Followers

Pages

There was an error in this gadget

Wednesday, July 18, 2012

Bagaimana nak mengubah si dia

Assalamualaikum

Entri kali ini aku ingin berkongsi tentang dugaan Allah memberikan aku ujian dengan kehadiran seorang remaja perempuan linkungan 20 an yang hadir dalam hidup aku..Adakah Allah hendak aku galas tanggungjawab mengubahnya kepada yang lebih baik.


Dia adalah gadis yang sangat-sangat baik.. baik percakapannya..tidak menyakitkan hati walaupun mengeluarkan perkataan kasar. Tapi apa yang membingungkan aku bila aku dapat tahu dia ni tak ambil berat tentang solat lima waktu.. mandi wajib ditangguh sesuka hati.. dan dia juga seorang yang suka memaparkan gambar free hair di laman-laman sosial miliknya. Pada pandangan aku dia nampak cantik dengan bertudung.

Banyak  kisah yang telah dia kongsikan kepada aku. Mungkin dia nak ringankan beban yang ada dalam hati dia. Tapi kisah tersebut banyak berkisar tentang dia dan bf (boyfriend). Sampai satu tahap aku terkejut bila dia memberitahu yg bf dia dah biasa tidur di rumah keluarganya. Begitu juga sebaliknya. Tentang solat pula dia memberitahu aku " kalo rasa nak solat dia solat kalo tak dia wat tak tau..tapi kalo dia dah alim sentuh aku pun tak nak" Tersentak juga aku mendengar..bila dia menceritakan tentang keadaan bf nya

Pada pandangan aku mak ayah dia tak ambil berat ke tentang hal-hal macam ini. Aku cuba nak selamatkan gadis ini daripada terus menerus tidak sedar dengan apa yang berlaku. Tapi aku tiada cara yang terbaik untuk memberikan dia kesedaran..

Cuma aku berharap Allah berikan dia petunjuk untuk dia berubah. Aku mohon pada Allah agar berikan dia pasangan yang lebih baik agar dapat mengubah agama dia kepada yang terbaik.

Aku tau perkara ini adalah biasa berlaku dalam kehidupan seharian. Dan mungkin juga ada yang bermonolog " alaa kira baik la gadis ni. ada pelacur kat luar lagi teruk" hmm aku ambil berat kat dia sbb dia adalah roomate aku. Kalo aku terus menerus diam dan membiarkannya aku rasa yang diri aku pun sama dengan dia. Lagi-lagi saham kat akhirat akan terus bertimbun

0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates