Followers

Pages

Thursday, July 2, 2009

Bendera Malaysia jadi alas kaki tandas?

Sekarang ni kita sibuk-sibuk berbincang tentang politik di Manek Urai sehingga kita lupa yang kita sedang "diperhati" dan hampir "diburu". Aku ada membaca buku hasil tulisan Yusof al-Qaradhawi tentang politik. Menurut beliau agama tidak boleh dipisahkan daripada politik. Tetapi adakah Malaysia sekarang ini sibuk berpolitik sehinggakan lupa ada rakyat yang tidak berpuas hati dengan Malaysia. Semalam aku baru mendapat tahu ada blog yang memaparkan bencinya Indonesia pada Malaysia. Itupun aku dapat tahu daripada pemilik blog Mazidul Akmal 360. Sesiapa yang membaca blog tersebut pasti terkedu dengan ayat-ayat yang dikeluarkan dan dilontarkan.

Salah satunya menyatakan tentang bendera Malaysia janganlah dibakar kerana ia suatu pembaziran dan mencadangkan agar bendera Malaysia dijual dengan harga RM 1 supaya memudahkan pengguna Indonesia membelinya dan dijadikan alas kaki tandas di Indonesia. Kenapa ada blogger yang berani memperkatakan hal tersebut sedemikian rupa.

Adaka mereka tahu kerajaan dah banyak beri peluang pada mereka bukan sahaja dari segi ekonomi tetapi peluang pekerjaan juga. Adakah kita sebagai rakyat Malaysia tidak menjalankan hak asasi manusia terhadap meraka? Cuma kadang kala ada juga rakyat Malaysia yang mengkasari mereka dengan jalan mendera mereka seperti mana yang terjadi baru-baru ini iaitu majikan mendera orang gaji berbangsa Indonesia. Kesihan melihat mangsa yang mana badannya penuh parut, makanan harian pula dihidangkan nasi berlauk babi. Aku tak nafikan majikan tersebut memang tiada perasaan dan boleh juga aku kategorikan majikan tersebut "gila". Beralih pula pada sudut yang lain pula banyak berita yang mana rakyat Malaysia dipukau dan ditipu oleh bangsa Indonesia, kes mencuri, membunuh dan sebagainya yang mana ia telah dilakukan oleh bangsa Indonesia sendiri di bumi Malaysia. Cukup menjejaskan imej Malaysia.

Terfikir pula aku bila kes dera berlaku pada orang gaji Indonesia mulalah nak diwar-warkan ke seluruh dunia yang rakyat Malaysia ni tidak berperikemanusiaan, ganas dan sebagainya. Tapi bila rakyat Indonesia yang membuat keganasan di Malaysia pula bagaimana?

Terlintas pula difikiranku, mungkin kebencian mereka adalah kerana ramai bangsa mereka yang bekerja sebagai buruh di negara Malaysia. Tetapi bila difikirkan kembali adakah mereka dipaksa? Bukankah itu kerana kerelaan mereka sendiri. Mereka lebih menggunakan peribahasa "Hujan emas di negara orang, hujan batu dinegara sendiri," so lebih baik pergi ke negara orang untuk mendapatkan hasil yang lebih mewah daripada dinegara sendiri...Fikir-fikirkan lah

Ini antara website yang aku berjaya bongkarkan

http://www.terataionline.net/2009/06/bangsat-punye-indon.html
http://www.topix.com/forum/world/malaysia/T60FOJQ2QCNTPMNC7/p3
http://rasasayange-malaysia.blogspot.com/

0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates