaikan apa saja permintaan Abang, tapi kali ini mak gagal. Mak belikan kek coklat strawberi sebagai pengganti. Dengan perut membusung, dada berombak kerana sukar bernafas, Abang masih tersenyum dan nampak ceria melayan rakan-rakan yang datang, sama-sama menyanyikan lagu hari jadi abang. Dan ketika itu, hati mak sudah terdetik, mungkin ini hari jadi abang yang terakhir.

7 Mac 2011- Keadaan abang semakin kritikal. Perut abang semakin membesar. Abang tidak mampu untuk bergerak dan lebih banyak terbaring serta asyik sesak nafas. Mak semakin tidak tahan melihatkan keadaan Abang sebegini rupa. Mak bawa Abang ke IJN, rumah 'kedua' abang sepanjang tempoh hayat Abang. Kata doktor, tiada apa yang boleh dilakukan lagi. Abang hanya menanti waktu. mak angguk perlahan-lahan. Mak redha dengan ketentuan ilahi. Dalam hati mak juga terdetik, masa Abang sudah tidak lama lagi. Para ibu di wad tersebut asyik bertanya pada mak, macam mana dengan keadaan Abang? Mak cuma mampu untuk jawab, "InsyaAllah, Abang akan sihat!" Mak terpaksa cakap begitu pada mereka, sebab mak tidak mahu mereka semua lemah semangat jika mereka tahu Abang sudah tiada harapan lagi. Mereka pun sedang bertarung dengan ujian Allah apabila anak-anak yang dikasihi ditimpa penyakit. jadi biarlah jawapan yang mak beri itu kedengaran manis pada telinga mereka. Pahitnya, biarlah mak sendiri yang telan.

13 Mac 2011- Hari ini merupakan hari Ahad. Mak pinta kebenaran doktor untuk bawa Abang pulang kerumah . Doktor izinkan. Biarlah Abang habiskan waktu-waktu terakhir bersama keluarga. Dan disaat-saat akhir ini, mak mahu tunaikan apa saja permintaan Abang. Di rumah, setiap hari mak akan tanya, "Abang nak apa harini?"

Mak masih ingat pada suatu pagi, abang menjawab, "Mak, Abang nak naik kereta bomba!"
Mak termenung dengar permintaan Abang. Bila abah pulang ke rumah, terus mak ajak abah keluar. Abah tanya pergi mana?

Mak jawab, "Balai bomba!"

Sampai di situ, mak meminta izin daripada pegawai bomba. Mak kata padanya, Abang teringin sangat nak merasa naik ke dalam trak bomba. Pegawai itu cuma garu-garu kepala, kemudiannya menggeleng-gelengkan kepala. Belum sempat pegawai bomba itu menjawab, lantas mak tarik baju Abang ke paras dada.

Separuh berbisik, mak beritahu pegawai itu, "Encik, ini anak bongsu saya dan hanya menanti masa untuk 'pergi'! Benarkan saya tunaikan impian terakhirnya ini!" Bila lihat perut Abang yang buncit dan dada dipenuhi kesan parut dan jahitan, pegawai itu tidak tunggu lama. Terus dicapainya kunci, dibuka pintu salah satu trak bomba itu. Lantas dia terus dukung Abang dan letakkan Abang ke atas tempat duduk bahagian pemandu. Abang nampak gembira sangat biarpun cuma 15 minit abang di dalam trak itu. Tetapi Abang tidak perasan, ketika itu mak palingkan muka selama lima saat. Sekadar mahu mengelap titisan air mata yang mula bertakung.
Hari lain, mak tanya lagi pada abang, "Abang nak apa?"

Abang pun jawab: "Abang nak naik lori sampah!" Mak dukung Abang, tunggu depan rumah. Bila lori sampah lalu pagi itu menjalankan rutinnya mengutip sampah, Mak tahan lori itu.
"Encik, anak saya teringin naik lori ni. Boleh izinkan sebentar?" Pekerja itu tertawa mendengar kata-kata mak. Kemudian, mak angkat baju Abang dan beritahu perkara sama. Terus berubah mimik wajah mereka. Segera mereka angkat Abang, letakkan di tempat duduk pemandu. Ada antara pekerja itu yang memalingkan muka, tak sangup untuk melihat Abang lama-lama. Sedih agaknya. Begitulah seterusnya. Setiap hari, mak akan tanya pertanyaan yang sama. Kalau Abang nak tengok gajah, mak akan bawa Abang pergi zoo. Walaupun abang tak larat jalan, tak apa.
Mak dan abah tidak kisah, kami silih berganti dukung Abang. Abang pinta nak tengok burung, mak bawa Abang ke taman burung. Abang nak main permainan robot, mak bawa ke kompleks beli-belah yang ada permainan seperti itu. Ke mana saja Abang nak pergi dan apa sahaja yang Abang inginkan, semuanya mak tunaikan! Setiap hari juga mak tanya Abang nak makan apa. Macam-macam Abang teringin nak makan. Murtabak, nasi paprik, milo ais, cendol, air tebu, air bandung , rojak dan macam-macam lagi, semuanya mak tunaikan walaupun makanan itu Abang pinta pada pukul 3.00 pagi.
Mak tahu dan faham, masa Abang bersama mak dan abah semakin suntuk!
27 Mac 2011- Abang semakin kritikal! Abang sudah tidak mampu untuk berkata-kata, apatah lagi untuk bergerak seperti biasa. Mata Abang kuyu dan Abang hanya mampu terbaring sambil memeluk Aina, anak patung kesayangan Abang. Mak segera pinta abah bawa Abang ke hospital.

"Kali ini kita bawa abang ke IJN, tapi kita mungkin akan keluar dengan tubuh abang yang sudah tidak bernafas!" Itulah kata-kata mak pada abah sebelum bertolak ke IJN. Mak mahu abah bersedia dan redha jika apa-apa berlaku. Sampai di IJN, abang terus ditempatkan di wad khas untuk pesakit kritikal.

5 April 2011- Mak telefon sekolah asrama Kakak sulung di Seremban. Mak minta pelepasan daripada cikgu untuk benarkan Kakak pulang.
"Adik tenat. Saya mahu kakak-kakaknya berada di sampingnya pada saat terakhir!" Mak pinta pada cikgu dan Kakak diizinkan pulang. Kemudian, Dr. Adura, doktor yang sinonim merawat abang juga datang melawat. Ketika itu mak ceritakan yang mak terkilan sangat tidak dapat tunaikan permintaan Abang yang mahukan kek berbentuk lori sampah.
7 April 2011- Pagi ini Dr. Adura datang melawat Abang lagi. Kemudian Dr. Adura beritahu ada surprise untuk Abang tengah hari ini. Rupa-rupanya, tengah hari itu tetamu yang juga rakan-rakan alam maya Dr. Adura datang membawa kek lori sampah yang Abang mahukan sebelum ini. Ada dua kek mereka bawa. Mak tak sangka, Dr Adura rajin menulis mengenai kisah abang didalam blognya dan ramai yang menawarkan diri untuk menyediakan kek yang abang pinta. Para tetamu bersama jururawat dan doktor menyanyikan lagu selamat ulang tahun untuk Abang. Tetapi abang kurang ceria, wajah Abang tampak letih dan nafas abang turun naik.

8 April 2011- Tengah hari ini, masih ada lagi tetamu datang membawa kek berbentuk lori warna pink untuk abang. Tetapi abang sangat lemah. Abang sekadar terbaring merenung kek itu. Malam itu, semasa jururawat mengambil tekanan darah Abang, bacaanya meningkat naik. Tetapi hati mak dapat merasakan yang Abang sekadar mahu meredakan keresahan hati mak. Malam itu, hanya mak berdua dengan Abang berada di dalam bilik. Mak pandang sayu wajah abang yang semakin lesu dan pucat. Mak duduk di sebelah Abang, mak peluk dan usap rambut Abang. Mak menangis teresak-esak bagai anak kecil.
Dalam tangis itu, mak katakan pada Abang, "Mak tahu Abang nak senangkan hati mak. Abang tak perlu buat macam tu. Mak tahu Abang nak pergi. Jangan tahan-tahan Abang. Pergilah menghadap Ilahi. Mak sudah sedia. Mak redha segalanya. Mak puas dapat sempurnakan apa sahaja hajat yang Abang pinta. Mak juga bangga kerana Allah hadirkan Abang dalam hidup mak walaupun seketika."
Abang hanya diam, memandang mak dengan pandangan lesu. Dan ketika itu mak menangis sepuas-puasnya. Mak juga berjanji bahwa mak tidak akan menangis lagi selepas itu! Ya, mak tidak akan menangis lagi biarpun abang sudah tiada lagi di dunia.
9 April 2011- Pagi itu mak pesan pada abah agar bawa semua anak-anak datang ke hospital. Masa Abang dah dekat sangat. Mak lihat Abang sudah kritikal. Wajah Abang sudah tampak biru, lebam! Dada Abang berombak, tercungap-cungap menarik nafas.

Abang sudah tidak mahu makan dan minum lagi sejak malam tadi. Pukul 8.00 pagi, abah dan kakak-kakak sampai. Mak suruh Kak Long bacakan Yaasin di sebelah Abang. Mak suruh abah baca juga, tapi bacaan abah tersekat-sekat kerana cuba menahan tangisnya.
Pukul 3.00 petang, Abang semakin lesu. Lantas mak ajak Abang keluar berjalan-jalan.
"Abang, abang nak tengok matahari tak? Jom kita turun kantin minum sambil tengok matahari!"

