skip to main |
skip to sidebar
Luahan hati seorang guru..
** Dari seorang sahabat
Isu PBS… apa bebannya… senang je kate deme … Mari tengok beban ke tidak
…. Untuk memberi lebih gambaran / perkongsian pengalaman dan
pemerhatian saya …
Contoh
1. Guru mengajar 24 waktu seminggu, 8 kelas, 1 kelas 36 orang pelajar
2. Selesai menilai 1 evidens bertulis … guru perlu memasukkan evidens
ke dalam fail individu pelajar setiap kelas (36 pelajar x 8 kelas = 288
fail setiap kali nak masukkan dan keluaran evidens)
3. Waktu memasukkan evidens adalah pada masa waktu luang (free period) cikgu
4. Kelas cikgu2 mengajar 24 waktu (1 waktu = 30-40 minit) kadang2
ditambah waktu ganti kelas guru yg tidak hadir menjadikan 28 waktu
seminggu
5. Ada ketika cikgu diminta melaksanakan tugas luar (termasuk Sabtu dan Ahad perkara biasa)
6. Kemudian cikgu perlu key in secara online band yang telah
dilaksanakan oleh pelajar secara individu (alah … senang saja … cikgu
tik saja kata deme…. Haaa…haaa…)
7. Cikgu pun buka lap top … mengajar sessi petang … tiba2 talian internet pulak ditutup konon dah lebih pukul 5 (adusss!!!)
8. Cikgu pakai broadband sendiri …. Berpusing2 (rendering) kekadang
sampai 10 minit baru dapat … elok saja nak key in … loceng bunyi … masuk
kelas … laksanakan PBS utk kelas berikutnya …
9. Ada pulak pelajar
tidak hadir pada hari berkenaan … tidak ada band utk pelajar berkenaan …
kerana ada band 1 tidak dilaksanakan … suPBS sekolah dan pengetua panas
punggung kerana disergah PPD … cikgu ditekan supaya beri band pada
pelajar tersebut dgn ayat “walau apa cara pun cikgu bagi band kat
pelajar berkenaan” … mahu x mahu cikgu pun kadangkala gunakan masa luang
utk menyelia pelajar berkenaan dan curi masa cikgu lain … maka berebut2
lah cikgu nak ambil pelajar berkenaan utk siapkan PBS … hu..hu…
hipokrit … ada juga yg ambil jln mudah tik saja online habis cerita…
10. Cikgu sakit … masuk wad tertekan PBS… bila sihat datang balik
sekolah terpaksa kejar masa utk siapkan kerja PBS yg terbengkalai …
kelas pulak dibatalkan sebab ada program sekolah seperti raptai sukan,
tuan rumah pertandingan dsb.
11. Ada juga kelas PBS termiss sebab kebetulan cuti umum jatuh pada hari yg ada subjek tertentu … problem lagi …
12. SUPBS sekolah pun wujudkanlah keseragaman ‘konon’ utk memudahkan
guru2 … beban lagi kalau x buat, dituduh ingkar perintah… kata LPM beri
kebebasan pada guru (bila sampai sekolah jadi slogan aja la)
13.
Guru perlu menyediakan evidens tidak kurang dari 50 (50 x 8 kelas x 36
pelajar = 14400 evidens) kalau setiap evidens bercetak, katakan sehelai
setiap eviden dah ada 14400 helai kertas. Kalau ada 8 subjek (8 x 14400 =
115200 helai kertas … banyak tu). Kalau di Malaysia ada10,066 (10066
x115200 helai kertas = 1158912000 helai kertas) Berapa banyak pokok yg
perlu ditebang kerana PBS/ berapa banyak duit perlu dibazirkan. Guru nak
buat secara lisan … boleh tapi ada “pihak” nak bukti pulak … ada yg
minta gambar aktiviti … kena cetak …heeemmm 2x5 saja.
14. Boss kata
pulak “saya x kira … cikgu tidur ke, bangun tengah malam ke … saya nak
benda ni siap pada sekian… sekian haribulan” patut ka cakap macam tu …
ingan mesin kea pa? mesin pun kena rehat jugak … kalau tidak lingkup!
Kos lagi mahal … kalau cikgu “lingkup” apahal?
15. Bila mesyuarat
PBS cikgu2 bagi cadangan nak meringankan beban … dicap pembangkang …
hantar nama kat PPD minta tukarkan cikgu berkenaan … parasit!
16.
Fail individu pelajar sebenarnya boleh diganti dengan fail mengikut
subjek … satu kelas ada 8 subjek … baru 8 fail … x perlu fail tebal
kerana evidens akan dipulangkan pada pelajar selepas keyin online …
jimat masa guru dan pelajar … Boss kata takut pemantau … jawb ja la
rasional kat pemantau …. apa masalahnya … yg jadi masalah kalau cikgu x
buat PBS …
17. SUPBS sekolah pula nak setiap guru ada fail pentaksir
… isinya jadual waktu, biodata guru, evidens, surat lantikan pentaksir,
tugas guru dll… (ini semua kerja mengarut … apa guna Buku Persediaan
Mengajar lagi kalau dah macam tu … semua maklumat tu dah ada dalam buku
tersebut … nak apa lagi … Surat Lantikan Pentaksir pun sebenarnya dah x
relevan kerana jadual waktu dah dikira sebagai arahan utk melaksanakan
PBS
18. Setelah semua keadaan di atas diambil kira berapa baki waktu
luang cikgu untuk buat perancangan / persediaan PBS untuk kelas dan
subjek berikutnya … tepuk dada tanya …
19. Cikgu/mereka yg kata PBS
ni mudah … x mengajar pun kelas PBS… kadang2 JU yg bagi kursus dan bagi
idea yg cukup hebat pun x pernah mengajar kelas PBS pun…
20. Harap pihak Pegawai KPM buka mata dengan tulisan ni …
Aku pun seorang guru bila aku baca aku faham situasi guru ni. Secara keseluruhan PBS banyak memberi tekanan pada guru. PBS membuatkan guru tidak dapat menumpukan pengajaran dan pembelajaran mereka dengan baik. PBS juga menyebabkan banyak kertas diguna pakai secara automatik "Kehijauan" akan semakin merosot.
Aku tahu kerajaan nak yang terbaik untuk pelajar tapi sila fikirkan kesan dengan pelaksanaan yang sedemikian rupa..Aku rasa boleh buat penmabahbaikkan.
Kerana aku juga merupakan seorang guru yang merasai bebanan
Template by:
0 comments:
Post a Comment