Followers

Pages

There was an error in this gadget

Saturday, January 12, 2013

Istiqamah: Mudah atau Sukar dilakukan

Assalamualaikum ^^
Salam sejahtera n salam ukhuwah.. Blog kali ni di update atas tajuk yang aku rasa best untuk dipresentkan iaitu Istiqamah. Maksud Istiqamah ni adalah berterusan dalam melakukan amar makruf dan nahi mungkar. Ermm bagi aku tajuk ini memang sesuai untuk dunia kahir zaman..(macam sekarang)

Errkk kenapa dunia akhir zaman??

Pada pendapat aku manusia sekarang sering mengejar dunia sehingga lupa yang mereka sebenarnya hilang kehidupan akhirat.. Apa maksud 'hilang' akhirat.? kebanyakan manusia ni bekerja kerana ingin memenuhi kehendak hidup di dunia sehingga lupa yang kita sepatutnya berada di bumi Allah adalah untuk mencapai bekalan di akhirat..

Dalam hidup ni ada tak istiqamah??

Hehehe ni yang aku nak cerita ni..sebenarnya aku pun antara golongan yang pandang remeh dosa-dosa kecil. tak semua dosa kecila aku pandang remeh (maksud aku sebahagian). Contohnya aku pakai tudung melebihi bawah dada, dan baju saiz besar supaya tak nampak tubuh badan. Seluar pula besar gak..Kira dah perfect gak laa..tp satu je aku tak pakai stoking..aku tahu aurat wanita ni adalah semua tubuh badannya kecuali muka dan tapak tangan (Bukan nak bukak aib tp jadikan ini sebagai pengajaran kita bersama)

Laa kenapa abaikan stoking pulak??

Hah kenapa aku abaikan..sebab bagi aku lelaki tak pandang bawah..dowang  pandang atas. hehehe sebab tu aku pandang ringan. Tapi sebenarnya aku kene sedar mata aku hanya ada dua biji..tak semua lelaki aku boleh detect untuk tak pandang kaki aku. kan3..Lelaki gatal dia pandang atas bawah..lelaki macam ni aku macam nak hadiahkan penumbuk..tp takper..dia tak pandang aku pun dah ckup..

Macam mana boleh sedar dosa kecil ni?

Aku sedar bila adik aku nasihat aku.."Kita ni manusia selalu pandang remeh dosa kecil. Contohnya stoking. kaki kita kecik je..tapi Allah nilai dengan neraka kat akhirat. Bertaubatlah..Alaa ko pakai stoking hari-hari nanti benda ni akan jadi tabiat Kita ni berubah susah tapi nak istiqamah lagi susah"..hahaha adik aku nasihat buat aku tersentak..so aku beli laa stoking yang ada jari sebab aku suka pakai selipar..

Hari-hari ke pakai??

Soalan terbaik kalau ni yang dowang ajukan..sekarang ni aku dah istiqamah dan benda ni dah mula jadi tabiat..Maksudnya bila nak pergi kedai sejengkal je aku teringat kaki aku..Mula-mula payah gak..sebab dah biasa pergi tempat dekat-dekat terus sarung selipar dan pergi ke tempat yang nak dituju. Tapi sekarang ni alhamdulillah ia mula jadi tabiat. Tak kira mana aku jejakkan kaki di bumi Allah aku akan ingat kaki aku kene tutup.

Kesimpulan??

Allah tu maha adil. Bila kita ikhlas nak istiqamah melakukan kebaikan maka dia akan 'bisikkan' kat hati kita dan 'mengingatkan' kita dengan caraNya. Bila aku lupa, Allah ada untuk mengingatkan aku. Aku bersyukur pada Allah sebab Allah tak jarakkan lagi hubungan aku denganNya..jalan terbaik nak dekatkan dengan Dia adalah istiqamah.. Maka Allah akan dekat dengan kita..

Kita ni manusia yang hina dan jahil. Apa pun kene belajar..jangan anggap kita dah berkuasa kat dunia ni maka akhirat kita lupa..sebab nak dekati syurga Allah tu bukan senang. Maharnya adalah sama ngan keindahan syurgaNya.

So akhir sekali??

Pergilah beli stoking..ala bukan mahal pun..Maharnya Allah ganti ngan syurga yang indah..Semoga kita semua berada dalam kelompok hamba Allah yang sentiasa diberi perlindungan ..Allah sayangilah aku..aku hamba yang mudah alpa. .berikan aku kekuatan untuk aku terus istiqamah..Aku hamba Allah yang mencari redhaMu.........AMIN.......

5 comments:

mcf said...

Awak de silap.. Xsume owg tgk atas ja.. Sy slalu ja tgk kaki pmpuan.. ^_^

Noor Hafizah said...

haha gatai la..awk tgm kaki pompun wat gapo huhuhu

mcf said...

Nk tgk de cagu x? Napa? Cuak leteww.. Hagagaga.. De le sbbnye ^_^

Noor Hafizah said...

cagu tu apa?? hahah tak cuak pun...ni msti sbb gatai la ni...hohoho

mcf said...

Sbb gatai? Hagagagaga.. Sbb malu kot tgk muka pmpuan..

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates