Followers

Pages

Thursday, June 28, 2012

JOZAN pemusnah bahasa MELAYU??

Bahasa Jiwa Bangsa, Memartabatkan Bahasa Melayu, MBMMBI dan banyak lagi cara yang digunakan untuk memartabatkan bahasa Melayu. Kerajaan telah benyak memainkan peranan dalam memartabatkan bahasa Melayu begitu juga dengan pihak media.

Bukan sahaja melalui slogan tetapi melalui program pendidikan dan sebagainya. Dimana sahaja kerajaan sentiasa serius untuk memperkasakan dan menjunjung bahasa Melayu.

Tetapi sedarkah kita dalam diam bahasa Melayu lebih diancam kemusnahan apabila bahasa ini dipinggirkan dan kerap kali dijadikan bahasa yang bercampur dengan bahasa Inggeris dalam percakapan sehari-harian.

Masyarakat kurang yakin penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa ekonomi. Bukan itu sahaja ibu bapa juga turut memainkan peranan dalam memilih IPT terbaik untuk anak-anak mereka..UKM yang sentiasa memartabatkan bahasa Melayu kini kurang menjadi pilihan apabila keluaran mahasiswa dan mahasiswi tidak hebat dalam berbahasa Inggeris.

Buktinya apabila aku yang sedang membeli burger tersentap dengan perbualan antara adik aku dengan mak cik yang menjual burger tentang isu bahasa Melayu..anak lelakinya yang layak memasuki IPTA yang bertaraf terpaksa menolak tawaran tersebut kerana cita-citanya yang memerlukan penggunaan bahasa Inggeris yang lebih meluas membuatkan anak lelakinya memilih kolej swasta sebagai tempat untuk menyambung pengajian. Ini kerana kita sedia maklum kolej swasta menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam dunia pendidikan dan bakal alam pekerjaan mereka.

Bukan itu sahaja, seorang penulis menulis tentang artikelnya bertajuk “DBP perlu adil haram lirik lagu bercampur”. Artikel tersebut menjelaskan tentang Kementerian Penerangan menghalang lagu Melayu dengan lirik bercampur bahasa Inggeris. Antara lagu tersebut adalah seperti lagu DIVA dendangan Anita Sarawak. Lagu terbaru adalah Jangan Ganggu Pacarku naynyian penyanyi kacak Alif Aziz dari seberang. 

Penulis lirik lagu ini melacurkan dan merosakkan kedua-dua bahasa, bahasa Melayu juga bahasa Inggeris. Antara perkataan tersebut adalah seperti tagging-tagging, liking-liking dan lain-lain dengan menggandakan bahasa tersebut dengan mengganggap dirinya sangat kreatif. Lagu-lagu tersebut sering kali didendangkan di bibir-bibir masyarakat kita sehingga sebahagian masyarakat menggunakan bahasa tersebut dalam kehidupan harian.

Lagi 1 yang aku kira dah terlepas pandang oleh kerajaan adalah himpunan Juara RAJA LAWAK yang telah dipentaskan di Istana Budaya. Penggunaan bahasa Melayu yang jelas dirosakkan sama sekali oleh pelawak terkenal JOZAN. Antaranya

“Takpe-takpe saya kefahaman”,
“Pak cik jangan buat laka-laka”,
"Banyak kawasan yang saya menjagainya pun adui terber,"
"Saya mendapat keputusan yang hamat hebat"

dan banyak lagi. ( tak caya tgk kat you Tube korang akan tegelak dengan lawak dowang yang memperlekehkan bahasa Melayu)
Penonton pun bergelak sakan melihat gelagat pelawak tersebut memperlekehkan bahasa Malayu..aku kira memang lawak mereka sampai tak kering gusi..sampai tergolek2..

Kalau dari sudut nyanyian pihak menteri yang bertanggungjawab telah mengambil tindakan maka apakah tindakan yang sesuai untuk mereka??

Penggunaan bahasa yang dibawa oleh JOZAN sangat mempengaruhi kehidupan harian masyarakat. Buktinya adik aku sendiri yang seronok melihat gelagat mereka sehingga mampu menghafaz bait-bait yang disampaikan oleh mereka..Ni baru adik aku yg belajar tinggi2  kat U..habis yang tak belajar kat U..lagi2 student sekolah rendah n menengah..impak yang besar bakal dihadapi rakyat Malaysia kalau mereka berterusan dengan lawak mereka yang menggunakan bahasa ntah apa2 ntah..

Tak kisah pun kalau mereka nak berlawak..tapi jangan sampai menjejaskan bahasa Melayu..

Aku kira kalau kerajaan tak buat program memartabatkan bahasa Melayu..1 hari nanti bahasa Melayu akan jadi bahasa ALIEN, bahasa Lawak Antarabangsa dan bahasa sampah..aku rasa bahasa aku sangat kasar tapi ini lah realiti yang akan terjadi kalau kita orang melayu pun menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pinggiran sahaja..

Pikir pikirkan..^_^


0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates