Followers

Pages

Sunday, March 2, 2014

mengandung dan sebaliknya..Biar Allah tentukan

Assalamualaikum..
 
Setelah sekian lama tak update blog ni kerana sibuk dengan tugas hakiki dan tugas sebagai seorang pelajar akhirnya aku cuba untuk gagahkan jari aku menaip untuk suatu tajuk yang sesuai bagi mereka yang sibuk menunggu untuk saat menghamilkan diri dan akhirnya tidak mencapai hasrat. Ia suatu kekecewaan yang sangat besar. Lagi-lagi bila dah lama kahwin masih tak menampakkan hasil.
 
Lagi mengecewakan bila pegang anak owang mulalah soalan yang kurang enak menjengah "ko bila lgi fiza nak dapat?? orang lain semua dah ada dh ni??". "fza bila lg??". "nah2 pegang budak ni ambik berkat?" haishhh kepada semua mereka yang diluar sana tolonglah jangan kuarkan kata-kata macam ni pada wanita yang masih belum dikurniakan zuriat kerana kata-kata ini umpama pedang yang menyebabkan air mata jatuh kerana sedihnya hati menanggung soalan seperti ini.. Sebab aku dah alami dan benda ni biasa berlaku ditempat kerja dan apabila menghadiri kenduri kahwin
 
Setiap wanita yang sukar untuk mengandung itu mesti ada sebab. samaada peranakan wanita ini tanduk, atau tinggi atau sebab-sebab lain. Jadi sejujurnya aku juga ada masalah peranakan. Disebabkan agak kecewa bila mendengar hal sebegini aku cuba mencari alternative lain. antaranya aku cuba mengamalkan Blackmores Evening Primrose Oil (EPO). Aku amalkan pun sebab aku sememangnya menghadapi senggugut yang agak kuat. setiap kali senggugut aku akan mengelakkan diri untuk mengambil ubat sebab pernah seorang doctor menasihati aku agar biar menahan sakit dari mengambil ubat kerana ia tidak baik untuk jangka panjang. Tapi EPO ni sejenis pil kesihatan..jd aku pun try amalkan
 
Hanya Allah yang tahu betapa terseksanya menghadapi senggugut. Alhamdulillah walaupun senggugut tapi kitaran haid selama ni semuanya baik. Cuma senggugut biasanya menyebabkan aku cirit birit, muntah dan pitam. Cuma sejak aku berkahwin pada tanggal Oktober 2013 aku hanya mengalami sakit perut dan cirit birit.. Ramai yang kata kalau dah kahwin senggugut automatic akan hilang. Tapi senggugut aku still menghantui...setiap sebulan sekali aku akan merasai sakit yang amat sehingga aku terpaksa mengambil ubat. Tapi ubat senggugut tak pernah mengurangkan sakit aku. sehinggalah aku akan mengambil painkiller, vitamin C dan apa-apa sahaja ubat yang boleh dicapai.
Then start bulan 2 baru aku mengamalkan EPO (nak test tgk ok ke tak)
 
Suami aku seorang yang sangat caring. Ingta lagi, kalau dia ada masa aku sakit dialah yang akan beli pil senggugut tapi sayangnya walaupun telan 2 biji ia tetap tak memberi impak, termasuk (EPO) yang aku baru cuba sebulan . Ramai yang cakap EPO boleh kurangkan senggugut. Tapi tidak pada senggugut aku..Ramai yang kata kalau senggugut kuat maknanya susah nak dapat anak.. Dan sehingga kini aku tidak disahkan lagi untuk mengandung. Tapi aku tahu ada hikmahnya
 
Bila aku dah tahu aku ada masalah peranakan aku pun cuba kaedah mengurut. Mengurut ni kawan aku yang recommend pada aku coz dia dah 8 bulan kahwin tapi masih tak dapat anak sehingga dia cuba kaedah mengurut ni dan dia dah disahkan mengandung.. hanya 3 ketul ibu kunyit diperlukan dan nenek yang mengurut aku membaca sedikit ayat pada ibu kunyit dan 3 ketul ibu kunyit perlu diminum untuk 3 hari berturut-turut sebelum makan. 5 benda yang perlu dipantang adalah cuka, air kelapa, nanas, air tebu dan asam limau. Nenek tu pesan kalau makan akan mengalami keguguran. So aku tak sedar yang dalam sos ada cuka. aku pun makan.
 
Penantian-demi penantian untuk menunngu samada haid aku keluar atau datang lewat. Akhirnya haid aku lewat datang. Alhamdulillah saat itu akan sangat bersyukur. 2 malam aku cuba bangun untuk mendekatkan diri pada Allah memohon agar kami diberi peluang untuk merasai tugas seorang ummi dan abi. untuk melengkapkan keluarga dengan kehadiran seorang cahaya mata.
 
Tapi penantian hanya penantian akhirnya haid aku datang lewat 3 hari. sebelum ini haid aku mengikut aturannya. Semuanya kerana kaffein (tongkat ali). Aku percaya dengan rezeki Allah "kun fayakun". Kerana pagi itu aku pergi ke lbry dalam keadaan agak letih. untuk mengelakkan aku tertidur aku telah membeli secawa air tongkat ali melalui mesin air. Dan sebelah petang aku mendapati diri aku telah didatangi haid. kecewa itu hanya Allah yang tahu. Tapi Alhamdulillah my husband sangat2 support agar aku tak bersedih.
 
Then my husband advice kaffein tak elok untuk kesihatan..Malam pertama haid ketika aku berdiri darah yang kuar seperti aku sedang mengalami keguguran. darah terlalu banyak mengalir di celahan peha. That's my firs time aku alami perkara ini. Allahu Akbar...Betapa takutnya aku dengan darah sendiri.
 
Mungkin kafein penyebab untuk gugur kerana aku dah melanggar pantang nenek. .
 
So lepas ni aku takkan minum kafein. that is my first n last in my life.
 
Walau apapun aku nak anggap tentang diri aku...aku tahu semua ni milik Allah. takdir aku ditangan Allah. segala yang Allah bagi ada hikmah.
 

0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates