Followers

Pages

Thursday, December 15, 2011

Contoh laporan rasmi


Laporan Majlis Pra-Pelancaran Hari Pengguna Malaysia 2009 dan Perasmian Hari Bersama Pengguna
Tarikh : 16 Jun 2009.
Masa : 9.00 am-11.00am.
Tempat: Dewan Serbaguna, Aras G, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasai dan
Kepenggunaan.
Anjuran: Kementerain dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.
Majlis pelancaran ini dimulakan dengan ketibaan Y.B Dato’ Sri Ismail Sabri Bin Yaakob, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi, dan Kepenggunaan. Ketibaan beliau disertai dengan lagu Negaraku yang merupakan lagu rasmi Malaysia. Kemudian majlis diteruskan dengan bacaan doa oleh Ustaz Mohd Zin bin Dollah.
Pada jam 10.10 pagi majlis diteruskan dengan ucapan Y.B Dato’ Sri Ismail Sabri Bin Yaakob. Antara ucapan beliau adalah menyentuh tentang kepentingan pengguna dalam memacu ekonomi Malaysia seterusnya dunia. Menurut beliau tema kuasa pengguna “1 Pengguna 1 Suara” memberi makna untuk mengingatkan kepada semua masyarakat pengguna tentang konsep generic kepenggunaan kuasa yang ada pada pengguna. Beliau juga memberitahu bahawa KPDN telah meningkatkan mutu perkhidmatan bagi memudahkan pengguna antaranya aduan pengguna diselesaikan dalam tempoh 21 hari yang mana ia telah ditetapkan oleh piagam. Begitu juga dengan pembaharuan lessen perniagaan yang dapat diselesaikan dalam masa 15 minit dan sebagainya. Beliau turut menambah tentang koperasi dibawah kuasa kementerian mampunyai 6.5 juta ahli dan akan bertambah kepada 8 juta ahli pada masa akan datang.
Selesai ucapan yang diberikan, majlis disempurnakan lagi dengan Gimik Pra Pelancaran Hari Pengguna Malaysia 2009. Selepas itu diteruskan lagi dengan penyerahan pelekat aduan KPDNKK kepada peniaga-peniaga. Sebanyak 12 peniaga menerima pelekat aduan antaranya syarikat Tesco, Carefour, Giant, Guardian dan sebagainya Ia bertujuan memudahkan pengguna membuat aduan sekiranya peniaga mengambil kesempatan menipu pengguna. Kaunter aduan telah dibuka di pejabat-pejabat KPDNKK. Oleh itu, kementerian bukan sahaja berperanan memantau harga barangan malahan aduan pengguna..
Pada jam 10.30 pagi, majlis bersurai dan diakhiri dengan sidang media dan lawatan ke kaunter-kaunter KPDNKK.
Disediakan Oleh,
---------------------------
(Noor Hafizah binti Jujaji)
Peserta jemputan Majlis Pelancaran,
Pra-Pelancaran Hari Pengguna Malaysia 2009 dan Perasmian Hari Bersama Pengguna,
Persatuan Pengguna Islam Malaysia.

0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates