Followers

Pages

There was an error in this gadget

Thursday, April 23, 2015

Putus Cinta ♡ dan cara menghadapinya

Assalamualaikum.

Sebagai pendahuluan cinta merupakan fitrah semulajadi yang Allah berikan pada setiap hambaNya. Cinta itulah yang membuatkan seseorang itu bahagia dan cinta juga mampu membuat seseorang menderita. Cinta juga merupakan ikatan kasih yang terjalin dalam sesebuah perhubungan. Dan cinta juga biasa diklasifikasikan perhubungan kasih dan sayang antara lelaki dan perempuan.

Setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Dalam bercinta jangan sesekali meletakkan 100% dia milik kita. Kerana keyakinan itulah biasa diduga dengan berbagai ujian. Kalau mampu kita hadapi kita akan ke peringkat yang lebih baik iaitu alam perkahwinan. Tetapi kalau tak mampu untuk dihadapi kita akan ke peringkat penderitaan seketika. Itupun sekiranya kita mampu untuk mengawal perasaan kita. Tetapi kebiasaannya mati adalah peringkat terbaik untuk seseorang yang mengalami putus cinta ..ini fikiran sempit bagi mereka yang mengalami trauma putus cinta.

Sebahagian perempuan mempunyai pengalaman yang menarik semasa bercinta dan ada juga yang mempunyai pengalaman yang ngeri sehingga tiada peluang cinta itu hadir dalam diri seseorang.

Tapi percayalah sekiranya kita meletakkan cinta lebih kukuh dari iman maka Allah akan selamatkan kita dari terus diperhamba dengan cinta. CaraNya mudah "Kun fayakun". Tapi jangan pula menyatakan bahawa Allah zalim kerana memberikan penderitaan pada hati..

 Cara menghadapi putus cinta....

1. Sekiranya cinta putus ditengah jalan janganlah gunakan pil tidur sebagai cara menenangkan jiwa. Setiap masalah tidak dapat diselesaikan hanya dengan tidur yang seketika.

2. Jangan pula mencari jalan membunuh diri sebagai jalan penyelesaian untuk berhenti berfikir tentangnya. Kerana selepas kita mati neraka adalah tempatnya.

3. Jangan pergi ke kelab malam untuk mencari hiburan kerana ia adalah tempat yang sangat buruk bagi orang Islam

4. Jangan menyendiri kerana ia menyebabkan kita sentiasa berfikir tentang dirinya

5. Mencari sahabat yang terbaik untuk meluahkan apa yang terbuku dihati. Tetapi awas jangan cari sahabat yang akan menambahkan api kebencian pada bekas kekasih kita..

6. Yang paling penting jika benar kita sudah putus dengannya cuba berpuasa untuk tidak menghubungi atau membalas apa sahaja mesejnya. Anggap sahaja seperti anda sedang berpuasa menahan diri dari lapar dan dahaga.. cuba bertahan selama 3 hari

7. Balik ke kampung dan penuhkan masa bersama dengan ibu dan bapa

8. Cuba bermain dengan haiwan peliharaan anda seperti kucing.

sekiranya anda mencuba tektik dan cara diatas insyaAllah masa akan berlalu dengan pantas dan anda akan biasa dengan kehilangan seseorang.

(Huhu entri kali ini sangat formal. Actually aku pun dah hadapi benda ni. Sangat2 menyakitkan sehingga aku rasa hendak bunuh diri. Tapi for wat kita nak mati untuk lelaki yang tak berguna. ALLAH dah selesaikan masalah ini. Alhamdulillah Dia gantikan dengan lebih baik. Yang penting ingat Allah.. insyaAllah Allah akan ingat kita. Dun forget Allah lebih tahu siapa yang lebih baik untuk kita)

Pada dia yang dah buat aku menderita thanks sebab dia aku jadi lebih matang. Sebab dia aku jumpa lelaki yang lebih baik dan setia. Dan untuk kamu semoga Allah pertemukan kamu dengan jodoh yang lebih baik. Sekiranya kamu dalam kegoyahan alam rumahtangga mungkin itu karma yang Allah sediakan untuk kamu. Mungkin bukan doa dari aku tetapi mungkin dari perempuan2 yang telah banyak kamu permainkan.


0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates