Followers

Pages

There was an error in this gadget

Wednesday, July 1, 2009

tercapai ke Impian ku?

Tercapai ke?

Lagi 3 hari aku bakal kembali ke Universiti Kebangsaan Malaysia. Meneruskan perjuanganku sebagai seorang mahasiswa UKM. Agak sukar untuk aku meninggalkan PPIM yang banyak mengajar aku erti kerja yang sebenar. Halal dan haram sesuatu barangan itu bukan dari logonya tapi dari sudut keyakinan tentang kandungan dan keyakinan didalam hati. Banyak makanan telah dicemari dengan kandungan najis oleh pengusaha walaupun logo halal ada didalam suatu sudut pembungkusannya. Itu antara yang penting yang aku pelajari di PPIM.

Tapi apa yang lebih penting yang aku pelajari disini adalah tentang hidup aku yang hanya sekadar belajar tetapi tiada masa dengan dunia semasa. Rupanya baru aku sedar dunia semasa yang mengajar kita hidup sebenar, yang memberikan kita pengajaran, realiti dan pengetahuan umum. Hati aku mula terusik untuk masa depan aku. 28 jun 2009 hari Ahad aku ke Ekspo Mega Beli Barangan malaysia. Di sana ada pameran tentang universiti-universiti Malaysia bukan sahaja kerajaan bahkan swasta dan luar negara. Kebanyakan peluang disediakan untuk mahasiswa yang ingin melanjutkan pelajaran ke Master atau PhD. Universiti Utara Malaysia menyediakan master for law hanya setahun tanpa memerlukan pengalaman bekerja. Ini lah satu2nya peluang yang aku ada untuk aku capai cita2 aku. Aku berminat dengan undang-undang dan ia adalah first choice aku sebelum masuk ke UKM. Bila peluang terbentang didepan mata.. Apa yang akan kita lakukan?

Sebelah malam aku menghubungi ibuku. Perasaan gembira aku cuba aku sampaikan dan kongsikan kepada keluarga aku terutama ibuku. Tiba-tiba suara yang keluar daripada ibu aku adalah suara sayu bukan suara yang mengharap. Aku tahu tanggungjawab keluargaku dimasa hadapan terletak di bahu aku. Tapi perasaanku untuk terus belajar dan capai Phd lebih tinggi jika dibandingkan untuk aku bekerja.. Ibu aku hanya menyatakan kerisauannya tentang perjalanan yang jauh yang bakal aku tempuh. Ibu aku sekadar mengharap aku menyambung pelajaran ku sedekat yang mungkin supaya aku dapat menjenguk keluarga aku terutama ayah yang semakin meningkat usianya.

Aku nyatakan pula hasrat aku untuk sambung Master kepada kakak ku. Tapi jawapan yang menyedihkan pula aku terima. Kakak ku minta supaya aku bekerja dahulu untuk ibu dan bapaku. Katanya umur ayah dah tak panjang. Beri dia peluang untuk mendapatkan "hasil kerja" daripada anak kesayangannya. Tidak dinafikan ayah sayang pada aku. Hati aku dirundum resah. Aku ingin tamatkan pelajaranku diusia muda. Aku perlu lanjutkan pelajaran dengan peluang yang dah sedia ada.

Pandangan kakakku disokong pula adikku yang kecil. Sekarang ini dia di tingkatan 5. Tercapai ker cita-citaku?. Adakah aku harus berhenti di peringkat Ijazah sahaja atau aku perlu menyambungnya dengan melepaskan tanggungjawabku terhadap keluarga?. Adakah sekiranya aku menyambung belajar maka aku dikatakan seorang yang pentingkan diri sahaja? persoalan bertalu-talu bermain difikiranku.

Apa yang harus aku lakukan?? satu sahaja impian yang aku ingin kejar iaitu PhD..

1 comments:

mcf2145 said...

Insya-allah, dmana ada kmahuan dsitu ada jalan.. Jgn tlalu terhadkn tmpoh ms utk blajo.. Trust ur instict & utamakn dlu famili.. Sy phm stuasi awk.. Juz take an easy k.. Sy doakn awk bjaya.. ^_^

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates