Followers

Pages

There was an error in this gadget

Sunday, January 19, 2014

Antara kekuatan iman dan kekuatan pendirian

Assalamualaikum

Hari ini aku ingin update tentang antara kekuatan iman dan kekuatan pendirian. Kekuatan iman yang aku maksudkan adalah ketinggian pengetahuan agama dan diaplikasikannya dalam kehidupan harian. Maksudnya dalam sehari kita kana menunaikan solat lima waktu sehari semalam. Walaubagaimana sibuknya kita sebagai hamba Allah kita tetap akan laksanakan solat lima waktu ini walaupun terpaksa qada'. Itu adalah kekuatan iman kerana kita yakin kalau kita tinggalkan solat maka salah satu tiang agama kita akan runtuh. 

Tapi bagaimana dengan kekuatan pendirian. Kalau hari-hari kita lewatkan solat adakah itu kekuatan iman. Bagi aku itu itu bukan kekuatan iman. Itu adalah kejatuhan pendirian sedikit demi sedikit. Dan baikilah ia dengan solat sunat taubat. 

Hari ini secara ringkasnya aku ingin perkatakan sehebat mana pun kita dalam menuntut ilmu agama kalau tidak diaplikasikannya dalam kehidupan harian maka tiada gunanya. dan sehebat mana pun kekuatan iman dan ilmu agama tetapi bila berhadapan dengan fenomena atau trend yang bertentangan dengan agama lalu dia mengikutinya maka dia akan menjadi hamba Allah yang lebih buruk dari mereka yang kurang ilmu agama. Percayalah kerana ia dah banyak terjadi dengan sahabat-sahabat yang berada disekeliling kita. 

Agama yang cukup gah didada sebagai benteng dalam menghadapi kehidupan yang bertentangan akhirnya benteng iman itu roboh kerana tiadanya dia terdedah dengan kehidupan yang lebih mencabar. Cukuplah seorang sahabat yang dulu sentiasa menjadi seorang naqibah dan usrah yang terbaik dikalangan sahabat lain. Akhirnya Allah berikan sahabat ini rezeki melanjutkan pengajian ke luar negara iaitu New Zealand. Dan sekarang sahabat ini telah melakukan banyak perkara yang melalaikan kehidupannya dek kerana kekuatan iman tidak dapat mempertahankan kekuatan pendiriannya. InsyaAllah harap sahabat ini dapat berubah kearah yang lebih baik. 

Jadi percayalah usah dipandang rendah mereka yang punya ilmu agama yang rendah kerana mungkin mereka adalah yang terbaik disisi Allah. "Kun Fayakun". 

Hiduplah dengan keimanan dan taat pada Allah.Mohon pada Allah semoga hidup kita akan menjadi yang lebih baik disisinya 

0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates