Followers

Pages

Saturday, August 1, 2009

Sebab ISA diperlukan

Sebab AKDN diperlukan

a) Mencegah daripada berlakunya sebarang ancaman terhadap keselamatan negara. Contoh AKDN tidak digunakan: Berlaku peristiwa 13 Mei 1969.
AKDN digunakan dalam opersai Lalang 1987. Insiden dapat dielakkan.
b) Untuk menangani isu keselamatan berkaitan perkauman dan keagamaan.
Contoh: Isu Al-Arqam (1994), Al-Maunah (2000) dan Hindraf (2007).
c) Untuk menangani masalah keganasan bersifat domestik dan mempunyai rangkaian serantau dan antarabangsa.
Contoh JI dan KMM.
d) Undang-undang jenayah tidak sesuai digunakan dalam kes keselamatan negara kerana

i) Tidak menjamin rahsia operasi sulit keatas sasaran.
ii) Mengelakkan identiti sumber dari terdedah pada umum.
iii) Mengelakkan perasaan cemas orang awam berkaitan situasi keselamatan negara yang boleh jejaskan keyakinan mereka.Perancangan awl tanpa persiapan fizikal tidak dapat dibuktikan di mahkamah terbuka. Cth: Yazid Sufaat iaitu anasir JI dan pakar Bio-Kimia yang menjalankan latihan ketenteraan dan buat bom di Afghanistan ducat didakwa bawah undang-undang terbuka negara ini

Masalah sekiranya AKDN dimansuhkan

Selepas insiden 9/11 banyak negara hadapi masalah untuk menangani ancaman pengganas. Walaupun pasukan keselamatan di sesetengah negara mengetahui ancaman awal berlaku serangan pengganas tetapi mereka menghadapi masalah untuk mengambil tindakan pencegahan awal kerana tiada undang-undang khusus untuk menanganinya seperti Insiden yang pernah berlaku di Bali, Indonesia pada Okt 2002 dan pengeboman hotel Marriot Jakarta pada Ogos 2003. Selain itu insiden ajaran sesat Jim Jones di Guyana pada 1978 dimana 900 pengikutnya membunuh diri manakala di Waco, Texas seramai 86 orang pengikut David Koresh telah membunuh diri pada tahun 1993. Pihak berkuasa tahu tentang kegiatan mereka tetapi tidak dapat mencegahnya kerana tiada undang-undang pencegahan sepertimana AKDN.

2 comments:

chanteque304 said...

salam ziarah.....tahniah, perkongsian ilmu yg ckup bgus..moga fakta2 dlm ni x mengelirukan pembaca n follower...harap kajian terperinci dijalankan utk mensahihkan fakta.:)

Noor Hafizah said...

hehehe...ni assgmnt masa praktikal dulu..Copy paste laaa..almaklum 1 Ogos kan perhimpunan bantah ISA

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates