Followers

Pages

Thursday, May 28, 2009

Pelajar sekolah bersongket merah...semangat Berperang

Hari ini 28. Mei.2009. Khamis tepat jam 5.40 petang. Aku berdiri khusyuk melihat gelagat kanak-kanak yang berseragam sekolah bermain batu. Mereka sibuk membaling batu antara satu sama lain. Keseronokan mereka bermain menarik minat aku pada suatu sudut. Apakah mereka tiada punya rasa sakit.

Sedang aku sibuk melihat gelagat mereka bermain tiba-tiba aku terpandang suatu sudut dimana 2 orang budak mula menumbuk antara satu sama lain. Pada mulanya aku hanya memerhati gelagat mereka tapi akhirnya ia berubah wajah kepada gusti. Aku mula bertindak mendekati kanak-kanak yang memakai seragam sekolah bersongket merah untuk meleraikan pergaduhan mereka. Sahabat lain sibuk mengapi-apikan keadaan sambil membaling batu kearah mereka yang bergaduh.

Akhirnya aku berjaya meleraikan dua orang pelajar tersebut. Salah seorang daripada mereka telah mengeluarkan air mata. Manakala yang seorang lagi sibuk mengadu sakit kepada aku akibat dibaling batu oleh sahabatnya.

Apa yang ingin dikisahkan disebalik gurauan dengan membaling batu ini adalah menurut pelajar terbabit mereka menganggap membaling batu adalah seperti bermain dengan ISRAEL...iaitumembaling batu kearah Israel..

Adakah kanak2 sekarang cenderung untuk melakukan latihan keganasan. Mereka telah melihat dunia peperangan di TV dan ini mendedahkan mereka kepada semangat peperangan..

0 comments:

My ShoutOut

Template by:
Free Blog Templates