Abang hanya mengangguk lemah. Mak dukung Abang dan kita satu keluarga turun ke kantin. Abang mahu minum air coklat. Tapi Abang hanya minum seteguk. Kemudian, Abang lentukkan kepala pada bahu mak.
"Abang, tu tengok kat luar tu? nampak tak sinar matahari tu? Cantikkan?" Mak tunjuk pada abang sinar matahari yang kelihatan di celah-celah rintik hujan yang turun waktu itu. Abang angkat kepala melihat ke arah matahari itu. kemudian, abang menguap.
"Abang ngantuk!" Itu kata Abang dan kemudian abang terlentuk semula pada bahu mak. Tiba-tiba jantung mak berdegup kencang. "Bang, jom naik. Abang nak 'tidur'! Mak terus ajak abah dan kakak-kakak naik semula ke wad walaupun mereka belum sempat jamah makanan di atas meja.
Sampai sahaja di wad, mak terus baringkan Abang di atas katil.

Dan Abang terus merintih dalam nada yang lemah, "Makkk..sakit perut..!"

Suara Abang amat perlahan dan amat sayu bunyinya. Lantas mak letak tapak tangan mak atas dahi Abang.

"Abang, hari ini, waktu ini, mak redhakan Abang pergi. Mak halalkan segala makan minum Abang. Mak halalkan air susu mak untuk Abang. Pergilah Abang. Mak izinkan Abang pergi!" Mak ucapkan kata-kata itu sambil merenung jauh ke dalam mata Abang yang semakin kuyu. Saat Abang sedang nazak itu, mak panggil kakak-kakak agar mengucup Abang selagi Abang masih bernafas. Mereka kucup pipi Abang bertalu-talu dan mula meraung dan menangis.

"Kakak! kalau kamu semua nak menangis, keluar dari bilik ini. Mak tak mahu Abang dengar kamu menangis! Jangan seksa Abang dengan tangisan kamu semua!" Mak marah mereka. Mak tidak mahu Abang lihat kami menangisi pemergian Abang. Mak tahu, Abang akan jadi lebih sedih dan berat hati untuk pergi bila melihat kami menangis di saat akhir sakaratulmaut menjemput Abang. Mak tidak mahu tambahkan lagi kesedihan Abang untuk meninggalkan kami. Abah pula hanya berdiri di penjuru bilik, meraup wajah menahan suara tangisannya. Jururawat yang ada dalam bilik juga menangis, mak suruh jururawat keluar dan tutup tirai bilik itu. Mak tak mahu orang luar lihat. Mak tak mahu ada orang menangis di saat Abang akan pergi. Setitis dua mengalir juga air mata mak. Tapi mak masih mampu tersenyum.

"Pergilah Abang. Mak izinkan. Mak izinkan.. pergilah.."

Dan perlahan-lahan mata abang yang layu tertutup rapat, genggaman tangan Abang pada jari mak semakin lemah dan akhirnya terlepas...

Pukul 3.50 petang, akhirnya Abang meninggalkan dunia fana ini. Innalillahiwainnailahirajiun.
Mak kucup dahi Abang. Mak bisikkan di telinga Abang, "Tenanglah Abang di sana . Suatu hari nanti, mak juga pasti akan turuti jejak Abang. Abang... tunggu mak di sana ya! Di syurga!"

Abang, sekarang mak sudah dapat jawapanya. Mengapa mak tidak menangis? Pertama, Abang telah di takdirkan menjadi ahli syurga yang akan membantu mak di sana nanti. Kedua, apa saja keinginan Abang semasa hayat abang telah mak tunaikan. Tiada lagi rasa terkilan di hati mak. Ketiga, segala hutang sebagai seorang ibu telah mak langsaikan semasa hayat Abang. Mak telah sunatkan dan buat akikah untuk Abang. Keempat, mak telah menjalankan tanggungjawab sepenuhnya, sentiasa berada di sisi Abang dan menggembirakan Abang setiap saat dan waktu. Kelima, mak rasa istimewa dipilih Allah untuk mendapat anak seperti Abang. Mak jadi 'kaya' dengan kehadiran Abang. Kaya kesabaran, kaya tawadhuk, kaya keredhaan , kaya keimanan, kaya kawan, kaya ilmu, dan kaya pengetahuan. Mak telah beri segalan-galanya melebihi seratus peratus untuk Abang. Mak telah beri yang terbaik dan mak telah berusaha hingga ke garisan penamat. Sebab itu mak tidak perlu menangis lagi.

Abang.. biarpun kini hidup mak dan abah terasa sunyi dan kosong tanpa Abang tapi... mak akan sentiasa tersenyum mengenangkan saat-saat terindah kehadiran Abang dalam hidup kami biarpun cuma sebentar. Abang dalam kisah ini adalah adik Iqbal Fahreen Hamdan, anak bongsu daripada lima beradik. Abang masuk hospital seawal usia dua minggu akibat menghidapi lima jenis kompilasi jantung termasuklah kekurangan injap, jantung berlubang dan saluran sempit. Abang telah menjalani pelbagai siri pembedahan seawal usia dua bulan dan ada antara pembedahannya yang gagal, malah abang pernah disahkan 'mati' apabila jantungnya berhenti berdenyut.





My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates