Followers

Pages

Tuesday, April 7, 2015

Dugaan Alam Persekolahan di Bandar

Assalamualaikum..

Setelah sekian lama menyepi akhirnya sy kembali untuk menulis entri tentang alam persekolahan di bandar iaitu Putrajaya..tetapi spesifik sekolah adalah dirahsiakan..

Seperti yg semua sedia maklum menjadi seorang guru adalah satu tanggungjawab yang besar yang mana guru memegang tanggungjawab mendidik..menghibur..menjadi ibu dan bapa pada murid..menjadi kerani dan sebagainya..terlalu banyak tugas guru..sehingga guru digambarkan seperti lilin yang menerangi hidup.

Tetapi istilah ini hanya dipakai di kebanyakan sekolah kampung..disekolah bandar guru kebanyakan dihina dan ibu bapa merasakan tugas guru hanya mendidik..adab dan etika diketepikan..itu lah pengalaman sy mengajar di sekolah baru..baru 3 bulan berada disekolah tersebut dan bermacam ragam ibu bapa cuba menjatuhkan peribadi guru seterusnya sekolah..

Saya merasakan ini tidak adil kepada guru..pada pandangan peribadi sekiranya tidak berpuas hati dgn pihak sekolah bolehlah mendaftar anak mereka disekolah antarabangsa atau swasta. Tapi saya tau ibu bapa ni hanya bereducated sahaja tetapi kurang berkemampuan sebenarnya..lalu mereka hanya menunjuk lagak mereka dgn cara menyebarkan ketidak puasan hati mereka dgn mengutuk dan mengajukan terus ke jabatan dan pihak KPM tanpa berbincang terlebih dahulu dgn guru besar atau pentadbir sekolah..

Ini lah yg trjadi di sekolah tmpat saya mengajar. Anak seorang datuk dicubit lalu datuk tersebut terus mnghadap ke KPM n jabatan..ibu bapa pula sibuk menghantar anak sehingga ke tempat perhimpunan sehingga mengganggu perjalanan perhimpunan..bila diminta supaya beredar mulalah menyatakan yang kita bersikap kurang ajar kerana menghalau ibu bapa..bila guru sedang mengajar ibu bapa sibuk mengintai anak di luar tingkap..kadang sanggup duduk berjam lamanya hendak melihat apa yg guru sedang lakukan..

Kebodohan ibu bapa yg terlalu mencurigai guru dan terlalu menyayangi anak sehingga tidak bertempat menyebabkan kami guru2 hanya dapat memberikan kemenjadian murid tapi tanpa etika dan adab kerana kami guru2 dibentengi dgn sikap ibu bapa yg terlalu bodoh menyayangi anak sehingga lupa bahawa anak yg sedang membesar mereka sedang melalui perjalanan berdikari.

Sekiranya ibu bapa merasa kasih dan sayang teramat mendalam saya mohon simpanlah anak kamu didalam umah.. kami guru2 mmpunyai banyak anak murid yg perlu digerakkan untuk berdepan dgn pmbelajaran yang baik..

0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates