Followers

Pages

Wednesday, January 13, 2010

Buang ayah tepi jalan??

BUKTI...Abdul Rahman menunjukkan surat pembedahan jantung yang dikeluarkan
Hospital Pulau Pinang.

Assalamualaikum..

Tentu hari ini anda ada membaca sebuah akhbar Metro, tajuk yang terpapar pada hari ini adalah tentang "buang ayah tepi jalan". Apa pendapat anda?. Tentu ramai yang memaki hamun seorang anak yang memang tidak mengenang jasa ayahnya tapi itulah hakikat kehidupan anak-anak zaman sekarang. Tidaklah semua tetapi boleh dikatakan kebanyakannya bersifat sedemikian.

Seorang suami kadang kala mementingkan keputusan isteri sehingga mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang anak. Apakah kita lebih mementingkan pendapat seorang isteri yang boleh dikatakan hanya merupakan seorang yang baru hadir dalam hidup berbanding seorang ayah yang lahir sahaja kita didunia maka ayah dan ibulah tempat kita bermanja. Adakah ketika kita kecil kita dijaga oleh "isteri" kita.? Jasa yang sangat besar yang telah ditaburkan oleh seorang insan bernama ayah sememangnya tidak boleh kita ketepikan malahan jasa yang ingin kita balas dengan emas bergunung pun tidak mungkin mampu membalas jasa-jasa yang mereka taburkan.

Apa yang ingin dikisahkan disini adalah kejadian yang mneyedihkan berlaku 7 Januari lalu dimana seorang bapa bernama Abdul Rahman Talib, 57 yang baru dibenarkan keluar daripada sebuah Hospital Pulau Pinang selepas menjalani pembedahan jantung dan bertarung dengan maut. Beliau juga mengharapkan anak datang menjenguk di hospital berkenaan tetapi meleset.

“Ketika bertarung dengan maut di HPP selama empat hari, anak dan menantu langsung tak menjenguk dan saya beranggapan mereka mungkin sibuk dengan perniagaan makanan yang diusahakan sejak beberapa tahun lalu."

Anak lelaki beliau yang berusia 30 tahun bertindak sedemikian apabila dia tidak tahan dan mendapat tekanan serta desakan isterinya yang memaksanya dan enggan menerima kehadiran bapa mentuanya dengan memberi pelbagai alasan.

Dalam alQuran sendiri menjelaskan dimana Allah telah berfirman " Maka janganlah sekali-kali engkau berkata kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah engkau membentak keduanya. Dan ucapkanlah kedunya dengan perkataan yang baik (Surah al-Isra:23)

Semasa kita masih bernyawa sayangilah mereka sebagaimana mereka menyayangi kita sewaktu kecil dahulu. Janganlah tangisan insaf mengalir dipipi apabila seruan ilahi tiba menjemput. Tika itu bayaran rasuah pada malaikat Izrail bergunung emas pun tak mungkin sama sekali diterima dan nerakalah tempat anak-anak yang derhaka

0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates