Followers

Pages

Monday, March 15, 2010

Indahnya Pulau Tioman.

Pada hari Jumaat sehingga hari Ahad yang lepas iaitu 12-14.3.2010 telah bermulanya sebuah pengalaman baru yang belum pernah ada dalam hidup ini. banyak aktiviti yang telah dijalankan dan dirancang. Tujuannya untuk merapatkan kami ajk Konvo 36.

Inilah feri yang menjadi kenderaan fobia dalam diri ini.

Perjalanan bermula dengan menaiki sebuah feri dari Jeti Mersing. Pengalaman ini cukup tidak dapat ku lupakan. Mana tidaknya sepanjang perjalanan yang mengambil masa hampir satu jam 45 minit ini diduga dengan ujian pening kepala dan muntah. Muntah di sepanjang perjalanan. Alunan ombak menjadikan feri bergerak dengan terombang ambing. Rase seperti menaiki Roller Coaster. Terus feri menjadi kenderaan fobia dalam hidup ini. Sepanjang perjalanan melalui lautan dalam menjadikan aku mengingati antara kiamat yang akan berlaku adalah air laut akan menenggelamkan bumi ini. Kata abg Dino yang merupakan Tour Guide kami air laut ditengah lautan ini adalah antara 100 kaki berbanding air laut ditepian pantai yang hanya 1 kaki dalam.

Inilah family Pesta ke 36

Setiba di Pulau Tioman tidaklah dapat untuk aku hayati sepenuhnya ciptaan agung yang Maha Besar. Kepala dirasakan masih berada dalam feri. Pemandangan indah yang dilihat terasa seperti terombang ambing. Pening teramat sekali. Nasi lemak dijadikan hidangan sarapan pagi. Tetapi sedikit sekali dapat ku jamah akibat hilang selera kerana pening dan mual masih menguasai diri.

Selepas itu kunci bilik diagihkan aku terus masuk ke dalam bilik dan merehatkan diri tapi agak sukar kerana bilik pun ku rasakan sedang dibuai ombak. Aduhh, terus ku keluar berjalan-jalan. Kaum adam terus bermain di tepian pantai. Kaum hawa pula sibuk mengambil gambar.
Pertandingan akhir tarik tali kat dalam air..Huhuhu kumpulan kuat pun blh kalah..well apa-apa pun tahniah untuk kedu-dua kumpulan.
Membina istana pasir tamadun mesopotamia...hehehe

Antara aktiviti yang berlangsung adalah pecah belon lawan dan kumpul belon dalam timba. Kumpulan Sea Lion kalah..Pingu2 kot yang memang. Tapi ikan buntal menang ke kalah ea..huhuhu..siput sedut camner lak??

Petang itu diadakan pelbagai aktiviti. Diri ini terasa gembira sekali. Mungkin dah lama meninggalkan aktiviti bersama seperti ini antara lelaki dan wanita. Selesai sahaja pertandingan terus diadakan test snorkling. Almaklum perjalanan untuk snorkling esok berlangsung di tiga buah tempat. inilah pengalaman pertama yang terbaik aku lalui.

Esok harinya bermulalah perjalanan untuk snorkling. Perjalanan sekali lagi ditempuh dengan kenderaan laut. kali ini agak bernasib baik kerana bot ini membenarkan kami berada diluar. Alhamdulillah sampai juga ke destinasi pertama untuk snorkling.

Inilah yang membuatkan aku teruja. Keindahan lautan dengan isi dalamnya seperti coral atau terumbu karang dengan warna yang pelbagai, serta ikan kecil yang menjadikan aku teruja dengan kebesaran Allah. Sehingga aku lupa bahawa kamera digital ku berada di poket. Antara 10 ke 15 minit baru ku perasan. lautan masin yang beralkali mungkin menjadikan kamera ku hanya tinggal nyawa-nyawa ikan.

Inilah Marine Park..Muzium dan snorkling yang menjadi destinasi kedua kami

Destinasi kedua adalah di Merine Park. Setibanya di Marine Park aku terus muntah. Kali ini keinginan untuk snorkling menjadi nipis. Almaklum sedih dengan keadaan kamera dan pening pula bertambah teruk. Selepas melawat muzium ikan aku terus melakukan aktiviti snorkling. Sekali lagi aku teruja dengan ikan yang cantik. Berbeza dengan destinasi pertama, destinasi kedua mempunyai ikan yang agak besar dan menggelikan kami. Takut juga kalau jari kami digigit. Aku tidak berada lama di lautan itu. Pening dan terasa ingin muntah bertambah teruk. Terus ku naik ke jeti dan sekali lagi aku muntah. Untuk perjalanan ke destinasi ketiga aku menaiki speed bot agak menarik. Singgahan seterusnya adalah di Pulau Tekek. Di Pulau Tekek ada barangan duty free. banyak juga barang yang diborong kalau kaum adam dan hawa. Ada juga yang memborong rokok. Almaklum duty free. selepas itu kami ke destinasi snorkling seterusnya. Yang ini langsung aku tidak sertakan diri. Sepanjang berada di speed bot aku sentiasa muntah dan muntah dan muntah...fuhhhh

Pulang sahaja ke destinasi asal aku terus melakukan solat jamak takhir. Kali ini kiblat terasa seperti berombak tsunami. Selesai sahaja aku membaringkan diri untuk rehat. Tidak dapat aku memejamkan mata kerana katil pula ku rasekan ombak yang agak kuat. hampir keluar air mata ini menahan pening dan muntah.

Sebelah malam diadakan baber Q. banyak juga hidangan makanan. Selepas itu sesi karoke diadakan. Aktiviti ini memberikan aku ruang masa untuk aku berkemas pulang pada esoknya. Keesokan pagi bermulalah perjalanan pulang dan sekali lagi ia menggunakan feri. Mungkin feri telah menjadi fobia dalam hidup aku. Belum lagi masuk aku telah merasakan diri aku seperti nyawa di hujung tanduk. Sekali lagi dunia pening menguasi aku. Nasib baik Tour Guide memberikan aku kelonggaran untuk berada di atas feri. Mungkin pening ku kurang kerana angin memberikan aku keredaan. Katanya kalau polis marine nampak penumpang diatas feri akan dikenakan denda RM 300. Pening kepala agak berkurangan. Sepanjang perjalanan balik Tour Guide tu menceritakan pengalamannya berada di merata pulau di Semenanjung ni.

Itulah pengalaman agak pahit bagi aku. Untuk pengetahuan sepanjang aku menceritakan pengalaman ini didalam blog terasa aku bagaikan berada di ombak tioman. Terasa pening dan sekali lagi ingin muntah. Mungkin perkataan feri itu menjadikan aku ingin muntah. Huhuhu inilah fobia paling teruk pernah aku lalui dan ini juga pengalaman paling manis pernah aku lalui
Thanks kepada MT yang sudi membawa kami ke sini..kepada Abg Dol thanks sudi belanja Air kelapa untuk tahan muntah tapi akhirnya muntah juga...huhuhu..Thanks Juga kepada Tour Guide Abg Dino yang sentiasa sabar dengan kerenah kami terutama saya yang asik muntah dan kepada semua yang berjaya menjadikan perjalanan ini happy sokmo..Family pesta ke 36 is the best in my life..thanks a lot

Anonymous said...

hhahaha....smpai dah kat ukm pon rse mcm kene lambung gak ke ustazah..hahaha...

awat x letak gambo gaya oltromen..huwa4

Noor Hafizah said...

kat UKM pun rase lagi loya tekak ni..hahaha..