Followers

Pages

There was an error in this gadget

Monday, February 25, 2013

Kemanisan bila mendekatiNya


Assalamualaikum..

Hari ni seperti biasa blog akan diupdate..tapi kali ni islamik skit..tentang turun naiknya iman. Iman kita tak selalunya tinggi menggunung. Kadang Allah akan duga dengan perkara yang kita sendiri tak dapat nak elak..Allah duga kita tandanya Allah sayang kita sebab Allah nak tau sejauh mana kita sayang pada Allah.

Kita semua sayang Allah??

Kita suka lahirkan melalui kata-kata bahawa kita sayang Allah tapi kadang kala bila Allah uji iman hambanya maka kebanyakan manusia akan jatuh tersungkur. Cuba kita muhasabah apa yang tidak kena pada diri kita sendiri.

Berlaku ke??

Pada pandangan aku bila Allah uji kita,  cuba kita ambil  sedikit masa untuk bermuhasabah. Kadang-kadang ujian Allah itu adalah kaffarah kita di dunia. Itu adalah yang terbaik sebab kita akan kurang menanggung dosa di akhirat kelak. Cuba kita berhusnu zhan dengan Allah. Dulu aku pun ada perkara yang buat aku "terjatuh" akhirnya aku sedar Allah tu sayangkan aku dan ujian yang Allah bagi adalah untuk menyelamatkan aku daripada berterusan dengan dosa (thanks Allah ^^)


Syaitan ni tak suka kalau manusia ada iman yang tinggi. Mereka akan cuba menjatuhkannya dengan cara mereka. Sungguh unik dan bijak. Bagaimana mereka menjatuhkan Nabi Adam dan Hawa begitulah mereka akan lakukan kepada anak-anak Adam hingga hari Kiamat. Nabi Adam dan Hawa termakan hasutan syaitan yang menjelma lalu menghasut Adam dan Hawa untuk makan buah Halkum yang mampu menjadikan mereka kekal cantik selamanya. Akhinya Allah mengeluarkan Adam dan Hawa dari syurga. Maka tatkala itu bergembiralah syaitan dengan perkhabaran tersebut.

Syaitan tidak pernah berputus asa menghasut anak-anak Adam. Begitu juga aku sebagai anak Adam. Semakin kita dekat kita akan rasa kemanisan mendekatiNya itu. Tapi tatkala aku merasainya timbul halangan. Perkara yang aku cuba untuk jauhkan tapi aku tak mampu kerana rasa bersalah. Tapi untuk pengetahuan bila kita dah dekat dengan Allah..Allah akan selamatkan kita dengan detikkan melalui pintu hati. Tapi bila kita tidak mempedulikkan detikkan itu maka kita akan mula jauh dari kasih sayang Allah. Sebenarnya pada pandangan aku detikkan itu yang Allah sentiasa ketuk dalam pintu hati manusia dan itu juga merupakan ketukkan hidayah. Dari situ kita akan ada 2 pilihan samada buat atau tidak. Kalau kita pilih jalan yang salah maka kemungkinan Allah akan ketuk untuk hari yang lain..Tapi kita sebagai manusia bila nak menyedarinya?? takkan tunggu dah tua baru kita nak sedar.. Rumah kata pergi kubur kata mari...

Marilah kita sama-sama mencari semula kemanisan iman itu dan InsyaAllah aku akan berpegang teguh dengan pendirian aku...(Ya Allah tetapkanlaah pendirian aku. jauhkan aku daripada rasa kasih yang bukan pada tempatnya) aminn

Bila kita sayang Allah..Allah akan sayangkan kita.Semakin kita dekat pada Allah..Kita akan rasa Allah itu dekat dengan kita. Percayalah Allah itu adalah segala pengubat duka dan lara. Yang penting jangan berputus asa denganNya (nasihat untuk diri aku juga)

Kesimpulan..

Jom dekatkan diri pada Allah. Allah aka sentiasa ada dengan kita walaupun kita sedang "jatuh". Allah akan hadiahkan kita yang terbaik kerana mahar Allah itu tinggi nilainya..

4 comments:

mcf said...

Ya sy stuju..sama2 kte doakn agar kte mati dlm iman n sntiasa tpelihara..tpelihara dr smbog n bogkak jua.. Ilmu y ada kte sme2 munafaat pd sume owg.. Jk d'ingat kmbali, kte hendaklh bkasih syg pd Allah, bkasih syg pd RasulNya, bkasih syg pd org(umum,fhmi btl2), bkasih syg pd tmbuh2an serta bkasih syg pd haiwan..

Noor Hafizah said...

yup kita kene buat baik pd semua..teringat sy masa SPM..sy suh kucing sy n pokok bunga doakan sy boleh jawab dengan mudah dalam SPM..dan akhirnya result sy jd gempak ckit..actually downg banyak mendoakan kita...

yang penting sekali bila dh berjaya jangan sombong n bongkak..kita kene ingt balik yang bawah..baru hidup kita sntiasa merasai kesederhanaan..kan3

mcf said...

Yup, stuju sgt2 sbb Mak sy pn ajor sy cm2 gk.. Drpd kck ag.. Mak suh sblm exm mtk pensel, pmadam, all those thing doakn agr dpt mbntu ms mjwb.. Kata mak, sume bnda y de kt dunia ni hdp cm ia dtakdrkn mjd pegun.. err tp kn ntah mcmne rope awk ea ms awk suh kucen n pokok bunge doakn ea? Mst menarik.. Hehe..

Noor Hafizah said...

kuwang ajaq...biaq p laa muka mcm katun ka..bollat ka..apa2 laa..yg penting ikhlas cakap ngan depa..."pokok tolong doakan ea owng berjaya..senang jawab exm.. hehehe (buat muka bollat)^^..x doaka siap...sy tebang awk semua" lalala (muka bengih)

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates