Followers

Pages

Tuesday, October 13, 2009

Projek Smart skooter


Sebenarnya Smart Skooter ni adalah menggunakan tenaga solar yang mana ia menjadi tenaga utama dalam menghasilkan gerakan berbanding charger. Ini direka kerana bagiku kenderaan yang menggunakan minyak terlalu banyak sehingga boleh mencetuskan kesan penipisan lapisan ozon. Penggunaan tenaga solar ini lebih baik dalam menggalakkan pengguna menggunakannya dalam kehidupan seharian. Portable solar power yang mengandungi tiga fungsi disebaliknya mampu memberikan perjalanan yang selamat serta berterusan. Charger. transformer serta inverter adalah antara yang terkandung dalam portable solar power. Panel solar dengan 1m persegi mempunyai 110 W mampu mengahasilkan 600 W enjin motor (keliru tapi faham).

Sebenarnya bukanlah tujuan ku untuk mempromosikan Smart Skooter ni. Lagipun ia tiada lagi dalam pasaran dan ia juga merupakan rekaan pertama yang terhasil daripada otakku. Cuma rekaan ini ada sedikit inovasi daripada skooter mainan kanak-kanak. Dalam menghasilkan projek individu bagi subjek pemikiran rekacipta ini iaitu U2, aku menghadapi sedikit sebanyak ujian. Antaranya penggunaan sistem untuk menghasilkan gerakan, lukisan menggunakan bentuk komputer dan sebagainya. Benda-benda seperti ini aku tidak pernah belajar. Mungkin pernah tapi aku dah lupa. Untuk pengetahuan projek ini diberikan last minit dan ia merupakan projek individu. Akhirnya aku diberi kemudahan oleh Allah. Aku dipertemukan sahabat lama ku dari Pesta Konvo 36 yang mengambil jurusan kejuruteraan yang mana dia banyak mengajar aku tentang bagaimana hendak menghasilkan gerakan bagi kenderaan ini. Banyak juga yang aku belajar daripadanya. formula yang tidak tercapai oleh akal ku yang tertumpu pada medan dakwah telah membuka mindaku tentang ciptaan ini. Pembelajaran ku lebih terfokus kepada mekanikal engeneering.

Selain itu, aku juga mendapat pertolongan daripada seorang sahabat ku yang mengambil multimedia dalam FTSM. Dia telah memberikanku dua software yang memudahkan aku dalam mereka ciptaan ini. Dia juga turut membantu aku menyiapkan rekaan Smart Skooter ini. Software lightwave. Agak menyeronokan bila belajar software sebegini.

Di sini aku ingin merakamkan jutaan terima kasih kerana sudi mengajar diriku. Aku tidak dapat membalas segala budi dan pertolongan yang telah diberikan kepadaku. Hanya Allah yang membalas segala budi baik kamu. InsyaAllah sekiranya kamu menghadapi kesulitan dan memerlukan bantuan aku akan sedaya upaya membantu.
Posted by Picasa

0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates