Followers

Pages

There was an error in this gadget

Monday, September 30, 2013

halal haram dalam hubungan pertunangan

Assalamualaikum

Hari ni ingin sekali aku menyampaikan sedikit sebanyak penulisan tentang alam pertunangan. Alam pertunangan adalah suatu tempoh perhubungan untuk mengenali pasangan kita. Untuk mengetahui sedikit sebanyak latar belakang keluarga, mungkin secara peribadi untuk mengetahui apa kesukaan pasangan kita. 

Tetapi zaman sekarang ramai yang menyalah tafsirkan konsep bertunang. Bagi mereka konsep ini adalah hubungan yang menghalalkan semua perkara termasuk bersetubuh. Kita sebagai umat Islam kena faham selagi akad tidak dilafazkan selagi itu pasangan kita bukan milik kita. Kebanyakan yang aku lihat bertunang pada zaman sekarang seolah-olah nak beritahu satu dunia yang pasangan itu telah menjadi miliknya. Dengan kenduri bear-besaran. Akhirnya hubungan itu hancur. Tidakkah kita malu kerana hancurnya hubungan ditengah jalan akan menjadi isu hangat pada mulut-mulut yang suka mencari berita2 sensasi. Dan berita ini akan menjadi umpatan hingga akhir hayat. Konsep bergambar pula..bertunang bukan cara untuk menghalalkan bergambar secara berdua sambil berpegangan tangan. Kebiasaanya jika mengikut adat lelaki tidak bertandanag kerumah perempuan kerana si ibu yang akan menyarungkan cincin. tetapi sekarang ini berlawanan. ada juga si lelaki yang menyarungkan cincin ke tangan pasangan. Aduhaiii

Tempoh bertunang adalah merupakan tempoh masa yang paling banyak cabaran. Ketika itulah pasangan akan menemui sesseorang yang lebih baik dari pasangan yang sedia ada. Kadang kala berlaku kemalangan yang menyebabkan hilang upaya untuk menguji samaada pasangan kita akan terima kita seadanya atau tidak?. Dan banyaka lagi cabaran yang akan kita terima terutama apabila bergelar si darah manis.

Selain itu,

Jangan jadikan syurga dibawah tapak kaki tunang. Kaum hawa kena fahama lelaki mempunyai satu nafsu. Mereka sering menganggap bertunang sudah membolehkan perkara-perkara yang melibatkan sentuhan yang berlaku itu halal. Mereka akan cuba mengambil kesempatan. selain itu, jangan kerana nak dekat dengan tunang sampai sanggup bertukar tempat kerja, bertukar rumah kerana niat nak duduk dekat dengan tunang sedangkan tempoh berkahwin tunggu bejanggut2.Kerana semakin kita dekat dengan pasangan semakin banyak perkara yang diluar jangka berlaku. Dan kita adalah hamba Allah yang mempunyai iman senipis kulit bawang. Walaupun ia tipis kita masih boleh mengawal nafsu kita dengan baik. Perbanyakkan mengingat Allah insyaAllah perkara buruk tidak berlaku. . Tapi sekarang ini Syaitan lebih menguasai alam pertunangan. 

Selain itu jangan juga terlalu mengikut telunjuk tunang. Suatu masalah yang berlaku pada kita boleh diluahkan pada pasangan kerana kaum hawa lebih suka meluah. Tetapi kadang kala masalah yang cuba diselesaikan oleh pasangan kita akan memburukkan keadaan. Cuba buat tapisan dalam mengambil kira keputusan pasangana kita. Sebab perkara ini sendiri telah terjadi pada housmate aku sendiri. Dek kerana terlalu mendengar cakap tunang habis hubungan dengan housmate dan rumate terganggu. Bukan itu sahaja hubungan pertunangan mereka seolah-olah telah bertukar halal kerana setiap minggu akan balik ke kampung pasangan. Mungkin secara positif itu akan lebih mengeratkan hubungan kekeluargaan. Tetapi adakah orang tua pasangan menggemarinya?? Selalu menggauli anak mereka yang tidak halal?? kalau tidak ditegur bermakna dosa itu bawah ibu bapa kita sendiri. Tengok juga pada sudut negatif bila kita kerap berada dirumah tunang adakah kita rajin untuk menutup aurat. Mungkin tidak kerana masa inilah kaum hawa akan cuba menampakkan lagi kecantikan fizikal kepada pasangan walhal ia masih haram ditonton oleh kaum adam. Dan nasihat untuk pasangan bertunang adakah layak untuk kita beri keputusan yang melibatkan peribadi.?? bagi aku tengok pada sejauh mana peribadinya itu..

Masa bertunang inilah kita perlu banyak melaksanakan solat-solat sunat agar hubungan dipermudahkan untuk menjadi yang halal. Adakah perkara yang haram yang kita dah buat akan menjadi lebih manis bila kita menjadi yang halal?? Jadikan alam perkahwinan kita menjadi lebih manis bila kita dapat mengawal halal dan haram semasa tempoh bertunang...perbanyakkan doa

0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates