Followers

Pages

There was an error in this gadget

Monday, April 1, 2013

Serupa atau sebaliknya


 Dilema percaya atau tidak..
Assalamualaikum

Kali ini aku singgah blog untuk meluahkan sesuatu yang aku rasa benar dan kadang kala kabur. Tentunya ramai yang pernah melihat rupa yang seakan sama dengan wajah yang kita kenali. Tapi biasanya kita berjumpa manusia yang hampir serupa tapi tak sama atau kita lebih menggunakan peribahasa pelanduk dua serupa. Kalau sama pun mungkin kembar.

Tapi kali ini aku berjumpa seorang lelaki yang aku sangat kenal zahirnya. Wajahnya, ketinggiannya dan sebagainya.  Bukan sekali sahaja aku pandang untuk dapatkan kepastian, Tapi lebih 3 kali aku mencari kepastian adakah itu "dia". Ketika itu hati mula tertanya-tanya dengan siapa dia berdua? Tapi aku hanya bagi respon positif. Saja untuk tenangkan hati..Semakin lama hati aku berdegup laju.. Betul ke apa yang aku nampak?. adakah aku sedang berilusi?? Adakah itu dia?? ingin sekali aku tegur.. tapi aku takut hilang pertimbangan atau aku akan merosakkan hubungan mereka. Aku tidak suka persaingan. Aku lebih suka beralah. Biar aku berundur dalam hubungan ini. Berundur bukan bermaksud kalah tapi berundur untuk kebahagiaan kelak.

Aku cuba dapatkan kepastian adakah apa yang aku nampak ni benar?? tapi ada penafian disebalik apa yang aku lihat. Aku dapat rasakan sesuatu disebalik kata-kata. Aku percayakan mata aku. Aku percaya dengan apa yang aku lihat. Tatkala itulah air mata aku mengalir. Ya Allah aku dah ada perancangan kalau Kau dah rancang sesuatu Kau rancanglah lebih awal agar aku selamat dari  tipu daya.

Siapa "dia"?

Biar hati dan Allah sahaja yang tahu rahsia ini. Cukuplah aku bersederhana dengan hubungan ini. .Agar hati tak merana kemudian nanti. Sebab aku tahu syaitan sentiasa ada untuk bantu aku lebih rapat dengan "dia". Aku tak nak yang lama itu berulang. Tatkala itu nafsu yang akan menang..Kalau kita terlalu yakin dia milik kita, banyak maksiat itu singgah dalam hubungan. kadang kala dia tidak menjadi milik kita. Kalau Allah berkehendakkan sesuatu maka "kun fayakun". Allah itu Maha adil. Apa yang dirancang dan diperlihatkan ada hikmah disebalik semuanya. Hikmah itu sungguh indah. Biarlah hati kita sakit dan merana untuk seketika kerana keindahan itu akan datang menjelma. kita perlu tunggu dengan sabar. 

Kenapa dengan dulu??

Kalau dulu Allah ada tunjukkan aku tentang sesorang tapi aku mengabaikan kerana rasa sayang itu lebih dalam. Tapi lama kelamaan Allah tunjukkan aku sesuatu yang aku sukar untuk terima kembali. Aku bermuhasabah dan tatkala itu jawapan yang ada sangat indah kerana Allah tahu dia tidak dapat berikan aku kehidupan akhirat yang indah dan mungkin kehidupan dunia aku warnai dengan nafsu.. Aku rasa sakit tapi aku bersyukur. Thanks Allah aku percaya dengan jodohMu

Percaya dia tak?

Bagi aku lelaki ini ada banyak perancangan untuk menawan seseorang. Aku akan terus percaya "dia" (bukan bermaksud aku lurus) tetapi aku yakin Allah itu ada caraNya untuk mengubah kepercayaan aku bagi memberikan yang terbaik untuk aku kelak

Aku berdoa agar ada jawapan yang benar disebalik apa yang Allah tunjukkan pada aku. Biarlah ia kelihatan secara zahir sebelum kami diikat dengan apa-apa tali perhubungan. Biarlah keluarga-keluarga kami dijauhi dari rasa malu dan fitnah.

Aku selalu berdoa agar aku dipertemukan jodoh yang terbaik untuk aku didunia dan akhirat. Untuk kami saling lengkap melengkapkan sebagai khalifahMu diatas muka bumi ini. Untuk kami saling ingat mengingatkan.  Dan aku yakin dengan Surah An-Nur ayat 26 yang bermaksud "Perempuan-perempuan yang keji untuk lelaki-lelaki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji, sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperolehi ampunan dan rezeki yang mulia (syurga)". Aku berdoa akan ada seorang lelaki yang boleh menjadi imam disisiku insyaAllah hingga akhir hayatku.

Kalau benar dia jodohku maka permudahkan kami untuk menjadi yang halal. Warnailah masjidMu dengan perkara-perkara yang Kau senangi. Jauhkanlah "masjid" ini dari perkara-perkara yang Kau tidak redhai dunia dan akhirat


6 comments:

mcf said...

Perkara y baik tntg awk adlh awk ske bmuhasabh dri.. Kte xtlps dri kecewa tp alhmdulillah awk tabah.. Agpn awk kn ganaih.. Keke.. Sy doakn awk xkan mgalir airmta ag.. Tenanglh hdp d dunia n akhrat.. ^_ ^

Noor Hafizah said...

Hahahaha kuwang asam ea..eh3 mana der orng ganas...pndai je kelentong..alaaa sedey la kan..smetime itu semua ujian Allah nak uji kekuatan hati..thanks doakan utk sy..^^

mcf said...

Sometimes, let TIME reveal everything.. Iyea, sy sntiasa doakn sluruh kluage mara,sahbt handai berada dlm baik2 n bhagia slalu.. La tahzan ^_^

Noor Hafizah said...

na'am2..inna kulli Allah ma'ana fi kulli saat..la tahzan...gambatte...tq my fwen..you always the best..semoga Allah sentiasa berikan yang terbaik utk awk..hehehe ^^

mcf said...

"Janganlah kamu bsikap lemah dan janganlah pula kamu bsedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman". (Surah Ali Imran:139)

#sy copy n paste ja dr al-quran, mgkin ia dpt menenangkan hati awak.. insya-allah

Noor Hafizah said...

huhuhu tq...takpe laa wak..dugaan dalam sesuatu hubungan...mmng mcm ni.. ill try my best utk tenangkan hati sy...hahaha..tq kat awk faham keserabutan sy..

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates