Pengaruh Animasi Tempatan Dalam Membentuk
Sahsiah Pelajar. Kajian Kes Sekolah Kebangsaan Bukit Jalil
1 Pengenalan
Animasi ialah paparan pantas susunan imej-imej
seni 2D atau posisi model agar menghasilkan ilusi gerakan yang kelihatan hidup.
Perkembangan animasi di Malaysia bermula dengan lahirnya ‘Unit Filem Malaya’
pada tahun 1946. Animasi Hikayat Sang Kancil adalah animasi pertama yang
dihasilkan oleh Malaysia iaitu pada tahun 1978 dan ia mula ditayangkan sekitar
tahun 1983. Kemudian tahun demi tahun animasi di Malaysia berkembang dengan penggunaan
teknologi canggih seperti Upin Ipin yang menjadi ikutan kanak-kanak yang
menontonnya. Begitu juga dengan Boboboi. Animasi adalah antara platform yang
paling sesuai dalam membentuk sahsiah kanak-kanak terutama pelajar dan animasi
juga boleh dijadikan produk identiti Malaysia dengan memaparkan sahsiah pelajar
yang baik untuk dijadikan model pada pelajar antarabangsa. Animasi juga
merupakan keperluan dalam memajukan industri animasi Malaysia. Beberapa rancangan kanak-kanak telah dibentuk
supaya kanak-kanak mempelajari nilai peribadi dan sifat-sifat yang positif.
Animasi yang dibentuk ini menggalakkan kanak-kanak menggunakan daya pemikiran
dan memberikan kemahiran memproses masalah. Ini sekaligus dapat membentuk peribadi
pelajar untuk diterapkan dalam diri mereka. Animasi sangat mempengaruhi jiwa
kanak-kanak dan sekaligus menjadikan animasi sebuah rancangan yang mempunyai
‘kuasa’ dan daya penarik tersendiri. Pelajar di Sekolah Kebangsaan Bukit Jalil
adalah pelajar yang aktif mental dan fizikal. Keupayaan mereka meniru gaya dan
watak animasi semasa waktu persekolahan menjadikan ia tarikan dan guru mula
menggunakan nilai yang baik untuk dijadikan contoh dalam pengajaran dan
pembelajaran harian.
2. Permasalahan Kajian
Animasi di Malaysia telah berkembang selaras
dan kerajaan tidak pernah terlepas pandang dengan golongan karyawan seni
kreatif ini. Kajian ini ingin menyelesaikan persoalan adakah animasi tempatan
dapat membentuk sahsiah pelajar Sekolah Kebangsaan Bukit Jalil. Secara
khususnya persoalan timbul adakah animasi tempatan banyak memberikan pengaruh
positif terhadap pelajar di sekolah ini atau sebaliknya. Sekiranya banyak
pengaruh positif maka apakah nilai-nilai yang telah diterapkan dalam animasi
tersebut untuk dijadikan contoh harian kepada pelajar.
3. Objektif Kajian
Dalam usaha untuk mengkaji pengaruh animasi
tempatan maka penulis telah menggariskan tiga objektif utama yang diharapkan
dapat direalisasikan.
1) Mengenalpasti animasi tempatan yang banyak memberi
pengaruh besar kepada pelajar.
2) Membanding beza kadar pengaruh animasi
tempatan dalam membentuk sahsiah pelajar.
3) Meneliti nilai-nilai yang telah diterapkan
dalam setiap animasi untuk dijadikan ikutan pada pelajar.
4. Hipotesis Kajian
Penulis mengandaikan beberapa hipotesis yang
akan dibuktikan, antaranya ialah :
1) Terdapat banyak animasi tempatan yang
ditayangkan di kaca televisyen secara siri sekaligus menjadi daya penarik
kepada pelajar.
2) Animasi tempatan banyak memberikan pengaruh
positif kepada pelajar sekolah sekaligus dapat membentuk sahsiah pelajar.
5. Kepentingan kajian
Kajian yang dijalankan amat penting kepada
pihak-pihak yang terlibat dalam bidang berikut:
1) Guru: Guru merupakan ibu bapa kepada pelajar
di sekolah. Kajian yang berfokus ini akan dapat membantu guru menerapkan
nilai-nilai murni yang ada dalam animasi tempatan untuk dijadikan ikutan
pelajar. Guru juga boleh menggunakan nilai yang terdapat dalam animasi untuk
dibawa ke waktu pengajaran dan pembelajaran seharian.
2) Pendakwah : Pendakwah memainkan peranan yang
penting dalam menyampaikan mesej tentang Islam. Oleh itu, pendakwah yang
menyampaikan dakwah hendaklah melihat siapakah sasaran dakwah agar isi
kandungan dapat diterima oleh sasaran dengan baik. Maka kajian ini adalah
sesuai untuk dijadikan rujukan sekiranya sasaran pendakwah adalah kanak-kanak
atau pelajar sekolah.
3) Penghasil animasi : Penghasil animasi
merupakan golongan yang memainkan peranan yang penting dalam mengeluarkan
kandungan animasi. Dengan kajian ini, maka mereka boleh menjadikannya sebagai
rujukan untuk mereka mengahasilkan animasi yang lebih berpandukan nilai yang
boleh membentuk sahsiah pelajar yang mana sekaligus ia mampu menyebarkan
identiti pelajar di Malaysia.
4) Ibu Bapa : Ibu bapa adalah golongan yang
penting dalam memastikan anak-anak meraka mempunyai sahsiah yang cemerlang.
Tanggungajwab mereka juga sangat besar dalam menapis kehendak negatif anak-anak
mereka. Kajian berfokus ini menjadi landasan untuk menentukan animasi yang banyak
memberikan nilai baik yang sekaligus menjadikan anak mereka sentiasa
berdisiplin.
6. Batasan Kajian
Bagi memastikan kajian ini lebih spesifik dan
terarah maka penulis telah memfokuskan kajian kepada animasi yang lebih diberi
tumpuan pada pelajar iaitu animasi Upin Ipin, Boboboi, Bola Kampung dan Ben 10. Skop kajian juga
lebih terarah kepada jalan cerita yang mengandungi pengaruh positif dan negatif
serta nilai yang baik yang terkandung didalam animasi tersebut yang mana ia
sekaligus kerap menjadi ikutan pelajar dan boleh diserapkan dalam waktu
pengajaran dan pembelajaran
Selain itu penulis juga membataskan kajian
hanya di Sekolah Kebangsaan Bukit Jalil. Ini disebabkan penulis adalah seorang
guru di sekolah ini sekaligus dapat memudahkan penulis membuat kajian.
7. Metodologi Kajian
Dalam usaha untuk menjelaskan permasalahan
kajian dan merialisasikan objektif-objektif
kajian maka penulis telah memilih metodologi berikut sebagai sandaran
kajian.
7.1) Jenis
kajian:
Kajian
yang akan dijalankan adalah kajian kepustakaan (Library @ Arm Chair Research)
yang mengutamakan rujukan sumber. Dalam kajian ini, kaedah yang sesuai untuk
diaplikasikan adalah kaedah kuantitatif. Ini kerana, sebahagian besar
pengumpulan data adalah melalui pemerhatian dan soal selidik
8. Ulasan Kepustakaan
Hasil daripada kajian yang telah dilakukan,
penulis tidak menjumpai kajian yang serupa dengan kajian yang bakal dijalankan.
Walaubagaimanapun penulis menjumpai kajian yang dijalankan tetapi melalui aspek
yang berlainan iaitu persepsi guru terhadap penggunaan kartun dalam
transformasi pengajaran penulisan karangan bahasa melayu. Dalam kajian ini
dinyatakan bahawa penggunaan kartun dalam karangan mampu mewujudkan suasana
yang seronok dan boleh mempengaruhi emosi murid.
Beberapa laman web yang penulis kaji mendapati
bahawa secara keluruhannya berpendapat animasi boleh mempengaruhi pemikiran
yang mana sekaligus menyebabkan mereka leka sehingga mengabaikan pembelajaran
mereka. Ia juga sekaligus mempengaruhi perkembangan psikologi dan perkembangan
minda pelajar.
Selain itu pembacaan penulis melalui akhbar
Harian Metro, brtarikh 12 Januari 2013 pula mendapati tajuk ini hampir
mendekati kajian penulis. Penulisan yang bertajuk Pantau Elemen Nagatif Program
Animasi lebih berfokus kearah animasi yang diimport memberi pengaruh yang
negatif seperti Sin Chan dan Hagemaru. NorAinon Othman menganggap nilai tidak
baik ini mudah melekat dalam pemikiran pelajar. Selain itu animasi luar banyak
memaparkan unsur kelucahan, keganasan dan pergaduhan tetapi penulisan beliau
masih mempertahankan animasi tempatan dalam memberikan nilai yang baik kepada
kanak-kanak.
0 comments:
Post a Comment