Followers

Pages

Tuesday, October 13, 2009

Aku takut dengan malam pertama


Hampir seminggu ku tak jejakkan karangan ku ke blog ni. Al-maklum sibuk dengan assgmnt. Tapi tu ku akan cerita bila aku free. Apa yang ingin ku kongsi dengan sahabat-sahabat adalah tentang malam pertama. Mesti ramai yang beranggapan malam pertama adalah malam yang paling indah. Tapi itu untuk mereka yang mendirikan rumah tangga. Apa yang ingin dikisahkan disini adalah malam pertama kita dialam kubur. Aku terjumpa sebuah buku karangan Dr A'idh Al-Qarni, S. Muhammad HusainYa'qub dan Dr Muhammad A.R Al-Uraifi. Buku terbitan Darul Nu'man benar-benar menyedarkan aku tentang amalan yang terkandung di kedua belah tangan ku. Ketiadaan persediaan menghadapi Nya menyebabkan aku sibuk dengan urusan dunia. Mesti ramai antara kita terlalu yakin bahawa esok kita akan bertemu lagi dengan dunia ini. Tapi sebenarnya keyakinan yang bersungguh mampu menjadi yang sebaliknya. Kita lihat sahaja berapa ramai yang telah meninggal dunia ketika dalam tidur. Kita sangat yakin kehidupan ini akan berakhir dengan kematian.

Harga buku ni tak semahal yang disangka. Hanya RM 10. Ku perolehinya ketika berada di syarikat Darul Nu'man atas urusan program yang sedang berlangsung iaitu program Minggu Dakwah 12-16 Oktober. Buku yang mengisahkan tentang perjalanan manusia ketika disoal. Ada yang hampa, ada yang gembira ada yang tidak mampu menjawab kerana berita syurga dan neraka telah sampai ke telinga mereka.

Dalam banyak-banyak sub topik, ada satu yang menarik untuk diceritakan disini bahawa binatang ternakan boleh mendengar suara neraka ini dikisahkan apabila Rasulullah menaiki bughal dan hampir terjatuh kekerana bughalnya yang sedang melalui kawasan kubur kawasan mendengar sesuatu dan ketakutan. Dikatakan juga mengapa manusia tidak diperdengarkan suara neraka supaya ada keinsafan timbul rupanya suara gempa bumi pun manusia tak tertanggung apatah lagi suara neraka yang dahsyat.

So bagi sesiapa yang teringin untuk membaca buku ni ku boleh pinjamkan kepada sahabat-sahabat untuk kita renungkan segala apa yang tersirat dan tersurat disebalik malam pertama yang bakal kita tempuhi. Just comment dengan memberikan alamat. InsyaAllah ku akan post buku nie. Tapi mohon jasa baik semua untuk memelihara buku ni.

Rujukan buku : Malam Pertama di Alam Kubur

0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates